Language
Mobile navigation Home page

Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego

PLN 24.00

This monograph takes up the problem of the possibilities to develop the language creativity of a foreign language learner by stimulating his/her creative thinking. The problem is considered on the example of French as a foreign language, and put to empirical verification via an experimental procedure. The key issues of the theoretical chapters in this work are related to creativity as a multidimensional psychosocial phenomenon, to the cognitive conditioning of language creativity, and to the specificity of creative language behaviors in the perspective of teaching/learning French as a foreign language. The empirical chapter presents the course and results of the experimental procedure aimed at answering the question: Will creative thinking training develop, to what degree and within what range, the language creativity of a foreign language learner?

Wstęp

ROZDZIAŁ 1
TWÓRCZOŚĆ JAKO WIELOWYMIAROWE ZJAWISKO PSYCHOSPOŁECZNE

1.1. Pojęcie twórczości
1.1.1. Reprezentacje twórczości
1.1.2. Językowe odpowiedniki pojęcia "twórczość"
1.2. Twórczość w świetle badań psychologicznych
1.2.1. Twórczość w koncepcjach psychologicznych pierwszej połowy XX wieku
1.2.2. Wpływ rewolucji poznawczej na rozwój badań nad twórczością
1.2.2.1. Psychologia poznawcza jako subdyscyplina psychologii naukowej
1.2.2.2. Współczesne koncepcje twórczości
1.3. Psychospołeczne kategorie aktywności twórczej
1.3.1. Kryteria kategoryzacji aktywności twórczej
1.3.1.1. Obszary twórczości
1.3.1.2. Motywy aktywności, rodzaj wytworu, środki ekspresji i komunikacji
1.3.1.3. Ocena: perspektywa, kryteria i techniki
1.3.1.4. Środowisko twórczości
1.3.1.4.1. Środowisko rodzinne
1.3.1.4.2. Grupy społeczne, społeczeństwo jako całość i kontekst kulturowy
1.3.1.4.3. Szkoła jako miejsce edukacji i miejsce pracy
1.3.2. Nauczanie/uczenie się jako psychospołeczna kategoria aktywności twórczej
1.4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 2
EWOLUCJA PSYCHOLOGICZNYCH KONCEPCJI TWÓRCZOŚCI: W STRONĘ WIELOWYMIAROWOŚCI I WIELOZMIENNOŚCI

2.1. Proces twórczy w ujęciu klasycznych szkół psychologicznych
2.1.1. Twórczość jako proces odległego kojarzenia
2.1.2. Twórczość jako rezultat interakcji między nieświadomym a świadomym poziomem funkcjonowania psychiki
2.1.3. Twórczość jako restrukturyzacja sytuacji problemowej
2.1.4. Twórczość jako generowania nowych form zachowań
2.2. Podmiot twórczości w myśli psychologicznej pierwszej połowy XX wieku
2.2.1. Zdolności intelektualne jako czynnik warunkujący poziom osiągnięć
2.2.2. Osobowość
2.2.2.1. Osobowościowe mechanizmy twórczości
2.2.2.2. Osobowość twórców
2.3. Wieloaspektowość i wielozmienność współczesnych koncepcji twórczości
2.3.1. Typologiczne podejście do twórczości w teoriach mikroskopowych
2.3.2. Interakcyjno-relacyjne podejście do twórczości w teoriach mikroskopowych
2.3.2.1. Koncepcje oparte na modelu personologicznym
2.3.2.2. Koncepcje oparte na modelu rozwiązywania problemów
2.3.3. Interakcyjno-relacyjne podejście do twórczości w teoriach makroskopowych
2.3.3.1. Model kulturowy
2.3.3.2. Model rozwiązywania problemów
2.3.4. Typologiczne podejście do twórczości w teoriach makroskopowych: model rozwiązywania problemów
2.4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3
SPECYFIKA TWÓRCZYCH PROCESÓW UMYSŁOWYCH

3.1. Procesy umysłowe wspomagające twórcze myślenie
3.1.1. Elementarne procesy poznawcze
3.1.1.1. Uwaga
3.1.1.2. Percepcja
3.1.1.3. Pamięć
3.1.1.4. Wyobraźnia
3.1.1.5. Kategoryzowanie
3.1.2. Procesy metapoznawcze
3.2. Twórcze myślenie
3.2.1. Natura myślenia twórczego
3.2.1.1. ZbieSna rozbieżność myślenia twórczego
3.2.1.2. Myślenie intuicyjne w procesie twórczym
3.2.2. Reguły twórczego myślenia
3.2.3. Twórcze operacje umysłowe
3.2.3.1. Dedukcja
3.2.3.2. Indukcja
3.2.3.3. Metaforyzowanie
3.2.3.4. Skojarzenia
3.2.3.5. Abstrahowanie
3.2.3.6. Transformowanie
3.3. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 4
TWÓRCZE SCHEMATY POZNAWCZE
4.1. Koncepcja schematu i schematowa koncepcja systemu poznawczego
4.1.1. Filozoficzna i psychologiczna geneza pojęcia schematu
4.1.2. Wpływ badań sztucznej inteligencji na rozwój schematowych koncepcji systemu poznawczego
4.1.2.1. Schemat jako aktywny układ procedur obliczeniowych
4.1.2.1.1. Koncepcja systemu ram
4.1.2.1.2. Skrypty, plany, sceny i tematy
4.1.2.2. Spór o poziom semantyczny: schemat jako układ procedur obliczeniowych i nośnik treści semantycznych
4.1.2.3. Schematy w modelach paralelno-rozproszonych (PDP)
4.1.2.4. Podsumowanie
4.2. Schematy w naturalnym systemie poznawczym
4.2.1. Ujęcia schematu w psychologii poznawczej
4.2.1.1. Schemat w pamięci semantycznej
4.2.1.2. Schematy poznawcze a procesy poznawcze
4.2.2. Budowa schematów
4.2.3. Rodzaje schematów
4.2.4. Formaty zapisu wiedzy w schematach
4.3. Swoistość twórczych schematów poznawczych
4.3.1. Właściwości formalne i treściowe schematów twórczych
4.3.2. RóSnice ilościowe i jakościowe a właściwości twórczych schematów poznawczych
4.3.2.1. Inteligencja ogólna i zdolności specyficzne
4.3.2.2. Typy umysłowości
4.3.2.3. Style poznawcze
4.3.2.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna
4.3.3. Twórcze schematy poznawcze a przetwarzanie językowe
4.4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 5
JĘZYKOWE ZACHOWANIA TWÓRCZE W PERSPEKTYWIE NAUCZANIA/UCZENIA SIĘ JĘZYKA FRANCUSKIEGO JAKO OBCEGO

5.1. Od uczenia się "dla" komunikacji do uczenia się "przez" komunikację
5.1.1. Kompetencja komunikacyjna jako mechanizm regulująco-aktualizujący użycie środków językowych
5.1.2. Kompetencja komunikacyjna w nauczaniu/uczeniu się języka francuskiego jako obcego
5.1.3. Kompetencja komunikacyjna w rozwijaniu kreatywności językowej ucznia języka francuskiego jako obcego
5.2. Tekst w rozwijaniu kreatywności językowej ucznia języka francuskiego jako obcego
5.2.1. Tekst jako produkt "nietwórczych-twórczych" zachowań językowych
5.2.1.1. Proces produkcji tekstu
5.2.1.2. Tekst "nietwórczy-twórczy"
5.2.2. Tekst jako substytut środowiska obcojęzycznego
5.2.3. Tekst jako wynik aktywności twórczej ucznia języka francuskiego jako obcego
5.3. Organizacja nauczania zorientowanego na rozwijanie kreatywności językowej ucznia języka francuskiego jako obcego
5.3.1. Warunki i wyzwania nauczania zorientowanego na rozwijanie kreatywności językowej ucznia języka francuskiego jako obcego
5.3.2. Rola, kompetencje i umiejętności nauczyciela
5.3.3. Trudności w rozwijaniu kreatywności językowej ucznia języka francuskiego jako obcego
5.4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 6
BADANIE WŁASNE

6.1. Ustalenia wstępne
6.1.1. Problemy i hipotezy badawcze
6.1.2. Charakterystyka zmiennych i ich operacjonalizacja
6.1.3. Narzędzia badawcze
6.1.3.1. Rysunkowy Test Twórczego Myślenia (TCT-DP)
6.1.3.2. Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH-I)
6.1.3.3. Opowiadanie
6.2. Charakterystyka osób objętych postępowaniem eksperymentalnym
6.2.1. Zmienne demograficzne
6.2.2. Charakterystyka zajęć w semestrze poprzedzającym badanie
6.2.3. Rezultaty PNJF po pierwszym semestrze nauki
6.3. Realizacja postępowania eksperymentalnego
6.3.1. Plan postępowania eksperymentalnego i podział na grupy
6.3.2. Trening twórczego myślenia
6.4. Analiza i interpretacja wyników
6.4.1. Kontrola zmiennych niezaleSnych ubocznych
6.4.2. Weryfikacja Hipotez
6.4.2.1. Hipoteza I
6.4.2.2. Hipoteza II
6.4.2.3. Hipoteza III
6.5. Dyskusja
6.6. Wnioski

Zakończenie

Aneksy

Literatura

Wykaz tabel, schematów i wykresów

Creative Cognitive Schemata and Language Creativity on the Example of French as a Foreign Language (Summary)

Write Your Own Review
You're reviewing:Twórcze schematy poznawcze a kreatywność językowa. Na przykładzie języka francuskiego jako obcego
Detailed information
Publication Version printed
Title (EN) Creative Cognitive Schemata and Language Creativity on the Example of French as a Foreign Language
Type of publication Monografia
Edition I
Series Filologia Romańska nr 37
ISSN 0554-8187
ISBN 978-83-232-2174-6
Number of pages 310
Number of publishing sheets 19,00
Format [cm] 17, 0 x 24, 0
Type of binding paperback
Sign up