Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów
- Dostępność: brak w magazynie
- ISBN: 978-83-232-4308-3 (PDF)
- DOI: 10.14746/amup.9788323243083
- Kategoria: Otwarty dostęp, Filologia Polska, Językoznawstwo, Ebooki
- Data wydania: 2024
W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Inicersitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym, znajdującym się w tak zwanym kryzysie. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości. Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów.
Wprowadzenie: W stronę cyfrowej dydaktyki akademickiej
Rozdział 1. Stan badań i uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej
1.1. Cyfrowa dydaktyka akademicka – próba rozpoznania przedmiotu badań
1.2. Globalne i lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej
Rozdział 2. Globalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej
2.1. Człowiek i edukacja w świecie technologii
2.1.1. Społeczeństwo informatyczne
2.1.2. Interaktywny świat nowych cyfrowych mediów
2.2. Społeczeństwo sieciowe
2.3. Kompetencje XXI wieku
2.4. Technologie, media i nowe media w edukacji
2.4.1. Technologie w nauce i edukacji (rys historyczny)
2.4.2. Dydaktyka sieci i dydaktyka w sieci – ujęcie praktyczne
2.5. Uniwersytet w czasie przemian
Rozdział 3. Lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej
3.1. Uwarunkowania kierunkowe
3.1.1. Język nowych mediów i cenne inspiracje rodzimego przedmiotu
3.2. Uwarunkowania kompetencyjne studenta
3.2.1. Rynek pracy a kompetencje polonistów
3.2.2. Cyfrowe kompetencje komunikacyjne studentów polonistyki
3.3. Uwarunkowania technologiczne i warianty prowadzenia dydaktyki cyfrowej
3.3.1. Główne modele pracy z technologiami cyfrowymi
3.3.2. Warunki i standardy pracy z technologiami cyfrowymi
3.3.3. Preferowany styl prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych
3.4. Uwarunkowania neurobiologiczne i psychologiczne nauczania akademickiego
3.4.1. Uwarunkowania neurobiologiczne uczenia się
3.4.2. Psychologiczne koncepcje efektywnego kształcenia
3.4.2.1. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy behawioralnej
3.4.2.2. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy poznawczo-konstruktywistycznej
Rozdział 4. Efektywność dydaktyczna zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych
Rozdział 5. Sieciowe narzędzia cyfrowego kształcenia
5.1. Narzędzia CMS
5.1.1. WordPress
5.1.2. Joomla!
5.1.3. Drupal
5.2. Narzędzia LMS i LCMS
5.2.1. Modułowe środowisko kształcenia zdalnego Moodle
Rozdział 6. Praktyka cyfrowego kształcenia polonistów
6.1. Program modernizacji poznańskiej polonistyki w latach 2009–2015
6.2. Serwis Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM w Poznaniu
6.3. Analiza kursów zamieszczonych w Serwisie Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM
6.4. Strategia cyfrowego kształcenia polonistów
6.4.1. Model skoncentrowany na realizacji zadań
6.4.2. Model projektów badawczych
6.4.3. Model skoncentrowany na realizacji projektów twórczych
6.4.4. Modele realizowania kursów na platformie Moodle: podsumowanie
6.5. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem kursów Moodle
6.5.1. Studium przypadku: „Edukacja naukowo-informatyczna”
6.5.2. Studium przypadku: „Organizacja i zarządzanie w wydawnictwie”
6.5.3. Studium przypadku: „Laboratorium mediów”
Wnioski końcowe
Nota bibliograficzna
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | e-book, otwarty dostęp |
Format | 17,0 x 24,0 |
Język | polski |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I (2017) |
Seria | Filologia Polska nr 186 |
ISSN | 0554-8179 |
ISBN | 978-83-232-4308-3 (PDF) |
DOI | 10.14746/amup.9788323243083 |
Liczba stron | 326 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 24,00 |