Negotiating Native American identities - The role of tradition, narrative and language at Haskell Indian Nations University
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3134-9
- Kategoria: OUTLET, Etnologia i Antropologia Kulturowa, Filologia Angielska, Kulturoznawstwo, Outstanding WA Dissertations (OWAD)
- Data wydania: 2016
W 1884 roku, 22 dzieci przekroczyło próg nowo powstałej szkoły Haskell, w miasteczku Lawrence, w Kansas. Była ona jedną ze szkół z internatem dla Indian, które otwarto w celu ich przymusowej asymilacji do społeczeństwa amerykańskiego. Z pięcioletniej szkoły rolniczej, stała się ona z czasem szkołą podstawową, następnie szkołą średnią i koledżem, by w końcu stać się uniwersytetem. Dla wielu, szczególnie dla pierwszych roczników, szkoła była traumatycznym doświadczeniem. Uczniów odzierano z ich tradycyjnych kultur i karano fizycznie za mówienie w plemiennych językach. Uważano, że codzienny rygor ukształtuje ich charakter i nauczy ich determinacji, pracowitości i posłuszeństwa, które miały pozwolić im z łatwością funkcjonować w społeczeństwie amerykańskim. Jednocześnie, dla wielu uczniów Haskell symbolizowało możliwość osiągnięcia sukcesu, a dla licznych stało się nowym domem, rodziną, nowym 'plemieniem'. Stało się ono miejscem, gdzie Indianie negocjowali (i nadal negocjują) swoje tożsamości w odniesieniu do swoich plemion, Indian z innych plemion, jak również społeczeństwa amerykańskiego. Dziś, Uniwersytet Haskell jest prężną instytucją wspierającą suwerenność Rdzennej Ludności w USA.
Founded in 1884 in Lawrence, Kansas, as one of the federal Indian boarding schools, Haskell's aim was to assimilate Native American children into mainstream American society. It transformed into a 'normal school', then a high school, a junior college, and finally, into a university. For a lot of its students, Haskell had been a horrific experience of being stripped off of their traditional cultures, being physically punished, feeling homesick and suffering from tuberculosis. For others, it symbolized the opportunity to succeed in mainstream society. It has become a place where Indigenous people have negotiated their identities in relation to their tribes, Indigenous people from other tribes, as well as American society at large. Moreover, for many, Haskell has become a home, a family, a 'tribe'. Today, through its curriculum, student clubs, and organized events, Haskell serves to build Native American political, economic, cultural and environmental sovereignty.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Contents | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | Negotiating Native American identities - The role of tradition, narrative and language at Haskell Indian Nations University |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Outstanding WA Dissertations (OWAD) 8 |
ISSN | 2450-9817 |
ISBN | 978-83-232-3134-9 |
Liczba stron | 254 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 15,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |