Uniwersytet. Otwarte przestrzenie dyskursów
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4269-7
- DOI: 10.14746/amup.9788323242703
- Kategoria: OUTLET, Psychologia i Pedagogika, Wydawnictwa Inne
- Data wydania: 2024
Uniwersytet jako wspólnota ludzi myślących i wolnych od zawsze interesował badaczki i badaczy. Dyskusja o otwartych przestrzeniach dyskursu uniwersyteckiego stanowić może punkt wyjścia do debaty o stylach myślenia i działania naukowego. W przestrzeni uniwersytetu możemy z pewnością dostrzec dyskurs naukowy, naukowo-badawczy, ale również coraz częściej popularnonaukowy czy „dyskursy nieobecne”. Książka ta stanowi pokoleniową transmisję wiedzy, swoisty transfer pomiędzy wiedzą i doświadczeniem a tym, co dopiero wkracza do świata nauki. To zachęta do korzystania z dorobku naukowego łączącego przenikające się dyscypliny wiedzy akademickiej. W jednym miejscu zgromadzono teksty wybitnych postaci świata nauki przedstawiających różne jej dziedziny. Książka przeznaczona jest zarówno dla naukowców, jak i studentek i studentów chcących poznać przenikające się obszary architektury wiedzy akademickiej.
Uwaga! Egzemplarze ze zwrotów z hurtowni - mogą posiadać uszkodzenia na okładkach i brzegach stron, zabrudzenia, zagniecenia!
Wprowadzenie
Część I
DYSKURSY ETYCZNO-PRAWNE
Izabela Cytlak, Kazimierz Przyszczypkowski
Uniwersytet: otwarte przestrzenie myślenia i działania naukowego
Jerzy Marian Brzeziński
Ramy etyczne badań naukowych i kształcenia na poziomie wyższym
Michał Musielak
Manowce medycyny. O konsekwencjach angażowania się świata lekarskiego w rozwój eugeniki
Maciej Michalski
Numerus clausus, „paragraf aryjski”, numerus nullus. Formy antysemityzmu na Uniwersytecie Poznańskim w okresie międzywojennym
Andrzej J. Szwarc
Prawne aspekty pandemii SARS-CoV-2 oraz choroby Covid-19 w kontekście doświadczeń związanych z HIV/AIDS
Część II
DYSKURSY HUMANISTYCZNE
Bogumiła Kaniewska
W labiryncie tłumaczeń. Przypadek Alicji i Jabberwocky
Seweryna Wysłouch
Transformacje medialne literatury
Jerzy Fiećko
Mickiewiczowska idea praw obywatelskich. Skład zasad
Barbara Sienkiewicz
Awangarda, Jalu Kurek i kłopot z Mickiewiczem
Kazimierz Przyszczypkowski
Pedagoga pytania o kondycję ludzką i kondycję humanistyki w okaleczonym świecie
Beata Anna Polak, Tomasz Polak
Doświadczenia Pracowni Pytań Granicznych
Część III
DYSKURSY NAUK ŚCISŁYCH I PRZYRODNICZYCH
Mariusz Jaskólski
Biologia strukturalna wczoraj, dziś, jutro?
Anna Goździcka-Józefiak
Natura wirusów
Roman Murawski
Zaczynali (niemal) od zera, stali się potęgą światową. Szkoła lwowsko-warszawska
Witold Wnuk
Poznańska Szkoła Matematyczna
Jerzy Pogonowski
Trzy oblicza matematyki. Konteksty: odkrycia, uzasadnienia, przekazu
Janusz Skoczylas
Kamienne bruki centrum Poznania jako element dziedzictwa kulturowego
Część IV
DYSKURSY SPOŁECZNE
Lidia Cierpiałkowska
Trauma relacyjna i podatność biologiczna a zaburzenie osobowości borderline u adolescentów i młodych dorosłych
Stanisław Kowalik
Nowe spojrzenie na problem integracji ciała z umysłem. Psychologiczny punkt widzenia
Wiesław Ambrozik
Karać i izolować czy ponownie uspołeczniać i przystosowywać? Refleksje wokół rozwiązań systemowych
Tomasz Polak
Jak to się zaczęło? Jak to się skończy? Warunki rozumienia chrześcijaństwa instytucjonalnego
Zdzisław W. Puślecki
Sztuczna inteligencja (AI) i zagrożenia jej stosowania
Agnieszka Rościszewska, Michał Klichowski
Mini-Eduball: Jak z teorii i badań wyłania się narzędzie dydaktyczne
Biogramy
The university as a community of thinking and free people has always been of interest to researchers. A discussion of the open spaces of university discourse can provide a starting point for a debate about styles of scientific thinking and action. In the space of the university, we can certainly see scientific discourse, scientific and research discourse, but also increasingly popular science discourse or 'absent discourses'. This book is a generational transmission of knowledge, a kind of transfer between knowledge and experience and what is just entering the world of science. It is a kind of encouragement to use the scientific achievements combining the interpenetrating disciplines of academic knowledge. Texts by prominent figures from the world of science presenting various fields of science are gathered in one place. We dedicate the book to both scholars and students wishing to learn about the intersecting areas of the architecture of academic knowledge.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Język | polski |
Tytuł (EN) | University. Open discourse spaces |
Wydanie | I |
ISBN | 978-83-232-4269-7 |
DOI | 10.14746/amup.9788323242703 |
Liczba stron | 482 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 33,00 |
Rodzaj oprawy | twarda |