Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej
- Dostępność: brak w magazynie
- ISBN: 978-83-232-4376-2 (PDF)
- DOI: 10.14746/amup.9788323243762
- Kategoria: Otwarty dostęp, Psychologia i Pedagogika, Ebooki
- Data wydania: 2024
- Format: pdf
Książka Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej w nowatorski sposób przedstawia aktualne zagadnienia teoretyczne i praktyczne dotyczące pracy z dzieckiem dwu- i wielojęzycznym w społecznych szkołach polonijnych, jednocześnie wypełniając lukę na rynku polskim, na którym brak opracowań tego typu. Rozdziały teoretyczne pozwalają na zapoznanie się z aktualną sytuacją edukacji polonijnej w wybranych krajach, a przedstawione w niej scenariusze dotyczące charakterystyki lokalnej fauny i flory stanowią cenne źródło wiedzy dla nauczycieli, edukatorów, studentów, ale także lokalnej społeczności: rodziców i dzieci dwu- i wielojęzycznych.
Publikacja jest efektem współpracy naukowców z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i nauczycieli polonijnych ze szkół społecznych prowadzonych przez stowarzyszenia w Hiszpanii, Islandii, Turcji i we Włoszech w ramach projektu „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym”, dofinansowanego przez Unię Europejską.
Przedmowa
Wprowadzenie
Część I
Wybrane konteksty edukacji polonijnej: UCZENIE SIĘ – NATURA – TECHNOLOGIA
- Edukacja polonijna w środowiskach dwu- i wielojęzycznych
Michalina Kasprzak, Mateusz Marciniak
- Edukacja dzieci z pokolenia Alfa – wyzwania rzeczywistego i cyfrowego świata
Joanna Sikorska, Hanna Krauze-Sikorska
- Neuronalne podstawy integracji ruchu i poznania
Agnieszka Rościszewska, Michał Klichowski
- Jak nauczać przyrody?
Eliza Rybska
- Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji z uwzględnieniem przyrody
Tomasz Przybyła
Część II
Doświadczenia szkół polonijnych
- Ramy organizacyjne działalności szkół polonijnych – wybrane egzemplifikacje
Michalina Kasprzak, Mateusz Marciniak
- Wyzwania codzienności szkół polonijnych
Mateusz Marciniak, Michalina Kasprzak
- Charakterystyka fauny i flory w krajach projektowych
3.1. Fauna i flora Katalonii (Hiszpania)
Dominika Kinga Jarmakowska, Dorota Urbanowicz
3.2. Fauna i flora Islandii
Martyna Paczuska-Adamczyk
3.3. Fauna i flora Polski
Anna Klichowska
3.4. Fauna i flora Turcji
Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel
3.5. Fauna i flora Włoch
Katarzyna Wieszczeczyńska-Tini
- Propozycje scenariuszy dla dzieci do lat 3
4.1. Hiszpania – Rośliny i zwierzęta Katalonii
Dorota Urbanowicz
4.2. Islandia – W poszukiwaniu lisa polarnego
Martyna Paczuska-Adamczyk
4.3. Polska – Poznawanie darów natury z Wiewiórką Basią
Anna Klichowska
4.4. Turcja – Palmy oraz drzewa liściaste i iglaste
Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel
4.5. Włochy – Jesienna przygoda liścia Franka
Agata Maria Jankowska, Joanna Wesołowska
- Propozycje scenariuszy dla dzieci w wieku przedszkolnym
5.1. Hiszpania – Fauna i flora w Parku Przyrody Delta del Ebro. Uprawa ryżu
Małgorzata Kalinowska
5.2. Islandia – Każde dziecko dobrze wie, gdzie maskonur, humbak i lis chowa się
Martyna Paczuska-Adamczyk
5.3. Polska – Cykl życia Motyla Pawika
Anna Klichowska
5.4. Turcja – Cytrusy
Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel
5.5. Włochy – Pracowite jak pszczoły
Aleksandra Urbanowska
- Propozycje scenariuszy dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym
6.1. Hiszpania – Ptasim szlakiem po Katalonii. Rezerwat delty rzeki Tordera
Dominika Kinga Jarmakowska
6.2. Islandia – Kolorowe piękno natury – rośliny Islandii
Martyna Paczuska-Adamczyk
6.3. Polska – Anatomia lasu – jego warstwy, wybrane gatunki drzew i zwierząt
leśnych oraz ich wzajemne relacje
Anna Klichowska
6.4. Turcja – Żółwie
Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel
6.5. Włochy – Skąd pochodzi ten „zielony sos”? Dary natury w kuchni
Katarzyna Wieszczeczyńska-Tini
Autorzy
The book Pedagogical lnnovations in Polish Diaspora Education presents in an innovative way the current theoretical and practical issues concerning work with bilingual and multilingual children in Polish community schools. In doing so, it fills a gap in the Polish market, which lacks studies of this kind. The theoretical chapters provide an insight into the current situation of Polish community education in selected countries, while the scenarios presented in the book on local fauna and flora are a valuable source of knowledge not only for teachers, educators, students but also for the local community: parents and bilingual and multilingual children.
The publication is the result of cooperation between researchers from Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland and Polish teachers from community schools run by associations in Spain, lceland, Turkey and Italy, as part of the project “Pedagogical lnnovations in Polish Diaspora Education. Supporting teachers competences in a bilingual and multilingual environment”, co-founded by the European Union.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | e-book, otwarty dostęp |
Format | |
Język | polski |
Tytuł (EN) | Pedagogical innovations in Polish diaspora education |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 373 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-4376-2 (PDF) |
DOI | 10.14746/amup.9788323243762 |
Liczba stron | 206 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 12,50 |