Language
Mobile navigation Home page

Kubrick's „Barry Lyndon”

PLN 13.00

Seria Klasyka Kina popularyzuje najwybitniejsze dokonania filmu polskiego, a także ukazuje polską kinematografię w kontekście europejskiej i światowej sztuki filmowej. Walorem dodatkowym prezentowanej Serii Klasyka Kina jest równoległe przygotowywanie edycji polskiej i angielskiej.

Warto podkreślić oryginalność opracowania kolejnych tomików oraz ich monograficzny charakter. Każdy z nich zawiera bowiem pełny opis filmu, esej krytyczny wraz z dokładną filmografią i fotosami z filmu i planu zdjęciowego. Stanowią więc nie tylko atrakcyjną lekturę, ale także – ze względu na walory poznawcze i dydaktyczne – są bardzo przydatne dla studentów kierunków filmoznawstwa, sztuki wizualnej oraz szkół artystycznych etc. Kolejne tomiki serii projektowane jako popularne minimonografie – napisane zostały lekko, nienużąco i ze znawstwem przedmiotu. Otrzymały przy tym atrakcyjną, bogato ilustrowaną szatę graficzną.

Książki wchodzące w skład Serii Klasyka Kina przeznaczone są dla szerokiego kręgu czytelników: miłośników i koneserów filmu polskiego i europejskiego, a także ośrodków upowszechniania kultury filmowej.

Is there a technique of work characteristic of Kubrick only? How far can the results it obtains differ from those achieved with other methods? Finally, to what extent is Kubrick’s style generally recognisable in his films? These matters are complicated; mereover, their investigation need not guarantee success: after all, to find Kubrick’s way of “composing” special would bear on the history of filmmaking. However, answering the above questions in an affirmative way will look more feasible when we realise how much does not “tally” in Kubrick’s films. Their structure appears partly determined by the process of artistic creation and by certain a priori assumptions. A good example is A Clockwork Orange (1971), in which Kubrick for the first time systematically applied techniques which would later give Barry Lyndon its expressive power. To understand the nature of these techniques, we could do worse than quote Kubrick himself: “In the movies,” he claimed, “you can only minimise the reality, as one cannot outrun it".

Acknowledgements

Filmography

CHAPTER 1 Kubrik' s method

CHAPTER 2 The music of images, the images of music

CHAPTER 3 What is the film about?

CHAPTER 4 The reconciliation, the rebellion and the duel

Epilogue

Endnotes

Bibliography

Write Your Own Review
You're reviewing:Kubrick's „Barry Lyndon”
Detailed information
Publication Version printed
Type of publication Podręcznik, skrypt
Edition I
Series Klasyka Kina
ISBN 83-232-1613-4
Number of pages 76
Number of publishing sheets 3,00
Format [cm] 17,0 x 21,0
Type of binding paperback
Sign up