Edukacja w Chinach. Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań
- In Stock: out of stock
- ISBN: 978-83-232-4018-1
- DOI: 10.14746/amup.9788323240198
- Category: Psychology and Education
- Year of publication: 2021
Książka składa się z czterech głównych rozdziałów stanowiących określone sekcje tematyczne. Pierwsza sekcja przedstawia kulturowe uwarunkowania systemu edukacji w Chinach. Za pomocą autorskiej interpretacji pokazano kulturowe fundamenty edukacji w Państwie Środka. Opisano tradycje konfucjanizmu, buddyzmu, taoizmu oraz legalizmu w edukacji, chińską tradycję guanxi oraz podejście do zmian globalizacyjnych w obszarze edukacji. W drugiej sekcji czytelnik odnajdzie opis systemu edukacji (perspektywa makro) i wyjaśnienie jak działa i jak skonstruowany jest chiński system pod względem organizacyjnym ale także zarządzania, monitorowania i finansowania edukacji. Kolejna sekcja jest poświęcona wybranym aspektom edukacyjnym w dobie przemian globalizacyjnych (perspektywa mezo) w świetle zmian prawa edukacyjnego, ogłoszonego w maju 2021 roku, które oficjalnie nakazuje kształcenie oraz wychowanie w „duchu chińskim”, takim jak: kształcenie moralne, testowanie uczniów, wykorzystanie SI w edukacji, edukacji specjalnej, edukacji „pozaszkolnej” czy edukacji mniejszości etnicznych. Czwarta, ostatnia sekcja przedstawia trzech głównych aktorów systemu edukacji (perspektywa mikro) i wyjaśnia jak w chińskim systemie edukacyjnym funkcjonują nauczyciele, rodzice i uczniowie.
Wstęp
CZĘŚĆ I. Kulturowe uwarunkowania edukacji
Filozoficzno-religijny kontekst edukacji chińskiej
Inspiracje konfucjańskie w chińskiej myśli pedagogicznej
Koncepcje i założenia buddyzmu dla praktyki edukacyjnej
Znaczenie taoizmu w praktykach szkolnych
Legalizm jako nurt idei edukacyjnych
Chińskie guanxi
Lokalne i globalne trendy w chińskiej praktyce edukacyjnej
CZĘŚĆ II. Podstawy organizacji i funkcjonowania systemu edukacji
Główne fazy rozwoju edukacji chińskiej
Zarządzanie, monitorowanie i finansowanie systemu edukacji
Struktura systemu edukacji
Instytucje opieki dziennej i wczesnej edukacji
Edukacja obowiązkowa
Edukacja na poziomie szkoły średniej
Edukacja zawodowa i techniczna
Szkolnictwo wyższe
Studia trzeciego stopnia
Idea całożyciowego uczenia się i edukacji na odległość
CZĘŚĆ III. Wyzwania chińskiego szkolnictwa w dobie globalnych przemian
Edukacja moralna dzieci, młodzieży i dorosłych
Chińska historia kształcenia „w” i „dla” moralności
Współczesna wizja moralnego ucznia-obywatela
Przykłady innych poza- i okołoszkolnych praktyk kształcenia moralnego
Egzaminowanie w szkole chińskiej
Metody sprawdzania wiedzy w chińskiej szkole
Zhong kao – egzamin do szkoły średniej drugiego stopnia
Gaokao – egzamin podsumowujący naukę w szkole średniej drugiego stopnia
Zastosowanie sztucznej inteligencji w szkołach
Przykłady wykorzystania SI w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych
Przykłady firm edukacyjnych wykorzystujących SI
Program orientacji zawodowej oraz poradnictwa zawodowego dla młodzieży
Funkcje i zadania poradnictwa zawodowego
Praktyki prowadzenia orientacji zawodowej
Prawo do pracy i orientacja zawodowa
Szkoły specjalne
Rozwój szkół specjalnych
Charakterystyka systemu szkolnego dla osób z niepełnosprawnościami
Szkoły prywatne i edukacja „poza szkołą”
Rozwój prywatnego sektora edukacji
Prywatne szkoły obowiązkowe – typy i rodzaje placówek
Odbiorcy prywatnych usług edukacyjnych
Edukacja mniejszości etnicznych
Wiele kultur – jedno państwo
Mniejszości etniczne w systemie edukacji
Język „nauczania i uczenia się” w wielokulturowych Chinach
CZĘŚĆ IV. Aktorzy chińskiego systemu edukacji
Nauczyciel w systemie szkolnym
Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli
Praca w zawodzie nauczyciela
Doskonalenie zawodowe nauczycieli
Status społeczny nauczyciela
Rodzic w systemie szkolnym
Chińskie tradycje i praktyki rodzicielskie
Współczesne relacje rodzic–dziecko
Charakterystyka chińskiego rodzica
Osiągnięcia szkolne dzieci a bycie rodzicem
Dziecko w systemie szkolnym
Inwestycje w rozwój kolejnych pokoleń
Dzieci migrantów chińskich
Szanse i możliwości edukacyjne dzieci z różnym kapitałem społeczno-kulturowym
Zakończenie
Bibliografia
Summary
The book consists of four main chapters constituting specific thematic sections. The first section presents the cultural determinants of the education system in China. The author's interpretation shows the cultural foundations of education in the Middle Kingdom. The traditions of Confucianism, Buddhism, Taoism and legalism in education, the Chinese tradition of guanxi and the approach to globalization changes in the field of education were described. In the second section, the reader will find a description of the education system (macro perspective) and an explanation of how the Chinese system works and is structured in terms of organization, management, monitoring and financing of education. The next section is devoted to selected educational aspects in the era of globalization changes (mezo perspective) in the light of changes in the educational law, announced in May 2021, which officially requires education and upbringing in the "Chinese spirit", such as: moral education, testing students, using AI (artificial intelligence) in education, special education, extracurricular education or education of ethnic minorities. The fourth and last section presents the three main actors of the education system (micro perspective) and explains how teachers, parents and students function in the Chinese educational system.
Detailed information | |
---|---|
Wprowadzenie | Download file |
Spis treści | Download file |
Summary | Download file |
|
|
Publication Version | printed |
Language | polski |
Title (EN) | Education in China. A study of the education system and its socio-cultural considerations |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
Series | Pedagogika i Psychologia nr 352 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-4018-1 |
DOI | 10.14746/amup.9788323240198 |
Number of pages | 278 |
Type of binding | paperback |