Cud ucieleśnionych metamorfoz. Tajwański teatr tańca i ruchu
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3609-2
- Kategoria: Orientalistyka
- Data wydania: 2020
Autorka – teatrolog, sinolog i komparatysta – przedstawia unikatowe formy tajwańskiego teatru tańca i ruchu końca XX i początku XXI w. W efekcie wieloletnich studiów powstała wyjątkowa w skali międzynarodowej praca, w której autorka wnikliwie, z naukową pasją bada głęboki sens uważnej obserwacji, fizycznego, mentalnego i duchowego samodoskonalenia oraz precyzyjnego rzemiosła artystycznego. Pokazuje, w jaki sposób tajwańscy tancerze i choreografowie czynią drogę tańca drogą życia. Opisuje światowej sławy zespoły tajwańskie prowadzone przez charyzmatyczne artystki Lin Lizhen i Liu Ruoyu (Liu Jingmin): Legend Lin Dance Theatre (Wugou Wudao Juchang) i U-Theatre (You Juchang / Youren Shengu), analizując twórczość artystek i zespołów w szerokim kontekście historycznym, społecznym, kulturowym, estetycznym. Klarownie wyjaśnia zawiłości terminologiczne, kulturowe niuanse, filozoficzne problemy i sposób kształtowania przez trzy dekady wyjątkowych form ekspresji artystycznej w środowisku o dość krótkiej tradycji tańca nowoczesnego. Książka stanowi zaproszenie do fascynującej podróży przez różne sposoby rozumienia ciała/cielesności, samodoskonalenia duchowego i fizycznego poprzez zastosowanie zróżnicowanych technik medytacyjnych i oddechowych, aż do uzyskania odczucia psychosomatycznej jedni – pełnej integralności ciała, umysłu i duszy.
This monograph presents the works of the most important Taiwanese dance theatres and theatres of movement of our times and their artistic directors: Liu Jingmin (Liu Ruoyu) and U-Theatre (You Juchang / Youren Shengu) and Lin Lizhen and her Legend Lin Dance Theatre (Wugou Wudao Juchang). It presents the activities and changes in the aesthetics of these groups since the 1980s and 1990s until now. The aim of author is to show the interplay between Western theatre reformers and Taiwanese choreographers and performers who favour a broad understanding of cultural heritage. They transgress the boundaries between cultures and epochs, and strive to bring together the Far Eastern and Euro-American dance conventions of the past and the present: techniques derived from the local Taiwanese performing arts, Far Eastern classical forms of dance, folk forms of Chinese ritual theatre, meditation techniques, Japanese butō, taijiquan, Asian traditions of martial arts, calligraphy etc., with techniques typical of 20th-century European and American modern and contemporary dance, inspired by such choreographers and dancers as Martha Graham, Merce Cunningham and Pina Bausch. As a result, they create a new concept of a transcultural body, which is both local and global and oppose the hierarchical vision of cultural tradition. Contemporary Taiwanese choreographers are not only placed on a map of international experimental performing arts but are also presented in the local context. Their preferences often focus on the peripheral, the forgotten and the marginalized. In this way, they undermine the official discourse on issues related to culture and art. My project is interdisciplinary in its nature, and I therefore make use of the methodology typical of comparative intercultural research, which combines the viewpoints of the art historian, culture critic, anthropologist and sociologist of performing arts.
PODZIĘKOWANIA
WPROWADZENIE
Rozdział I
ENERGIA I CIAŁO: W POSZUKIWANIU ESTETYKI CIAŁA DALEKOWSCHODNIEGO
Ciało w sztuce chińskiej
Ciało w drodze do nieśmiertelności
Buddyjskie dyskursy o ciele
Pojęcie ciała w klasycznej filozofii chińskiej
Droga ciała – droga samodoskonalenia
Energia a techniki oddechowe i medytacja
Medytacja i proces sublimacji energii
Od daoyin do tańca nowoczesnego
Ciało tradycyjnego teatru
Ciało chińskie i ciało tajwańskie w XX wieku
Rozdział II
METAMORFOZY CIAŁA W TAJWAŃSKIM TEATRZE TAŃCA: MIĘDZY TRADYCJĄ A NOWOCZESNOŚCIĄ
Nowa estetyka ciała wschodniego – inspiracje awangardowym tańcem japońskim
Zenistyczna jedność ciała, umysłu i duszy w teatrze tańca Lin Xiuwei
Jedność ciała, natury i kosmosu w tańcu Tao Fulan
Liu Shaolü: jedność oddechu, ciała i umysłu
Rozdział III
ENERGIA, CZYLI OBECNOŚĆ: YOU JUCHANG – TEATR AKTORA DOSKONAŁEGO
Spotkanie z Grotowskim: projekt „Dramat Obiektywny”
W drodze do własnego teatru
Pielgrzymi nowego teatru
Poszukiwanie korzeni
Ciało chińskie – ciało tajwańskie
Youren Shengu
Medytacja przez ruch
Youren – człowiek / aktor doskonały
Jak Feniks z popiołów?
Rozdział IV
KREOWANIE TAŃCA I REKREOWANIE MITU: TEATR TAŃCA LIN LIZHEN
Narodziny nowej idei tańca
Estetyka powolności, prostoty i szacunku
Taoistyczne rytuały Miesiąca Duchów
Rytuały ku czci bóstw kwiatów
Pieśń uważnego spojrzenia i melancholijnego namysłu
Przypływy i odpływy
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
SPIS ILUSTRACJI
SPIS WYKORZYSTANYCH W PRACY CD I DVD
SUMMARY (The miracle of embodied metamorphoses. Taiwanese dance theatre and the theatre of movement)
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie (frag.) | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | The miracle of embodied metamorphoses. Taiwanese dance theatre and the theatre of movement |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | i |
ISBN | 978-83-232-3609-2 |
Liczba stron | 258 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 20,00 |
Rodzaj oprawy | twarda |