Przesilenie. Kręgi kryzysów kontekstów edukacji - wyzwania dla pedagogiki
- In Stock: out of stock
- ISBN: 978-83-232-4261-1
- DOI: 10.14746/amup.9788323242628
- Category: Open Access, Psychology and Education
- Year of publication: 2024
Książka stanowi tom pokonferencyjny XI Zjazdu Pedagogicznego i poświęcona jest zagadnieniu sformułowanemu jako: Przesilenie. Kręgi kryzysów kontekstów edukacji – wyzwanie dla pedagogiki. Jest to zbiór tekstów uczestników sesji zorganizowanej przez redaktorów tomu, która połączyła w sobie zainteresowania pedagogów krytycznych, socjologów edukacji i pedagogów społecznych pochylających się nad uwarunkowaniami społecznymi, strukturalnymi, środowiskowymi oraz wychodzących poza paradygmat konstruktywistyczny poprzez pluralizm idei i ram interpretacyjnych. Wydarzenia ostatnich dekad, a w szczególności nowe kryzysy, takie jak: zmiany klimatyczne, pandemie, wojny etniczne i kulturowe, masowe migracje, fundamentalizmy religijne, monopol neoliberalnych gospodarek, poszerzanie sfer nędzy, patogenne wykorzystywanie Internetu, systemy edukacyjne w służbie przeszłości, stanowią nieustanne wyzwania dla pedagogiki (w tym nierówności społecznych w edukacji). Autorzy tekstów poszukują odpowiedzi na pytania: Jaka powinna być pedagogika w XXI wieku? Jaka jest jej rola społeczna, polityczna, ekonomiczna i kulturowa, lokalnie i globalnie? Jakie działania powinni podejmować pedagodzy w obliczu rosnących nierówności i rosnącej niepewności.
Wstęp (Anna Odrowąż-Coates, Zbigniew Kwieciński, Mirosław J. Szymański)
Zbigniew Kwieciński, Edukacja publiczna w kręgach kryzysów jej kontekstów
Mirosław J. Szymański, O przyszłości edukacji i kompetencjach absolwentów szkół
Lech Witkowski, Florian Znaniecki jako pedagog (ślady nowego odczytania)
Inetta Nowosad, Kryzys postkolonialny a proces kształtowania wysokiej jakości systemu edukacji. Przykład Singapuru
Anna Odrowąż-Coates, Refleksje przy cyklu księżyca. Sytuacja kobiet w wybranych kontekstach kulturowych
Hanna Kubiak, Dzieci a wojna – o zespole stresu pourazowego. Wprowadzenie w problematykę
Marzanna Bogumiła Kielar, Przeszkody na drodze ku postkonwencjonalnym poziomom moralności i poznania
Rafał Włodarczyk, Populizm, kontrdemokracja i kontredukacja. Uwagi na temat wyobrażenia o antidotum na kryzys liberalnej demokracji
Katarzyna Krasoń, Pedagogika kina czy film w pedagogice – rozstrzygnięcia niezobowiązujące
Anna Babicka-Wirkus, Interwencyjna sztuka publiczna jako wyzwanie dla dominującego dyskursu władzy
Waldemar Segiet, Edukacja akademicka. O znaczeniu wiedzy i wspólnotowości
Magdalena Barańska, Nauczyciel akademicki w czasie pandemii. Wyzwania kształcenia zdalnego
The book is a post-conference volume of the 11th Pedagogical Congress and is devoted to the issue formulated as Turning point. Crises in educational contexts – challenges for pedagogy. It is a collection of texts by the participants of the session organized by the editors of the volume, which combined the interests of critical pedagogues, sociologists of education and social pedagogues, focusing on social, structural and environmental conditions, going beyond the constructivist paradigm, through the pluralism of ideas and interpretative frameworks. The events of recent decades, and in, new crises such as climate change, pandemics, ethnic and cultural wars, mass migration, religious fundamentalism, the monopoly of neoliberal economies, the expansion of poverty, the pathogenic use of the Internet, educational systems in the service of the past, constitute constant challenges for pedagogy (including social inequalities in education). The authors of the texts seek an answer to the question: What should pedagogy be like in the 21st century? What is its social, political, economic and cultural role, locally and globally? What actions should educators take in the face of growing inequalities and increasing uncertainty?
Detailed information | |
---|---|
Wprowadzenie | Download file |
Spis treści | Download file |
|
|
Publication Version | printed, open access |
Language | polski |
Title (EN) | Turning point. Crises in educational contexts – challenges for pedagogy |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
Series | Psychologia i Pedagogika nr 366 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-4261-1 |
DOI | 10.14746/amup.9788323242628 |
Number of pages | 184 |
Number of publishing sheets | 11,50 |
Binding type | miękka |