Language
Mobile navigation Home page

Zatańczyć niewidzialne. Tajwański Teatr Tańca Brama Chmur 1973–2019 

PLN 45.00

Książka jest kolejnym tomem monograficznego opracowania poświęconego tajwańskiemu teatrowi tańca. Praca stanowi rezultat wieloletnich studiów prowadzonych przez badaczkę w tajwańskich i europejskich bibliotekach, ośrodkach naukowych i teatralnych archiwach dzięki wsparciu Narodowego Centrum Nauki (Polska), DAAD (Niemcy), National Central Library i Chiang Ching-Kuo Foundation (Tajwan). Tym razem autorka bada pięćdziesięcioletnie dzieje i metamorfozy jednego z najsłynniejszych zespołów tańca na Tajwanie – Teatru Tańca Brama Chmur (Yunmen Wuji / Cloud Gate Dance Theatre). Dokonuje mistrzowskich analiz najważniejszych choreografii twórcy tego zespołu, Lin Huaimina, sytuując badane dzieła w szerokim kontekście kulturowym, filozoficznym, estetycznym. Ukazuje, w jaki sposób sztuka tańca może uczestniczyć w dyskursie społecznym, a nawet politycznym oraz przyczyniać się do kształtowania odrębnej, tajwańskiej tożsamości kulturowej. Autorka przedstawia przemiany estetyki zespołu w ciągu dziesięcioleci z komparatystycznym zacięciem, w odniesieniu do tańca współczesnego na Zachodzie oraz uwzględniając oddziaływanie na taniec innych sztuk i nowoczesnych technologii. Pokazuje mądrość łączenia elementów lokalnej tradycji i nowych tendencji w sztuce, dzięki czemu powstają inspirujące estetycznie i intelektualnie kompozycje taneczne. Dodatkowym walorem książki są piękne fotografie autorstwa tajwańskich fotografów, dokumentujące wybitne dzieła Lin Huaimina i jego tancerzy.

Uwaga! Egzemplarze ze zwrotów z hurtowni - mogą posiadać uszkodzenia na okładkach i brzegach stron, zabrudzenia, zagniecenia!

PODZIĘKOWANIA

 

WPROWADZENIE

 

Rozdział I

OD CIAŁA CHIŃSKIEGO DO CIAŁA WIELOKULTUROWEGO

 

Lin Huaimin – przemiana modernistycznego pisarza w choreografa teatru Tańca

Początki Yunmen Wuji – budowanie chińskiej tożsamości kulturowej tancerzy Yunmen

Opowieść o Białej Żmii – taniec nowoczesny a chiński folklor

Sen czerwonej komnaty – inspiracje klasyką chińskiej prozy narracyjnej

Dziewięć pieśni – szamańska drama

Figura Podrożnego

„Powitanie bogow” – „Władca Wschodu”

„Pan Losu”

„Pani Rzeki Xiang”

„Pan Pośrod Chmur”

„Duch Gor”

Hołd dla poległych: rzeka świateł

 

Rozdział II

W POSZUKIWANIU CIAŁA TAJWAŃSKIEGO

 

Tajwański epos: Dziedzictwo

Moja nostalgia, moje piosenki – poezja i proza minionych dni

Między przeszłością a dniem dzisiejszym: Portrety rodzinne

 

Rozdział III

OD NARRACJI DO ABSTRAKCJI: TANCERZA KALIGRAFICZNE PISANIE CIAŁEM

 

Taijiquan a nowa estetyka tańca

Medytacja w tańcu pośrod rzeki ryżu: Pieśni wędrowców

Pustka, linia, tchnienie – podstawowe kategorie chińskiej estetyki

Chińskie pismo kaligraficzne

Księżycowa woda – zatańczyć niewidzialne

Kursywa, Kursywa II, Dzika kursywa – jak ucieleśnić w tańcu znak pisma chińskiego?

Od bieli do obłokow, od materialnego (shi) do niematerialnego (xu) – ewolucja estetyki tańcow kaligraficznych

 

Rozdział IV

W STRONĘ ŻYWIOŁÓW I NOWYCH TECHNOLOGII

 

Wiatr i cień, jasność i mrok

Woda i ciało

Woda, wiatr, słońce – pieśń ryżowych pol

Pieśń mroczej technologiczej duszy: Formoza

 

CODA

 

BIBLIOGRAFIA

 

SPIS WYKORZYSTANEJ FILMOGRAFII

 

SPIS ILUSTRACJI

 

SUMMARY. (Dancing Invisible. Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan 1973–2019)

 

 

 

 

The book is a monographic study devoted to Taiwanese dance theatre. It is the outcome of longtime research conducted by the author in Taiwanese and European libraries, academic centers and theatre archives. This research has been supported by several prestigious institutions such as: National Center of Science (Poland), DAAD (Germany), National Central Library and Chiang Ching-Kuo Foundation (Taiwan). This time the author presents the activities and metamorphoses of one of the most famous dance theatres in Taiwan – Cloud Gate Dance Theatre (Yunmen Wuji). In a masterly way she analyzes the most important choreographies of the creator of that world-renowned dance group, Lin Huaimin, placing his works in a broad cultural, philosophical and aesthetical context. The author shows how dance art can participate in socio-political discourse and help to create an independent Taiwanese cultural identity. She presents numerous changes in Cloud Gate aesthetics in a broad comparative context, especially in the context of modern and contemporary dance in the West, other performing and fine arts, and new technologies. The author reveals the wisdom of mixing local traditions with the newest trends in contemporary art. Thanks to this attitude on the part of Lin Huaimin, it is possible to create dance compositions that are inspiring both aesthetically and mentally. Beautiful photos, mainly by Taiwanese photographers, not only document Lin Huaimin’s and his dancers’ choreographic outstanding works but add to the beauty and high intellectual quality of the book as well. 

Write Your Own Review
You're reviewing:Zatańczyć niewidzialne. Tajwański Teatr Tańca Brama Chmur 1973–2019 
Detailed information
Publication Version printed
Format 17 x 24
Language polski, angielski
Title (EN) Dancing Invisible. Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan 1973–2019 
Type of publication Monografia
Edition I
ISBN 978-83-232-4098-3
Number of pages 314
Number of publishing sheets 19,50
Type of binding hardcover

Related Products

Sign up