Glottodydaktyka polonistyczna. Strategie - wartości - wyzwania
- Dostępność: brak w magazynie
- ISBN: 978-83-232-3968-0
- DOI: 10.14746/amup.9788323239697
- Kategoria: Filologia Polska
- Data wydania: 2021
Książka jest pokłosiem międzynarodowej konferencji zorganizowanej we wrześniu 2018 roku przez Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców UAM w ramach glottodydaktycznych sympozjów Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego. Konferencja pomyślana została jako forum wymiany poglądów i doświadczeń na temat stanu glottodydaktyki polonistycznej w kontekście przemian cywilizacyjno-kulturowych. Wzięło w niej udział ponad 70 przedstawicieli polskich i zagranicznych ośrodków akademickich z Austrii, Belgii, Mołdawii, Niemiec, Rosji, Słowacji, Szkocji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Publikacja gromadzi jedynie drobną część tego wydarzenia, zachowując kształt wystąpień i przenosząc Czytelników w klimat debaty glottodydaktycznej ostatnich letnich dni 2018 roku. Zawiera ona dwadzieścia siedem tekstów, ukazujących współczesne tendencje i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej, status polszczyzny na arenie międzynarodowej, a także zagadnienia wielojęzyczności i wielokulturowości w kontekście nauczania. Ilustrują one efekty działań relacji nauczyciel – uczeń w postaci nabytych kompetencji językowych i socjokulturowych oraz pokazują, że procesowi uczenia się i ciągłego rozwoju poddany jest zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Tym samym publikacja stanowi propozycję nie tylko dla Czytelników zainteresowanych rozwojem badań glottodydaktycznych, lecz może być także źródłem inspiracji dla osób zaangażowanych w krzewienie polskiego języka i kultury w środowiskach obcojęzycznych.
Wstęp (Izabela Wieczorek, Anna Roter-Bourkane)
Język jako narzędzie kultury
Piotr Garncarek, Nauczanie języka polskiego jako obcego w realizacji kulturowo-przestrzennej
Monika Kaczor, Rozwijanie kompetencji interkulturowej w języku polskim jako obcym (na przykładzie kursów języka polskiego na Uniwersytecie Zielonogórskim)
Krystyna Data, Wielojęzyczność w XXI wieku
Joanna Botwin, Preferencja języka polskich dzieci dwujęzycznych w Irlandii Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Dorota Walczak-Delanois, Literatura polska w doświadczeniu eksperymentalnym albo nauczanie uniwersyteckie w obszarze frankofońskim Belgii
Magdalena Jurewicz-Nowak, Refleksy inności i obcości w autobiograficznym zbiorze esejów Piotra (Petera) Lachmanna pt. „Wywołane z pamięci” – analiza kontekstów metajęzykowych
Anna Roter-Bourkane, Literacka glottodydaktyka historyczna – casus Piotra Rozłuckiego
Maria Wacławek, Plus minus wiersz – o metodzie analizy i twórczego naśladownictwa wzorów na lekcji języka polskiego jako obcego
Monika Válková Maciejewska, Między słowami, frazami, zdaniami. Jak czytać, by zrozumieć? Literatura polska w ćwiczeniach (zarys zbioru)
Patrycja Krasowska, O przedstawieniu teatralnym „Karol” Sławomira Mrożka, przygotowanym przez cudzoziemców i o (niedocenianej) roli teatru w glottodydaktyce
Miłosz Drewniak, Filmoterapia glottopedagogiczna. W poszukiwaniu miejsca filmu we współczesnym nauczaniu językowo-kulturowym cudzoziemców
Kompetencje językowe użytkowników polszczyzny
Anna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka, Świadomość stylistyczna cudzoziemców studiujących na Uniwersytecie Wrocławskim. Wybrane zagadnienia
Anna Dunin-Dudkowska, Wszystkiego najlepszego! Życzenia jako gatunek wypowiedzi w ujęciu glottodydaktycznym
Iwona Pałucka-Czerniak, Różnorodność i standardowość realizacji zadania konkursowego „Polska dla mnie i dla Ciebie” – analiza pragmalingwistyczna prac cudzoziemców
Michalina Biernacka, Wykorzystanie instrumentarium fonetyki akustycznej w fonodydaktyce polonistycznej
Damian Mrowiński, Materiały do nauczania gramatyki na uniwersyteckich zajęciach języka polskiego jako obcego w Niemczech – z perspektywy lektora i studenta
Magdalena Kaczmarek, Rola kontekstu związków frazeologicznych w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego od poziomu B2
Iwona Dembowska-Wosik, „Does spelling count, teacher?” O nauczaniu i testowaniu pisowni w języku polskim jako obcym
Agnieszka Stryjecka, Interpunkcja na lektoracie
Małgorzata Syrek, „uMÓWmy się po polsku” – skrypt dla osób uczących się języka polskiego jako obcego w Mołdawii (wyniki badań pilotażowych)
Kompetencje i powinności nauczyciela
Anna Trębska-Kerntopf, Głos jako istotne narzędzie pracy skutecznego nauczyciela języka obcego
Irena Chawrilska, Nauczyciel języka polskiego jako obcego i drugiego w dobie kultury hybrydycznej
Marzena Wawrzeń, Powinności nauczyciela języka polskiego jako obcego w metodzie projektów
Janusz Bomanowski, „Polskie drogi, ścieżki i bezdroża”. Status polszczyzny a status lektora
Perspektywy nauczania online
Karolina Ruta-Korytowska, UniOn! – aplikacja wspierająca naukę kultury polskiej i języka polskiego jako obcego
Beata Subczak, „Polonistyka Internetowa” – proces tworzenia kursu internetowego na Uniwersytecie w Glasgow
Natalia Moiseienko, Wykorzystanie quizów online na zajęciach z języka polskiego jako obcego
Noty o autorach
This volume is the result of an international conference organised in September 2018 by the Department of Polish Language and Culture for Foreigners at Adam Mickiewicz University as part of glottodidactic symposia of the “Bristol” Association of Polish and Foreign Teachers of Polish Culture and Polish as a Foreign Language. The conference was conceived as a forum for exchanging views and experiences regarding the state of Polish language glottodidactics in the context of civilisational and cultural changes. It was attended by over 70 representatives of Polish and foreign academic centres from Austria, Belgium, Moldova, Germany, Russia, Slovakia, Scotland, Ukraine, Great Britain and Italy. The publication brings together only a small part of this event, preserving the shape of the speeches and acquainting readers with the glottodidactics debate in the last days of summer 2018. It comprises twenty-seven texts presenting contemporary trends and directions in the development of Polish language glottodidactics, and the status of Polish in the international arena, as well as issues of multilingualism and multiculturalism in the teaching context These texts illustrate the effects of teacher-pupil relations in the form of acquired linguistic and socio-cultural competences and show that both pupils and teachers are subject to the process of learning and continuous development. Thus the publication is not only a proposal for readers interested in the development of glottodidactics research, but it can also be a source of inspiration for those involved in propagating Polish language and culture in foreign language environments.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17 x 24 |
Język | polski |
Tytuł (EN) | Polish-language glottodidactics: Strategies – values – challenges |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Filologia Polska nr 234 |
ISSN | 0554-8179 |
ISBN | 978-83-232-3968-0 |
DOI | 10.14746/amup.9788323239697 |
Liczba stron | 382 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 21,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |