Zatańczyć niewidzialne. Tajwański Teatr Tańca Brama Chmur 1973–2019
- In Stock: in stock
- ISBN: 978-83-232-4098-3
- Category: Literary Studies
- Year of publication: 2022
Książka jest kolejnym tomem monograficznego opracowania poświęconego tajwańskiemu teatrowi tańca. Praca stanowi rezultat wieloletnich studiów prowadzonych przez badaczkę w tajwańskich i europejskich bibliotekach, ośrodkach naukowych i teatralnych archiwach dzięki wsparciu Narodowego Centrum Nauki (Polska), DAAD (Niemcy), National Central Library i Chiang Ching-Kuo Foundation (Tajwan). Tym razem autorka bada pięćdziesięcioletnie dzieje i metamorfozy jednego z najsłynniejszych zespołów tańca na Tajwanie – Teatru Tańca Brama Chmur (Yunmen Wuji / Cloud Gate Dance Theatre). Dokonuje mistrzowskich analiz najważniejszych choreografii twórcy tego zespołu, Lin Huaimina, sytuując badane dzieła w szerokim kontekście kulturowym, filozoficznym, estetycznym. Ukazuje, w jaki sposób sztuka tańca może uczestniczyć w dyskursie społecznym, a nawet politycznym oraz przyczyniać się do kształtowania odrębnej, tajwańskiej tożsamości kulturowej. Autorka przedstawia przemiany estetyki zespołu w ciągu dziesięcioleci z komparatystycznym zacięciem, w odniesieniu do tańca współczesnego na Zachodzie oraz uwzględniając oddziaływanie na taniec innych sztuk i nowoczesnych technologii. Pokazuje mądrość łączenia elementów lokalnej tradycji i nowych tendencji w sztuce, dzięki czemu powstają inspirujące estetycznie i intelektualnie kompozycje taneczne. Dodatkowym walorem książki są piękne fotografie autorstwa tajwańskich fotografów, dokumentujące wybitne dzieła Lin Huaimina i jego tancerzy.
PODZIĘKOWANIA
WPROWADZENIE
Rozdział I
OD CIAŁA CHIŃSKIEGO DO CIAŁA WIELOKULTUROWEGO
Lin Huaimin – przemiana modernistycznego pisarza w choreografa teatru Tańca
Początki Yunmen Wuji – budowanie chińskiej tożsamości kulturowej tancerzy Yunmen
Opowieść o Białej Żmii – taniec nowoczesny a chiński folklor
Sen czerwonej komnaty – inspiracje klasyką chińskiej prozy narracyjnej
Dziewięć pieśni – szamańska drama
Figura Podrożnego
„Powitanie bogow” – „Władca Wschodu”
„Pan Losu”
„Pani Rzeki Xiang”
„Pan Pośrod Chmur”
„Duch Gor”
Hołd dla poległych: rzeka świateł
Rozdział II
W POSZUKIWANIU CIAŁA TAJWAŃSKIEGO
Tajwański epos: Dziedzictwo
Moja nostalgia, moje piosenki – poezja i proza minionych dni
Między przeszłością a dniem dzisiejszym: Portrety rodzinne
Rozdział III
OD NARRACJI DO ABSTRAKCJI: TANCERZA KALIGRAFICZNE PISANIE CIAŁEM
Taijiquan a nowa estetyka tańca
Medytacja w tańcu pośrod rzeki ryżu: Pieśni wędrowców
Pustka, linia, tchnienie – podstawowe kategorie chińskiej estetyki
Chińskie pismo kaligraficzne
Księżycowa woda – zatańczyć niewidzialne
Kursywa, Kursywa II, Dzika kursywa – jak ucieleśnić w tańcu znak pisma chińskiego?
Od bieli do obłokow, od materialnego (shi) do niematerialnego (xu) – ewolucja estetyki tańcow kaligraficznych
Rozdział IV
W STRONĘ ŻYWIOŁÓW I NOWYCH TECHNOLOGII
Wiatr i cień, jasność i mrok
Woda i ciało
Woda, wiatr, słońce – pieśń ryżowych pol
Pieśń mroczej technologiczej duszy: Formoza
CODA
BIBLIOGRAFIA
SPIS WYKORZYSTANEJ FILMOGRAFII
SPIS ILUSTRACJI
SUMMARY. (Dancing Invisible. Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan 1973–2019)
The book is a monographic study devoted to Taiwanese dance theatre. It is the outcome of longtime research conducted by the author in Taiwanese and European libraries, academic centers and theatre archives. This research has been supported by several prestigious institutions such as: National Center of Science (Poland), DAAD (Germany), National Central Library and Chiang Ching-Kuo Foundation (Taiwan). This time the author presents the activities and metamorphoses of one of the most famous dance theatres in Taiwan – Cloud Gate Dance Theatre (Yunmen Wuji). In a masterly way she analyzes the most important choreographies of the creator of that world-renowned dance group, Lin Huaimin, placing his works in a broad cultural, philosophical and aesthetical context. The author shows how dance art can participate in socio-political discourse and help to create an independent Taiwanese cultural identity. She presents numerous changes in Cloud Gate aesthetics in a broad comparative context, especially in the context of modern and contemporary dance in the West, other performing and fine arts, and new technologies. The author reveals the wisdom of mixing local traditions with the newest trends in contemporary art. Thanks to this attitude on the part of Lin Huaimin, it is possible to create dance compositions that are inspiring both aesthetically and mentally. Beautiful photos, mainly by Taiwanese photographers, not only document Lin Huaimin’s and his dancers’ choreographic outstanding works but add to the beauty and high intellectual quality of the book as well.
Detailed information | |
---|---|
Wprowadzenie | Download file |
Spis treści | Download file |
Summary | Download file |
|
|
Publication Version | printed |
Format | 17 x 24 |
Language | polski, angielski |
Title (EN) | Dancing Invisible. Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan 1973–2019 |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
ISBN | 978-83-232-4098-3 |
Number of pages | 314 |
Number of publishing sheets | 19,50 |
Type of binding | hardcover |