Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw
- In Stock: in stock
- ISBN: 978-83-232-1998-9
- Category: OUTLET, Computer and Information Sciences, Linguistics, Computer Linguistics, Język, kultura, komunikacja, Lingwistyka
- Year of publication: 2009
Prezentowana książka wpisuje się w nurt empirycznych badań nad procesem translacji i stanowi próbę analizy zachowania adeptów przekładu z parą językową język niemiecki - język polski. Celem rozprawy jest przedstawienie strategii rozwiązywania problemów stosowanych przez badanych oraz wychwycenie deficytów w ich działaniu. Dane do analizy, pozyskane z protokołów głośnego myślenia, poddane są oglądowi niejako z trzech perspektyw. Pierwsze spojrzenie koncentruje się na krótkiej charakterystyce intraindywidualnych profili procesualnych. Druga płaszczyzna analityczna obejmuje porównanie strategii w wymiarze globalnym oraz kontrastywne ujęcie strategii rozwiązywania konkretnych problemów o wysokim stopniu interindywidualności. Analizę materiału wieńczy diagnoza zachowania badanych w świetle paradygmatu rozwiązywania problemów kompleksowych. Praca zawiera także refleksje na temat dydaktyki translacji.
- Wstęp
Rozdział 1. Hipertekst- 1.1. Pojęcie hipertekstu
- 1.2. Struktura hipertekstu
- 1.3. Hiperlącza
- 1.4. Tworzenie hipertekstu
- 1.5. Percepcja hipertekstu
- 1.6. Obraz w przekazie hipertekstowym
Rozdział 2. Hipertekst w świetle kryteriów opisu tekstologicznego- 2.1. Tekst i e-tekst
- 2.2. Kryteria tekstualności
- 2.2.1. Intertekstualność
- 2.2.2. Koherencja
- 2.3. Kategoria funkcji i tematu
- 2.4. Linearność
- 2.5. Realizacja językowa
- 2.6. Działanie językowe
- 2.7. Koncepcja prototypu
- 2.8. Podsumowanie
Rozdział 3. Gatunki struktur hipertekstowych: podejście integracyjne- 3.1. Gatunki tekstu
- 3.1.1. Pojęcie gatunku tekstu
- 3.1.2. Koncepcje opisu gatunków linearnych
- 3.2. Gatunki hipertekstu (na przykładzie gatunku autoprezentacyjnego)
- 3.2.1. Internetowa prezentacja jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstw
- 3.2.2. Stan badań nad gatunkami hipertekstu
- 3.2.3. Pojęcie gatunku hipertekstu
- 3.2.4. Konwencje
- 3.2.5. Problemy metodologiczne analizy gatunków hipertekstu
- 3.2.6. Gatunki hipertekstu a strona WWW
- 3.2.7. Koncepcja złożonego działania w hipertekście
- 3.2.7.1. Autoprezentacja eksplicytna w kontekście modelu złożonego działania
- 3.2.7.2. Funkcja i relacje interfunkcyjne
- 3.2.7.3. Warstwa tematyczna i relacje tematyczne
- 3.2.8. Wzorce strukturalne
- 3.1. Gatunki tekstu
Rozdział 4. Analiza gatunku autoprezentacyjnego- 4.1. Metodologia opisu gatunków hipertekstu
- 4.1.1. Kategorie analityczne
- 4.1.1.1. Kategorie opisu zależnego gatunku hipertekstu
- 4.1.1.2. Kategorie opisu gatunku węzła i modułów hipertekstu
- 4.1.2. Podsumowanie
- 4.1.1. Kategorie analityczne
- 4.2. Profil samodzielnego gatunku hipertekstu: internetowa prezentacja przedsiębiorstwa
- 4.3. Zależny gatunek hipertekstu: autoprezentacja eksplicytna
- 4.3.1. Cechy sytuacji komunikacyjnej
- 4.3.2. Nazwa gatunku
- 4.3.3. Funkcja: wypowiedzi metakomunikacyjne
- 4.3.4. Treść i elementy makrostrukturalne
- 4.3.5. Interakcyjność i intertekstualność
- 4.3.6. Płaszczyzna niewerbalna
- 4.3.7. Zabiegi perswazyjne
- 4.3.8. Profil gatunku
- 4.4. Gatunek węzła autoprezentacyjnego
- 4.4.1. Treść i elementy makrostrukturalne
- 4.4.2. Struktura działania
- 4.4.2.1. Perspektywa odczytu
- 4.4.2.1.1. Działania obligatoryjne
- 4.4.2.1.2. Działania fakultatywne i dodatkowe
- 4.4.2.2. Perspektywa nawigacji
- 4.4.2.1. Perspektywa odczytu
- 4.4.3. Interakcja i intertekstualność
- 4.4.4. Płaszczyzna niewerbalna
- 4.4.5. Płaszczyzna środków językowych
- 4.4.6. Profil gatunku
- 4.1. Metodologia opisu gatunków hipertekstu
Rozdział 5. Kulturowe gatunki hipertekstu: perspektywa kontrastywna- 5.1. Wielojęzyczne internetowe prezentacje jako wariant gatunkowy
- 5.2. Wzorzec działania jako lertium comparationis
- 5.3. Wzorzec działania w internetowych prezentacjach przedsiębiorstw
- 5.4. Przykład analizy kontrastywnej kulturowych wariantów gatunkowych
- 5.4.1. Poziom hipertekstu zależnego
- 5.4.2. Poziom węzła hipertekstu
- 5.4.3. Poziom modułu hipertekstu
Rozdział 6. Zakończenie
Bibliografia
Hypertextsorten aus textlinguistischer Perspektive. Eine Analyse am Beispiel von Internetauftritten von Unternehmen (Zusammenfassung)
Detailed information | |
---|---|
Publication Version | printed |
Format | 17,0 x 24,0 |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
Series | Język. Kultura. Komunikacja nr 5 |
ISBN | 978-83-232-1998-9 |
Number of pages | 372 |
Type of binding | paperback |