Ucieczka od dzieciństwa. Współczesny film dla dzieci i młodzieży w świetle kina gatunków
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4248-2
- DOI: 10.14746/amup.9788323242499
- Kategoria: Literaturoznawstwo
- Data wydania: 2024
W książce omówiono zjawisko asymilowania przez kino przeznaczone dla młodego widza treści i konwencji estetycznych filmów zdefiniowanych gatunkowo i skierowanych dla dorosłych. Jest ono konsekwencją zarówno zaniku ponadgatunkowej kategorii film familijnego, jak i zmieniającej się i rosnącej świadomości kulturowej dzieci i młodzieży w dobie późnej nowoczesności. Sytuacja ta nie jest wyłącznie pochodną zabiegów samych twórców, ale w równym stopniu wynika z działalności oficjalnych instytucji upowszechniających sztukę filmową oraz indywidualnej lektury filmów przez młodego odbiorcę.
Autorowi za przykłady posłużyły: film szkolny (m.in. Ostatni dzwonek i 7 uczuć), baśń (różne wersje filmowe powieści Carla Collodiego Pinokio), western (m.in. Dziki Zachód Calamity Jane i Big City) oraz film grozy (zwłaszcza Wszechstronna dziewczyna).
Wstęp
Rozdział I. Film szkolny
Rozdział II. Filmowa baśń
Rozdział III. Western dla młodego widza
Rozdział IV. Kino grozy dla dzieci i młodzieży
Rozdział V. Film wojenny dla młodego odbiorcy
Zakończenie
Bibliografia
Indeks filmów i seriali telewizyjnych
Indeks nazwisk
Summary
The book discusses the phenomenon of cinema intended for young audiences assimilating the content and aesthetic conventions of genre-defined films aimed at adults. The following genres were used as examples: the school film (including The Last Bell and 7 Feelings), the fairy tale (various film versions of Carlo Collodi's novel Pinocchio), the western (including Wild West Calamity Jane and Big City) and the horror film (especially The Girl with All the Gifts).
This is a consequence of the disappearance of the cross-genre category of the family movie, and the changing and growing cultural consciousness of children and young people in the era of late modernity. This situation is not solely the outcome of efforts by filmmakers themselves, but it stems to an equal degree from the activities of official institutions popularising the art of filmmaking and from young viewers’ individual interpretations of films.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Język | polski |
Tytuł (EN) | Contemporary film for children and young people in the light of genre cinema |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Filmoznawcza nr 36 |
ISSN | 1642-8595 |
ISBN | 978-83-232-4248-2 |
DOI | 10.14746/amup.9788323242499 |
Liczba stron | 272 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 13,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |