Język
Nawigacja mobilna Strona główna

Dobrostan. Perspektywa indywidualna i społeczna (PDF)

28,00 zł

Książka Dobrostań. Perspektywa jednostkowa i społeczna jest rezultatem rosnącego zainteresowania naukowców i praktyków budowaniem dobrostanu zarówno poszczególnych osób, jak i grup. Prowadzone wyniki badań wiążą bowiem dobrostan ze zdrowiem, satysfakcjonującym funkcjonowaniem społecznym, edukacyjnym i zawodowym. Niezwykle istotne jest więc wspieranie człowieka w cyklu życia w możliwości kształtowania własnego well-being, a także budowanie kapitału społecznego środowiska interpersonalnego, w jakim funkcjonuje.  

Praca ma charakter interdyscyplinarny, a zamieszczone rozważania stanowią wieloaspektową narrację w obszarze nauk pedagogicznych wokół szeroko rozumianej problematyki dobrostanu. 

W pierwszej części książki zostały umieszczone teksty wprowadzające w problematykę dobrostanu. Przedstawiono dobrostan w ujęciach subiektywnym, społecznym, hedonistycznym, eudajmonistycznym, a także cyfrowym oraz duchowym. Opisano zarówno sposoby osiągania dobrostanu, jak i zagrożenia dla well-being jednostki. W drugiej części znalazły się artykuły poświęcone problematyce instytucji edukacyjnych wspierających dobrostan dzieci i młodzieży. Dokonano analizy idei zrównoważonego rozwoju i jej związku z kulturą szkoły, praktyk dobrostanu w szkole, a także dobrostanu uczniów i nauczycieli podczas pandemii COVID-19. Trzecia część monografii dotyczy z kolei rodziny, pracy, grupy rówieśniczej i ich znaczenia dla dobrostanu. 


Przedmowa – Ewa Syrek

Wstęp – Agata Matysiak-Błaszczyk, Barbara Jankowiak

Część I

Wprowadzenie do problematyki dobrostanu

Barbara Jankowiak, Wybrane koncepcje dobrostanu
Ewa Kasperek-Golimowska, O różnych sposobach rozumienia i osiągania dobrostanu
Natalia Walter, Dobrostan cyfrowy
Bartłomiej Sipiński, Dobrostan duchowy
Katarzyna Sadowska, Dobrostan psychiczny dziecka a wybrane zagrożenia bezpieczeństwa we współczesnym świecie
Ewa Karmolińska-Jagodzik, Zaburzenia lękowe jako stan deficytu dobrostanu psychicznego

Część II


Instytucje edukacyjne w trosce o dobrostan dzieci i młodzieży


Sylwia Jaskulska, Idee zrównoważonego rozwoju a kultura pedagogiczna przedszkola i szkoły
Agata Matysiak-Błaszczyk, Praktyka dobrostanu w szkole
Barbara Jankowiak, Dobrostan uczniów i nauczycieli podczas kształcenia na odległość w czasie pandemii Covid-19 w Polsce
Marta Grześko – Nyczka, Szczęście w szkole – projekt międzynarodowej współpracy na rzecz dobrostanu młodzieży
Kamila Słupska, Wzmacniająca moc literatury. Książka w życiu najmłodszego pokolenia (wybrane kwestie)


Część III


Rodzina, grupy rówieśnicze, środowisko pracy a dobrostan


Agata Matysiak-Błaszczyk, Rodzice w trosce o dobrostan dzieci
Mirosława Ściupider-Młodkowska, Myśleć perspektywą dobrostanu w relacjach międzyludzkich
Anna Wawrzonek, Well-being w miejscu pracy jako ważny aspekt dobrostanu jednostek
Daria Wrona, Dobrostan psychiczny a cosplay
Adrianna Brzezińska, Stosowanie diet wegetariańskich a dobrostan psychiczny młodzieży

The book Well-being. Individual and societal perspectives is the result of the growing interest among researchers and practitioners in building the well-being of both individuals and groups. Indeed, the findings of ongoing research link well-being to health. satisfactory social, educational and occupational functioning. It is therefore essential, firstly, to support people over the life cycle in their ability to shape their own well-being and, secondly, to build up the social capital of the interpersonal environment in which they function. The book is interdisciplinary in nature and includes a narrative in the field of pedagogical sciences around the issue of well-being defined in broad terms.  

The first part of the book includes introductory texts on well-being, which they present in subjective, social, hedonistic and eudaimonistic as well as digital and spiritual terms. Ways of achieving well-being and threats to the well-being of the individual are both described. The second part of the book contains articles dedicated to the issue of educational institutions supporting the well-being of children and young people. An analysis is made of the idea of sustainability and its relation to school culture, well-being practices in schools, and also the well-being of students and teachers during the COVID-19 pandemic. The third part of the book deals with family, work, peer groups and their importance for well-being. 

Napisz własną recenzję
Napisz opinię o produkcie:Dobrostan. Perspektywa indywidualna i społeczna (PDF)
Informacje szczegółowe
Wersja publikacji e-book
Format pdf
Język polski
Tytuł (EN) Well-being. Individual and societal perspectives
Wydanie I
Seria Psychologia i Pedagogika nr 370
ISSN 0083-4254
ISBN 978-83-232-4358-8 (PDF)
DOI 10.14746/amup.9788323243588
Liczba stron 260
Liczba arkuszy wydawniczych 14,00
Zapisz się