Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3305-3
- Kategoria: Filmoznawstwo
- Data wydania: 2018
Autor w sposób wszechstronny analizuje funkcję i znaczenie muzyki w filmach Romana Polańskiego – zmienność tej muzyki w relacji z poetyką konkretnych gatunków filmowych. Punktem zwrotnym w twórczości Polańskiego w odniesieniu do muzyki filmowej była przedwczesna śmierć poznańskiego kompozytora, Krzysztofa Komedy, który miał duży wpływ na całą wczesną twórczość reżysera, był pierwszym kompozytorem Polańskiego i napisał muzykę aż do dziesięciu jego filmów. Po śmierci Komedy Roman Polański współpracował z różnymi kompozytorami przy paru projektach (z Philippem Sardem, Wojciechem Kilarem i Alexandrem Desplatem zrealizował po trzy filmy) oraz przy pojedynczych produkcjach (np. z Ennio Moricone).
Książka składa się z pięciu rozdziałów. Rozważania na temat funkcji muzyki w poszczególnych okresach twórczości Polańskiego mają charakter diachroniczny z uwagi na istotną tutaj ewolucję umiejętności reżysera w kontekście funkcjonalizowania muzyki w dziele filmowym. Poza wnikliwym opisem funkcji muzyki jako jednego z elementów języka filmu, przedstawiono interdyscyplinarne spojrzenie na dzieło filmowe, które już w samej swej strukturze przejawia cechy utworu muzycznego. Tyczy się to zwłaszcza wczesnych prac Romana Polańskiego oraz jego dzieł najnowszych.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | The Director on the Soundtrack. The Functions of Music in Roman Polański’s Film-Making |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Filmoznawcza nr 24 |
ISSN | 1642-8595 |
ISBN | 978-83-232-3305-3 |
Liczba stron | 228 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 13,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |