Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3801-0
- DOI: 10.14746/amup.9788323238027
- Kategoria: OUTLET, Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2020
W jaki sposób czytający wyszukują punktów rozpoczęcia czytania i według jakich kryteriów tworzą własne ścieżki poznawcze w trakcie recepcji np. grafik informacyjnych?
Współczesne przekazy medialne stają się wizualnie rozdrobnione, co zauważalne jest chocby w szacie graficznej wielu podręczników, czasopism, interfejsów internetowych czy grafik informacyjnych. Media te szczególnie silnie eksponują małe porcje tekstowe i obrazowe, stając się w tym sensie pozbawione sekwencyjnego i liniowego odbioru, typowego dla recepcji literatury pięknej lub dzieła filmowego.
Autor odpowieda na pytanie, czy zróżnicowany układ graficzny (design) wpływa na prowadzenie uwagi wzrokowej i rozumienie treści przez nastoletnich odbiorców, stosując metodę pomiaru ruchów gałki ocznej (okulografii) w trakcie ekspozycji różnych typów infografik.
Rezultaty badań mogą być przydatne w projektowaniu graficznym materiałów drukowanych oraz tekstów elektronicznych.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Rodzaje informacji wizualnej
Czy żyjemy w kulturze wizualnej?
Informacja wizualna – od malowideł naskalnych do infografik
Historyczne przykłady zapisu informacji wizualnej
Jan Amos Komeński – koncepcja wizualnego podręcznika
ISOTYPE – wizualizacja danych statystycznych
Czym właściwie są infografiki?
Co odróżnia wizualizację danych od infografiki?
Współczesne infografiki w komunikacji prasowej
Infografiki
Koncepcja infografiki Edwarda Tuftego
Klasyfikacja infografik i wizualizacji informacji
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
Projektowanie grafik informacyjnych
Czym jest projektowanie graficzne (graphic design)?
Projektowanie graficzne a zmiana postaw użytkowników
Projektowanie graficzne – aspekt kulturowy
Współczesne tendencje w projektowaniu graficznym
Jakimi regułami rządzi się projektowanie graficzne?
Hierarchia wizualna
Realizm prezentowanych treści – cechy estetyczne
Psychopedagogiczne przesłanki dla projektowania graficznego
Znaczenie teorii ekologicznej J.J. Gibsona dla projektowania graficznego
Teoria Władysława Strzemińskiego
Zjawisko obciążenia poznawczego
Koncepcja kształcenia multimedialnego W. Strykowskiego
Paivio – teoria podwójnego kodowania
ROZDZIAŁ 3
Czytanie informacyjne
Kulturowa rola czytania
Czytanie informacyjne. Dominacja czytania ustępuje dominacji przeglądania
Fizjologiczna istota procesu czytania
Rozumienie w czytaniu tekstu
Czytelność druku oraz graficzne właściwości tekstu wpływające na jakość czytania
Czytanie a rodzaj druku – pojęcie czytelnego druku
Czytanie gazet codziennych oraz ich wydań internetowych – porównanie badań
Czytanie a cechy edytorskie tekstu
Czytanie tekstów wielomodalnych
Czytelnik jako użytkownik tekstu
Przegląd metod badań nad rejestracją ruchów oczu w trakcie czytania
O badaniach nad rejestracją ruchów oczu
Pomiar fiksacji wzroku
Pomiar sakkad
Metody prowadzenia badań eksperymentalnych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4
Jak badać infografiki? Przedmiot i cele badań
Problemy badawcze
Metody i techniki badawcze
Narzędzia badawcze
Zastosowany plan eksperymentalny
Teren badań i dobór próby badawczej
ROZDZIAŁ 5
Jak młodzi czytają infografiki?
Infografika Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB)
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki JZUB
Płeć a sposób czytania
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie
Infografika Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS)
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki WOPS
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie
Analiza statystyk czytania w obszarach zainteresowań (AOI) infografiki WOPS
Różnice w czytaniu uzyskane na podstawie analizy map cieplnych
Aktywność czytelnicza uczniów a sposób odczytywania infografik
Aktywność internetowa uczniów a sposób odczytywania infografik
Inne zaobserwowane zmienne jakościowe
Płeć uczniów a sposób odczytywania infografik
Podsumowanie i dyskusja nad wynikami
ROZDZIAŁ 6
Czytanie typu uczenie się
Wiedza jako kategoria konstruowana przez uczniów – wprowadzenie
Badanie infografiki Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB)
Wyniki testu wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę JZUB w wersji eksperymentalnej i kontrolnej
Poziom zapamiętania wiadomości w teście JZUB
Poziom zrozumienia wiadomości w teście JZUB
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości
Badanie infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS)
Ogólny wynik testów wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę WOPS w wersji eksperymentalnej i kontrolnej
Poziom zapamiętywania wiadomości w teście WOPS
Poziom rozumienia wiadomości w teście WOPS
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości
Podsumowanie i dyskusja nad wynikami
ROZDZIAŁ 7
Postawy uczniów wobec infografik
Postawy uczniów wobec uczenia się za pomocą infografik
Postawy wobec infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS)
Interpretacja łączna komponentu emocjonalnego i poznawczego postawy wobec
infografiki WOPS
Postawy wobec odczytywania infografiki WOPS a płeć badanych uczniów
Postawy wobec infografiki JZUB
Łączna interpretacja czynnika emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki JZUB
Postawy wobec odczytywania infografiki JZUB a płeć badanych uczniów
Podsumowanie i dyskusja nad wynikami
Zakończenie
Jakie znaczenie dla praktyki edukacyjnej mają uzyskane podczas badań wyniki?
Rozszerzone pojęcie czytania
Załączniki
Bibliografia
Summary (Informational Reading. Infographics in Cognitive Processes)
Contemporary media messages are becoming visually fragmented. This is noticeable in the graphic design of many textbooks, magazines, web interfaces or infographics. These media are particularly strong in exposing small portions of text and image. In this sense, they are deprived of the sequential and linear reception typical for the reception of a work of fiction or film. Thus, the question arises as to how the recipients search for starting points for reading and according to which criteria they create their own cognitive paths during the reception, e.g. of infographics.
In this work, the answer to the question of whether a diverse graphic layout (design) influences teenagers' visual attention and understanding of content. For this purpose, a method of measuring eyeball movements (oculography) was used during exposure of different types of infographics. The results of this research are widely used in graphic design of printed materials and electronic texts.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | Informational Reading. Infographics in Cognitive Processes |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | Dodruk (2022) |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 323 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-3801-0 |
DOI | 10.14746/amup.9788323238027 |
Liczba stron | 230 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 14,50 |
Rodzaj oprawy | miękka |