Język
Nawigacja mobilna Strona główna

Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej

Open Access Open Access
Wersja elektroniczna
Platforma: Wydawnictwo Naukowe UAM

Książka Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej w nowatorski sposób przedstawia aktualne zagadnienia teoretyczne i praktyczne dotyczące pracy z dzieckiem dwu- i wielojęzycznym w społecznych szkołach polonijnych, jednocześnie wypełniając lukę na rynku polskim, na którym brak opracowań tego typu. Rozdziały teoretyczne pozwalają na zapoznanie się z aktualną sytuacją edukacji polonijnej w wybranych krajach, a przedstawione w niej scenariusze dotyczące charakterystyki lokalnej fauny i flory stanowią cenne źródło wiedzy dla nauczycieli, edukatorów, studentów, ale także lokalnej społeczności: rodziców i dzieci dwu- i wielojęzycznych.

Publikacja jest efektem współpracy naukowców z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i nauczycieli polonijnych ze szkół społecznych prowadzonych przez stowarzyszenia w Hiszpanii, Islandii, Turcji i we Włoszech w ramach projektu „Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej. Wspieranie kompetencji nauczycieli w środowisku dwu i wielojęzycznym”, dofinansowanego przez Unię Europejską.

Przedmowa

Wprowadzenie

 

Część I

Wybrane konteksty edukacji polonijnej: UCZENIE SIĘ – NATURA – TECHNOLOGIA

 

  1. Edukacja polonijna w środowiskach dwu- i wielojęzycznych

Michalina Kasprzak, Mateusz Marciniak

  1. Edukacja dzieci z pokolenia Alfa – wyzwania rzeczywistego i cyfrowego świata

Joanna Sikorska, Hanna Krauze-Sikorska

  1. Neuronalne podstawy integracji ruchu i poznania

Agnieszka Rościszewska, Michał Klichowski

  1. Jak nauczać przyrody?

Eliza Rybska

  1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji z uwzględnieniem przyrody

Tomasz Przybyła

 

Część II

Doświadczenia szkół polonijnych

 

  1. Ramy organizacyjne działalności szkół polonijnych – wybrane egzemplifikacje

Michalina Kasprzak, Mateusz Marciniak

  1. Wyzwania codzienności szkół polonijnych

Mateusz Marciniak, Michalina Kasprzak

  1. Charakterystyka fauny i flory w krajach projektowych

3.1.  Fauna i flora Katalonii (Hiszpania)

Dominika Kinga Jarmakowska, Dorota Urbanowicz

3.2.  Fauna i flora Islandii

Martyna Paczuska-Adamczyk

3.3.  Fauna i flora Polski

Anna Klichowska

3.4.  Fauna i flora Turcji

Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel

3.5.  Fauna i flora Włoch

Katarzyna Wieszczeczyńska-Tini

  1. Propozycje scenariuszy dla dzieci do lat 3

4.1.  Hiszpania – Rośliny i zwierzęta Katalonii

Dorota Urbanowicz

4.2.  Islandia – W poszukiwaniu lisa polarnego

Martyna Paczuska-Adamczyk

4.3.  Polska – Poznawanie darów natury z Wiewiórką Basią

Anna Klichowska

4.4.  Turcja – Palmy oraz drzewa liściaste i iglaste

Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel

4.5.  Włochy – Jesienna przygoda liścia Franka

Agata Maria Jankowska, Joanna Wesołowska

  1. Propozycje scenariuszy dla dzieci w wieku przedszkolnym

5.1.  Hiszpania – Fauna i flora w Parku Przyrody Delta del Ebro. Uprawa ryżu

Małgorzata Kalinowska

5.2.  Islandia – Każde dziecko dobrze wie, gdzie maskonur, humbak i lis chowa się

Martyna Paczuska-Adamczyk

5.3.  Polska – Cykl życia Motyla Pawika

Anna Klichowska

5.4.  Turcja – Cytrusy

Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel

5.5.  Włochy – Pracowite jak pszczoły

Aleksandra Urbanowska

  1. Propozycje scenariuszy dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym

6.1.  Hiszpania – Ptasim szlakiem po Katalonii. Rezerwat delty rzeki Tordera

Dominika Kinga Jarmakowska

6.2.  Islandia – Kolorowe piękno natury – rośliny Islandii

Martyna Paczuska-Adamczyk

6.3.  Polska – Anatomia lasu – jego warstwy, wybrane gatunki drzew i zwierząt

lnych oraz ich wzajemne relacje

Anna Klichowska

6.4.  Turcja – Żółwie

Magdalena Drop-Altıntaş, Monika Iştın, Marta Türel

6.5.  Włochy – Skąd pochodzi ten „zielony sos”? Dary natury w kuchni

Katarzyna Wieszczeczyńska-Tini

 

Autorzy

 

The book Pedagogical lnnovations in Polish Diaspora Education presents in an innovative way the current theoretical and practical issues concerning work with bilingual and multilingual children in Polish community schools. In doing so, it fills a gap in the Polish market, which lacks studies of this kind. The theoretical chapters provide an insight into the current situation of Polish community education in selected countries, while the scenarios presented in the book on local fauna and flora are a valuable source of knowledge not only for teachers, educators, students but also for the local community: parents and bilingual and multilingual children.

The publication is the result of cooperation between researchers from Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland and Polish teachers from community schools run by associations in Spain, lceland, Turkey and Italy, as part of the project “Pedagogical lnnovations in Polish Diaspora Education. Supporting teachers competences in a bilingual and multilingual environment”, co-founded by the European Union.

Napisz własną recenzję
Napisz opinię o produkcie:Innowacje pedagogiczne w edukacji polonijnej
Informacje szczegółowe
Wersja publikacji e-book, otwarty dostęp
Format pdf
Język polski
Tytuł (EN) Pedagogical innovations in Polish diaspora education
Typ publikacji Monografia
Wydanie I
Seria Psychologia i Pedagogika nr 373
ISSN 0083-4254
ISBN 978-83-232-4376-2 (PDF)
DOI 10.14746/amup.9788323243762
Liczba stron 206
Liczba arkuszy wydawniczych 12,50
Zapisz się