Uniwersytet XXI wieku. Między Uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3595-8
- Kategoria: Historia, Wydawnictwa Inne, Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2019
W maju 2019 roku minęło 100 lat od uroczystej inauguracji pierwszego roku akademickiego we Wszechnicy Piastowskiej, przemianowanej rok później na Uniwersytet Poznański. Od roku 1955 uczelnia ta nosi nazwę Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1950–1951 część jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Poznańskiego przekształcono w samodzielne szkoły wyższe, które obecnie działają pod nazwami: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu i Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. Być może kiedyś te cztery uczelnie powrócą do jednolitej formuły organizacyjnej: Uniwersytet Poznański. Oby tak się stało.
Jednym z ważniejszych wydarzeń jubileuszowego roku 2018/2019 była międzynarodowa konferencja naukowa na temat „Uniwersytet XXI wieku: od Humboldta do Uniwersytetu 4.0”, która odbyła się 3-4 kwietnia 2019 roku w Collegium Minus. Jej zadaniem było podjęcie próby ukazania możliwych i oczekiwanych kierunków rozwoju szkolnictwa wyższego w obliczu współczesnych i spodziewanych w przyszłości wyzwań wynikających m.in. z tzw. czwartej rewolucji przemysłowej, której jesteśmy świadkami i uczestnikami. Niewątpliwie ten etap rozwoju cywilizacji wiąże się z takimi zjawiskami, jak: cyfryzacja, rozwój sztucznej inteligencji,przetwarzanie chmurowe, big data oraz rozszerzona rzeczywistość. Oznaczają one konieczność dostosowania funkcji i organizacji uniwersytetu do obecnych i spodziewanych wyzwań. Wymuszają także potrzebę podjęcia i intensyfikacji nowych kierunków badań naukowych, a także modernizacji oferty dydaktycznej.
W książce zebrano teksty powstałe na podstawie części referatów (i niektórych głosów z dyskusji panelowej), wygłoszonych podczas konferencyjnych debat.
Wprowadzenie
Jerzy Marian Brzeziński, Tadeusz Wallas
Część I
JAKI UNIWERSYTET?
Piotr Sztompka
Misja uniwersytetu dzisiaj
Maciej Żylicz
Uniwersytet badawczy – wyzwania i zagrożenia
Michał Bilewicz
Uniwersytet różnorodny politycznie i kulturowo, czyli jak wspiąć się
na naukowe szczyty
Zbigniew Drozdowicz
Korporacyjny i świątynny typ kultury akademickiej
Jerzy Marian Brzeziński
Uniwersytet: między tradycją i wyzwaniami przyszłości
Anna Wolff-Powęska
Nauka historii. Odpowiedzialność w czasach postprawdy
Grażyna Borkowska
Kobiety na uniwersytecie: historyczne świadectwa i bieżące refleksje
Dariusz Jemielniak
Veni, vidi, wiki – albo dlaczego Wikipedia
jest najlepszym przyjacielem profesora
Część II
PAŃSTWO A UNIWERSYTET
Marek Kwiek
Stratyfikacja społeczna w nauce: wprowadzenie
Emanuel Kulczycki
Władza ewaluacyjna a przekształcenia komunikacji naukowej
Emanuel Kulczycki (koordynator), Krystian Szadkowski, Marcin Nowotny
Glosy
Summary: The University of the 21st Century. Between the Humboldt University and a Research University
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wstęp | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | The University of the 21st Century. Between the Humboldt University and a Research University |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
ISBN | 978-83-232-3595-8 |
Liczba stron | 194 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 11,00 |
Rodzaj oprawy | twarda |