Strukturalne i środowiskowe konteksty socjalizacji
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4263-5
- DOI: 10.14746/amup.9788323242642
- Kategoria: Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2024
Książka została poświęcona problematyce socjalizacji, eksponując podmiotowy, jednostkowy obraz procesu lub jego społeczno-kulturowe konteksty. W prezentowanych artykułach Autorzy ujawniają autentyczną, pedagogiczną troskę o wzmacnianie społecznego zaangażowania w chronienie socjalizacji asocjacyjnej doświadczanej przez pokolenia, jak również w osłabianie lub eliminowanie z tych procesów zdarzeń, sytuacji i konsekwencji ich dysocjacyjnego wzbudzania i kontynuowania.
Wstęp
Rozdział 1. Społeczeństwo
1.1. Od pedagogiki środowiska ku pedagogice społeczeństwa obezwładnionego instytucją państwową. To jest nasz kraj – to jesteśmy my – społeczeństwo polskie (Jerzy Modrzewski)
1.2. Z(dez)integrowanie społeczeństwa – istota zjawiska i problemu w kontekście strukturalno-funkcjonalnej koncepcji teoretycznej (Jerzy Modrzewski)
1.3. Makrostruktury społeczne w przedmiocie zainteresowania pedagogicznego (Jerzy Modrzewski)
1.4. Socjologia a pedagogika rodziny – dyscyplinarne aspekty przedmiotu, ich poznawcze i praktyczne konsekwencje (Jerzy Modrzewski)
1.4.1. Rodzinność jako fenomen życia społecznego i przedmiot zainteresowania poznawczego
1.4.2. Specyfika socjologicznych zainteresowań rodziną
1.4.3. Pedagogika jako nauka wspierająca i „naprawiająca” nieudolną rodzinność
1.5. Socjologiczny obraz rodziny i życia rodzinnego (Jerzy Modrzewski)
1.6. Rodzina w przedmiocie zainteresowań nauki pedagogicznej (Jerzy Modrzewski)
1.7. Podmiotowa kompetencja społeczna szansą uczestnictwa jednostki w strukturze społecznej (Jerzy Modrzewski)
Rozdział 2. Odniesienia środowiskowe
2.1. Wiejskość vs miejskość – istota wartości siedlisk ludzkich (Jerzy Modrzewski)
2.2. Kondycja i destrukcja funkcji socjalizacyjnej wiejskich społeczności lokalnych (Agata Matysiak-Błaszczyk, Jerzy Modrzewski)
2.2.1. Uwagi wprowadzające
2.2.2. Fenomen wiejskiej społeczności lokalnej jako przedmiot ingerencji pedagogicznej (pedagogizacji)
2.2.3. Współczesne wiejskie społeczności lokalne
2.2.4. Socjalizacyjna kondycja i destrukcja społeczności wiejskich
2.2.5. Zakończenie
2.3. Zachowania ryzykowne młodzieży mieszkającej na obszarach wiejskich (Agata Matysiak-Błaszczyk)
2.4. Streetworking jako metoda outreach wykorzystywana w organizowaniu i przekształcaniu środowisk lokalnych – na przykładzie działalności poznańskich pedagogów ulicy (Agata Matysiak-Błaszczyk)
2.4.1. Uwagi wprowadzające
2.4.2. Dzieci ulicy – przegląd wybranych definicji i typologii
2.4.3. Uwarunkowania stawania się dzieckiem ulicy
2.4.4. Dzieci na poznańskich ulicach
2.4.5. Animacja społeczna prowadzona przez poznańskich streetworkerów
2.5. (Poza)pedagogiczne formy aktywizacji społeczności i zbiorowości terytorialnych (Jerzy Modrzewski)
Rozdział 3. Socjalizacja w rodzinnych i pozarodzinnych grupach i kategoriach osób społecznych (standard i zaburzenie)
3.1. Pedagogika społeczna w trosce o kształtowanie osób społecznych (Agata Matysiak-Błaszczyk)
3.1.1. Wprowadzenie
3.1.2. Uspołecznianie jednostek
3.1.3. Mechanizmy socjalizacji
3.1.4. Zakończenie
3.2. Społeczny wymiar dzieciństwa (Jerzy Modrzewski)
3.3. Młodzież w przestrzeni życia społecznego (Jerzy Modrzewski)
3.4. Socjalizacja w grupach rówieśniczych (Agata Matysiak-Błaszczyk)
3.4.1. Wstęp
3.4.2. Socjalizacja jako proces i mechanizm uspołeczniania jednostki
3.4.3. Socjalizacja rówieśnicza
3.4.4. Wpływ grupy rówieśniczej na jednostkę
3.4.5. Zakończenie
3.5. Dziewczęta w procesie socjalizacji zagrożonej dysocjacją (Agata Matysiak--Błaszczyk)
3.5.1. Uwagi wprowadzające
3.5.2. Fazowość (etapowość) procesu socjalizacji
3.5.3. Proces socjalizacji dziewcząt
3.5.4. Trudności dorastających dziewcząt
3.5.5. Prewencja aberracji procesu socjalizacji
3.6. Aktywizacja społeczna młodzieży uczęszczającej do ośrodków kuratorskich (Agata Matysiak-Błaszczyk)
3.6.1. Tytułem wstępu
3.6.2. Działalność ośrodków kuratorskich
3.6.3. Funkcje i zadania ośrodków kuratorskich
3.6.4. Rekomendacje dla praktyki funkcjonowania ośrodków kuratorskich
3.6.5. Zakończenie
3.7. Macierzyństwo w izolacji – dylematy, kontrowersje, wyzwania (Agata Matysiak-Błaszczyk)
3.7.1. Uwagi wprowadzające
3.7.2. Geneza polskiej praktyki przywięziennych Domów Matki i Dziecka
3.7.3. Pierwotne doświadczenia socjalizacyjne w warunkach więziennych – blaski dzieciństwa i macierzyństwa w izolacji
3.7.4. Kontrowersyjne piętno pierwotnych doświadczeń socjalizacyjnych dzieci skazanych kobiet-matek
3.7.5. Wyzwania dla praktyki przywięziennych Domów Matki i Dziecka
3.7.6. Wnioski końcowe
3.8. Obraz macierzyństwa uwięzionych kobiet a ich wczesnosocjalizacyjne doświadczenia życia rodzinnego (Agata Matysiak-Błaszczyk)
3.8.1. Wprowadzenie
3.8.2. Więzienie jako przedmiot i środowisko realizacji projektu badawczego (nota metodologiczna)
3.8.3. Macierzyństwo w izolacji – podmiotowe i przedmiotowe doświadczenia osadzonych w zakładzie karnym matek
3.8.4. Doświadczanie aktywnego macierzyństwa w narracjach kobiet pozbawionych wolności
3.8.5. Wczesne rodzinne doświadczenia socjalizacyjne matek pozbawionych wolności 300
3.9. Trudy macierzyństwa uchodźczyń z Ukrainy (Agata Matysiak-Błaszczyk)
3.9.1. Wprowadzenie
3.9.2. Portret demograficzny ukraińskich matek uchodźczyń i ich dzieci
3.9.3. Trudy rodzin czasowo niepełnych
3.9.4. Problemy mieszkaniowe ukraińskich matek
3.9.5. Trudna sytuacja uchodźczyń z Ukrainy na polskim rynku pracy
3.9.6. Problemy opieki zdrowotnej ukraińskich uchodźczyń i ich dzieci
3.9.7. Problemy edukacyjne dzieci z Ukrainy
3.9.8. Handel ludźmi, dyskryminacja, przemoc seksualna wobec kobiet z Ukrainy
3.9.9. Trauma wojenna ukraińskich uchodźczyń i ich dzieci
3.9.10. Zakończenie
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
The book is dedicated to the issue of socialisation, presenting the subjective, individual image of this process or its socio-cultural contexts. In the articles presented here, the authors reveal a genuine pedagogical concern for strengthening the social commitment to protect associative socialisation experienced across generations, as well as for weakening or eliminating from these processes those events, situations and consequences involved in their dissociative arousal and continuation.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Język | polski |
Tytuł (EN) | Structural and environmental contexts of socialisation |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 367 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-4263-5 |
DOI | 10.14746/amup.9788323242642 |
Liczba stron | 368 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 23,00 |
Rodzaj oprawy | twarda |