Język
Nawigacja mobilna Strona główna

Słuchając czyli kontredans akustyki ze sztuką

22,00 zł

Wyróżnienie w Konkursie na Najlepszy Podręcznik Akademicki o Nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych im. Ks. Edwarda Pudełko (XIV Poznańskie Dni Książki Naukowej 2010)

Autorka wybrała akustykę jako przykład „twardej nauki” – partnera sztuki dlatego, że podobnie jak wielu wybitnych uczonych wierzy w to, iż muzyka stanowi jądro współczesnej kultury. Fascynacja muzyką i poezją przebija z każdej karty książki, której głównym celem jest przekonać, że dychotomia Snow'a – „Two cultures” – oparta jest na błędzie.
Kompozycja książki to starannie zaplanowana układanka – puzzle z cytatów twórców sztuk, filozofów, uczonych, fragmentów utworów literackich i naukowych połączonych starannie prowadzoną narracją. Autorka pokazuje, że w świecie poezji, malarstwa, architektury i muzyki rządzą prawa nauki.
Podręcznik stanowi cenne kompendium z akustyki, kognitywistyki, literaturoznawstwa i muzyki.

Uwaga! Egzemplarze outletowe mogą posiadać zewnętrzne zabrudzenia, zagniecenia, drobne uszkodzenia!

  • Prolog
  • Abecadło percepcji słuchowej
    • Wprowadzenie
    • 1. Jakie dźwięki słyszymy?
    • 2. Podstawy percepcji słuchowej
    • 2.1. Uwagi o organizacji percepcji słuchowej
    • 2.2. Efekt "figura-tło" w percepcji muzyki
    • 2.3. Jaką wiedzę o percepcji słuchowej przekazali nam klasycy greccy?
  • Konfrontacja nauki ze sztuką
    • Wprowadzenie
    • 1. Czy nauką opiekują się Muzy?
    • 2. Piękno. Prawda. Dobro. Kryteria estetyczne w nauce i sztuce
    • 3. Dialog matematyki ze sztuką
    • 4. Owoce przyjaźni nauki i sztuki
    • 4.1. Sztuka uczy i inspiruje
    • 4.2. Nauka w służbie sztuki
    • 4.3. Czy owoce przyjaźni nauki i sztuki mogą być trujące?
    • 5. Dwa wzorce kreatywności
  • Czy Akustyka jest ulubienicą muz?
    • Wprowadzenie
    • 1. Dźwięk w służbie transcendencji
    • 1.1. Miejsca spotkań z Tajemnicą
    • 1.2. Inspiracje biblijne
    • 1.2.1. Triduum Paschalne - czas niezwykły
    • 1.3. Vanitas
    • 2. Orfeusz: "Urzeczywistnienie świętej mocy dźwięku"
    • 2.1. Rodowód Orfeusza
    • 2.2. Mit Orfeusza.
    • 2.3. Pochwała sztuki śpiewu wczoraj i dziś
    • 3. Dźwięk - wierny towarzysz literatury
    • 3.1. Uwrażliwienie na "akustykę świata"- podstawowe wyposażenie pisarza
    • 3.2. Udźwiękowienie literatury
    • 3.3. Zwycięstwo żywego słowa
  • "Zobaczyć", czyli o architekturze
    • Wprowadzenie
    • 1. Architektura - zwierciadłem historii społeczeństwa
    • 2. Pochwała jedyności Miejsca
    • 3. Architekt poetą?
    • 4. Architektura w służbie akustyki
    • 4.1. Jak Oni to robili?
    • 4.2. Czas pogłosu. Sekundy decydują o jakości pomieszczenia
  • Pejzaż dźwiękiem malowany
    • Wprowadzenie
    • 1. Krajobraz dźwiękowy - element dziedzictwa kulturowego
    • 2. Wczoraj i dziś krajobrazu dźwiękowego
    • 3. Krajobraz dźwiękowy jako kompozycja muzyczna
    • 4. Krajobrazy z ptakami i cykadami w tle
    • 4.1. Czyj głos, gdzie i kiedy możemy usłyszeć?
    • 4.2. Ptasi mistrzowie: słowik i kos
    • 4.3. Olivier Messiaen (1908-1992)
    • 5. Dzwony - pierwiastek sacrum w krajobrazie
    • 6. Okruchy życia zapisane w dźwiękach
    • 7. Krajobrazy ciszy i milczenia
  • Sztuka radiowa
    • Wprowadzenie
    • 1. Radio - synteza techniki i sztuki
    • 2. Uwagi o istocie sztuki radiowej
  • Cisza i milczenie - drugie oblicze dźwięku
    • Wprowadzenie
    • 1. Cisza i milczenie - trudność zdefiniowania obu pojęć
    • 2. Różne oblicza ciszy i milczenia
    • 2.1. Cisza transcendencji
    • 2.2. Milczenie eschatologiczne
    • 2.3. Milczenie kontemplacyjne
    • 2.4. Strefy przemilczane
    • 2.5. Milczenie graniczne
    • 2.6. Historyczno-polityczny wymiar ciszy
    • 3. Cisza i milczenie w sztuce
    • 3.1. Milczenie w poezji
    • 3.2. Cisza i milczenie w teatrze
    • 3.3. Cisza i milczenie w radiu
    • 3.4. Pantomima - teatr świadomego milczenia
    • 3.5. Milczenie i cisza w muzyce
    • 3.5.1. John Cage (1912-1992). 4'33''
    • 3.5.2. Różne oblicza ciszy w muzyce
    • 3.5.3. Brzmienie ciszy w nagraniach
    • 3.6. Malarze ciszy i milczenia
    • 3.7. Cisza fotografii
    • 3.8. Cisza i milczenie w filmie

Epilog

Załącznik: Elementy anatomii i fizjologii peryferyjnego układu słuchowego

Bibliografia

Indeks osób

Napisz własną recenzję
Napisz opinię o produkcie:Słuchając czyli kontredans akustyki ze sztuką
Informacje szczegółowe
Wersja publikacji drukowana
Typ publikacji Podręczniki i skrypty
Wydanie I
ISBN 978-83-232-2108-1
Liczba stron 206
Liczba arkuszy wydawniczych 15,00
Format [cm] 17,0 x 24,0
Rodzaj oprawy miękka
Zapisz się