Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3437-1
- Kategoria: OUTLET, Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2019
Publikacja wpisuje się w obszar zagadnień dotyczących trudności w nauce oraz niepowodzeń szkolnych, które na gruncie polskim stały się przedmiotem szczególnych analiz dopiero na początku lat sześćdziesiątych. Zawiera dwadzieścia tekstów o charakterze interdyscyplinarnym, dotyczących genezy edukacyjnych sytuacji trudnych dzieci, konsekwencji jakie z sobą niosą w wymiarze indywidualnym i społecznym, a także sposobów ich minimalizowania i przezwyciężania oraz konstruktywnego wykorzystania w celu osiągania przez uczniów sukcesu szkolnego i życiowego. Przeciwwagą dla niepowodzeń szkolnych, trudnych przestrzeni edukacyjnych dzieci jest edukacja wsparcia, chroniąca dziecko przed samotnością związaną ze złożonością obszarów sytuacji niepomyślnych, z którymi się ono zmaga, wychodząca naprzeciw „pedagogii szkolnego sukcesu” i wykorzystywania potencjału rozwojowego każdego ucznia. W zasygnalizowaną problematykę wpisują się poszczególne obszary edukacyjnych przestrzeni sytuacji trudnych dzieci rozpatrywane w niniejszej publikacji, odnoszące się do wymiaru kulturowego i cywilizacyjnego, uwarunkowań rodzinnych i szkolnych, wybranych obszarów nauczania, a także niepełnosprawności i rozwiązywania problemów społecznych. Interdyscyplinarny wymiar tekstów (pedagogiczny, psychologiczny, socjologiczny, terapeutyczny) ukazuje wieloaspektowość poruszanych, niezwykle istotnych wątków, ważących o edukacyjnych i biograficznych losach współczesnych dzieci.
WSTĘP (Małgorzata Cywińska)
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W WYMIARZE KULTUROWYM I CYWILIZACYJNYM
AGNIESZKA GROMKOWSKA-MELOSIK, Gaokao i procesy stratyfikacji. Społeczne konstrukcje sukcesu i porażki edukacyjnej w Chinach
TOMASZ GMEREK, Egalitaryzm w sferze edukacji. Studium przypadku szkolnictwa podstawowego w Finlandii
KATARZYNA SEGIET, W stronę czasu i wychowania w warunkach cywilizacji przyspieszenia
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W PERSPEKTYWIE UWARUNKOWAŃ RODZINNYCH I SZKOLNYCH
MAŁGORZATA CYWIŃSKA, Porażka i sukces w przestrzeniach życiowych dziecka
WALDEMAR SEGIET, O „przewadze dobrego domu” w edukacji dziecka. Stare i nowe problemy
RENATA MICHALAK, Aranżacja przestrzeni edukacyjnej w profilaktyce zagrożeń, barier i złożonych problemów w rozwoju dziecka. Perspektywa neurokognitywna
WIGA BEDNARKOWA, Kiedy dziecku brakuje powietrza…
ANNA STEINHAGEN, AGNIESZKA NAUMIUK, Trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym dzieci z zaburzeniami przywiązania – wyzwania dla środowiska szkolnego
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W OBSZARZE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
ANDRZEJ TWARDOWSKI, Środowisko rodzinne jako przestrzeń wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnościami
EWA SKRZETUSKA, Dziecko z zaburzeniami widzenia w przestrzeni szkoły
GRAŻYNA MIKOŁAJCZYK-LERMAN, Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka z niepełnosprawnością 191
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W UJĘCIU WYBRANYCH OBSZARÓW NAUCZANIA
KINGA KUSZAK, Literatura dla dzieci wobec aktualnych problemów społecznych
IVANA GEJGUŠOVÁ, Trudna droga dzieci i młodzieży do aktywnego czytelnictwa
KLAUDIA SCHULTHEIS, PETRA HIEBL, Achtsamkeit in der Schule. Ein Konzept zur Bewältigung von Stress und Stärkung der sozialemotionalen Kompetenz der Kinder
KRYSTYNA ŻUCHELKOWSKA, Przestrzeń edukacyjna w zbliżaniu dzieci przedszkolnych do przyrody
IRENA KURLAK, Nauczanie nieletnich i młodocianych przestępców jako środek ich resocjalizacji – specyfika, trudności, wyzwania
KARIN FODOROVÁ, Teachers’ Self-Study as a Way to Improve Their Professional Activities with Children in Nursery School
EDUKACYJNE PRZESTRZENIE SYTUACJI TRUDNYCH DZIECI W ASPEKCIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
DANUTA BORECKA-BIERNAT, Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego jako rezultat oceny poznawczej konfliktu
MARZENNA MAGDA-ADAMOWICZ, Twórcze rozwiązywanie problemów pedagogicznych w przestrzeni edukacyjnej dziecka
EUGENIA ROSTAŃSKA, Trudna komunikacja. Porozumiewanie się dziecka i dorosłego w rodzinie i szkole 349
NOTY O AUTORACH
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wstęp | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 290 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-3437-1 |
Liczba stron | 372 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 23,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |