Widząc - rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-2010-7
- Kategoria: OUTLET, Filologia Polska, Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2009
Tytuł książki wskazuje na rolę ucznia w procesie świadomego odbioru przekazów obrazowych i słowno-obrazowych. Opisane kierunki pracy dydaktycznej nie są ograniczone do ram przedmiotu język polski, a przedstawiony materiał wykracza poza jego granice. Wiele uwagi autorka poświęca przekazom obrazowym i słowno-obrazowym w podręcznikach do kształcenia literackiego i na lekcjach języka polskiego. Rozdział Słowo i obraz w podręcznikach szkolnych do kształcenia literackiego zawiera analizę dwóch projektów podręczników To lubię! oraz Przeszłość to dziś. Drugi podręcznik jest ukazany jako rozwiązanie edytorskie odwołujące się do obrazu w celach motywacyjnych.
Kolejne rozdziały książki: Symbolika gestów i znaków; Ilustracja książkowa; Historyjka obrazkowa i komiks; Fenomen fotografii -zawierają omówienie różnych tekstów kultury popularnej i wysokoartystycznej, które dobrane zostały ze względu na swoje szczególne walory w kształtowaniu sprawności odbioru przekazów obrazowych i słowno-obrazowych.
- Wprowadzenie
Część I. ROZPOZNANIA- 1. Miejsce przekazów obrazowych i słowno-obrazowych w kulturze symbolicznej
- 2. Obraz i słowo w tradycji i współczesności dydaktyki polonistycznej
- 3. Obraz i słowo w podręczniku szkolnym do kształcenia literackiego
Część II. W STRONĘ PRAKTYKI- 4. Edukacja wizualna. Założenia. Projekt
- 5. Edukacja wizualna na lekcjach języka polskiego
- 5.1. Symbolika gestów, przedmiotów i znaków. Od informacji do symbolizacji
- 5.2. Ilustracja książkowa jako wprowadzenie do przekazu werbałno-ikonicznego
- 5.3. Historyjka obrazkowa i komiks jako wprowadzenie do narracji intermedialnej
- 5.4. Od poezji wizualnej do hipertekstu. Rola słowa i obrazu w społeczeństwie cyfrowym
- 5.5. Fenomen fotografii. Od zdjęcia w albumie rodzinnym do fotografii prasowej
- 5.6. Teksty i obrazy. Rola relacji utwór literacki - dzieło sztuki w edukacji wizualnej na lekcjach języka polskiego
Podsumowanie
Bibliografia- Indeks osobowy
Seeing - understand. Teaching of Polish language and culture facing visual education (Summary)
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,5 x 24,0 |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
ISBN | 978-83-232-2010-7 |
Liczba stron | 284 |
Rodzaj oprawy | twarda |