Słuchając czyli kontredans akustyki ze sztuką
- Dostępność: brak w magazynie
- ISBN: 978-83-232-2108-1
- Kategoria: Akustyka
- Data wydania: 2010
Wyróżnienie w Konkursie na Najlepszy Podręcznik Akademicki o Nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych im. Ks. Edwarda Pudełko (XIV Poznańskie Dni Książki Naukowej 2010)
Autorka wybrała akustykę jako przykład „twardej nauki” – partnera sztuki dlatego, że podobnie jak wielu wybitnych uczonych wierzy w to, iż muzyka stanowi jądro współczesnej kultury. Fascynacja muzyką i poezją przebija z każdej karty książki, której głównym celem jest przekonać, że dychotomia Snow'a – „Two cultures” – oparta jest na błędzie.
Kompozycja książki to starannie zaplanowana układanka – puzzle z cytatów twórców sztuk, filozofów, uczonych, fragmentów utworów literackich i naukowych połączonych starannie prowadzoną narracją. Autorka pokazuje, że w świecie poezji, malarstwa, architektury i muzyki rządzą prawa nauki.
Podręcznik stanowi cenne kompendium z akustyki, kognitywistyki, literaturoznawstwa i muzyki.
- Prolog
- Abecadło percepcji słuchowej
- Wprowadzenie
- 1. Jakie dźwięki słyszymy?
- 2. Podstawy percepcji słuchowej
- 2.1. Uwagi o organizacji percepcji słuchowej
- 2.2. Efekt "figura-tło" w percepcji muzyki
- 2.3. Jaką wiedzę o percepcji słuchowej przekazali nam klasycy greccy?
- Konfrontacja nauki ze sztuką
- Wprowadzenie
- 1. Czy nauką opiekują się Muzy?
- 2. Piękno. Prawda. Dobro. Kryteria estetyczne w nauce i sztuce
- 3. Dialog matematyki ze sztuką
- 4. Owoce przyjaźni nauki i sztuki
- 4.1. Sztuka uczy i inspiruje
- 4.2. Nauka w służbie sztuki
- 4.3. Czy owoce przyjaźni nauki i sztuki mogą być trujące?
- 5. Dwa wzorce kreatywności
- Czy Akustyka jest ulubienicą muz?
- Wprowadzenie
- 1. Dźwięk w służbie transcendencji
- 1.1. Miejsca spotkań z Tajemnicą
- 1.2. Inspiracje biblijne
- 1.2.1. Triduum Paschalne - czas niezwykły
- 1.3. Vanitas
- 2. Orfeusz: "Urzeczywistnienie świętej mocy dźwięku"
- 2.1. Rodowód Orfeusza
- 2.2. Mit Orfeusza.
- 2.3. Pochwała sztuki śpiewu wczoraj i dziś
- 3. Dźwięk - wierny towarzysz literatury
- 3.1. Uwrażliwienie na "akustykę świata"- podstawowe wyposażenie pisarza
- 3.2. Udźwiękowienie literatury
- 3.3. Zwycięstwo żywego słowa
- "Zobaczyć", czyli o architekturze
- Wprowadzenie
- 1. Architektura - zwierciadłem historii społeczeństwa
- 2. Pochwała jedyności Miejsca
- 3. Architekt poetą?
- 4. Architektura w służbie akustyki
- 4.1. Jak Oni to robili?
- 4.2. Czas pogłosu. Sekundy decydują o jakości pomieszczenia
- Pejzaż dźwiękiem malowany
- Wprowadzenie
- 1. Krajobraz dźwiękowy - element dziedzictwa kulturowego
- 2. Wczoraj i dziś krajobrazu dźwiękowego
- 3. Krajobraz dźwiękowy jako kompozycja muzyczna
- 4. Krajobrazy z ptakami i cykadami w tle
- 4.1. Czyj głos, gdzie i kiedy możemy usłyszeć?
- 4.2. Ptasi mistrzowie: słowik i kos
- 4.3. Olivier Messiaen (1908-1992)
- 5. Dzwony - pierwiastek sacrum w krajobrazie
- 6. Okruchy życia zapisane w dźwiękach
- 7. Krajobrazy ciszy i milczenia
- Sztuka radiowa
- Wprowadzenie
- 1. Radio - synteza techniki i sztuki
- 2. Uwagi o istocie sztuki radiowej
- Cisza i milczenie - drugie oblicze dźwięku
- Wprowadzenie
- 1. Cisza i milczenie - trudność zdefiniowania obu pojęć
- 2. Różne oblicza ciszy i milczenia
- 2.1. Cisza transcendencji
- 2.2. Milczenie eschatologiczne
- 2.3. Milczenie kontemplacyjne
- 2.4. Strefy przemilczane
- 2.5. Milczenie graniczne
- 2.6. Historyczno-polityczny wymiar ciszy
- 3. Cisza i milczenie w sztuce
- 3.1. Milczenie w poezji
- 3.2. Cisza i milczenie w teatrze
- 3.3. Cisza i milczenie w radiu
- 3.4. Pantomima - teatr świadomego milczenia
- 3.5. Milczenie i cisza w muzyce
- 3.5.1. John Cage (1912-1992). 4'33''
- 3.5.2. Różne oblicza ciszy w muzyce
- 3.5.3. Brzmienie ciszy w nagraniach
- 3.6. Malarze ciszy i milczenia
- 3.7. Cisza fotografii
- 3.8. Cisza i milczenie w filmie
Epilog
Załącznik: Elementy anatomii i fizjologii peryferyjnego układu słuchowego
Bibliografia
Indeks osób
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Typ publikacji | Podręczniki i skrypty |
Wydanie | I |
ISBN | 978-83-232-2108-1 |
Liczba stron | 206 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 15,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |