Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-2306-1
- Kategoria: OUTLET, Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2011
Monografia o charakterze interdyscyplinarnym ukazuje w nowym świetle aspekt relacji międzyludzkich w różnego rodzaju przedsiębiorstwach, będący pochodną wykształcenia kadr menedżerskich w Polsce w zderzeniu z uwarunkowaniami makrospołecznymi. W ten sposób autor nawiązuje do międzynarodowych badań społecznych w nurcie neolewicowym, krytycznym wobec neoliberalizmu gospodarczego i politycznego. Interesujące jest, że taką kategorię jak „klasowość” można zastosować w zupełnie nowym kontekście społeczno-gospodarczym i politycznym.
This book deals with the managerial education, which in this work is widely understood: it encompasses both economic education as well as the influence of individuals and social groups on the personality and identity of managers. Education is also treated as a component of labour force and an important factor of social differentiation. The interpretation presented in this book is of a theoretical and empirical character. This means that its goal is working out a theoretical standpoint, conception of managerial education in modern societies on the basis of the existing factographic data as well as the authoi^s own empirical research. The reseach plan contained communication techniąues: indepth interviews with managers and an Internet ąuestionnaire by means of the professional portal. This allowed to include in this study managers coming from different regions of Poland. The study also confirmed that the socioeconomic theory of property, adopted as the main theoretical axis of consideration give an account of the real social position of managers very well. An important result of both theoretical and empirical analyses is indication to the social state elements in the condition of managers and, in particular, the role of social respect in the workplace.
Uwagi wstępne
ROZDZIAŁI
Społeczne funkcje menedżerów w strukturach nowoczesnych społeczeństw
Pojęcie menedżera
Funkcje menedżerów w podziale pracy społecznej
Kooperacja. Uwarunkowania gospodarcze i społeczne
Praca kierownicza i wykonawcza
Rewolucja menedżerska - koncepcja i krytyka
Menedżerowie a zagadnienie produkcyjności pracy ludzkiej
Thorsteina Veblena rozumienie produkcyjności pracy a położenie menedżerów w społeczeństwie
Archaiczność pojęcia „praca umysłowa i fizyczna"
Menedżer jako zawód i powołanie
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II
Klasowość menedżerów jako główny składnik tożsamości
Znaczenie kategorii „klasa społeczna" w analizie pozycji społeczno-ekonomicznej menedżerów
Pojęcie klasy społecznej
Klasy menedżerskie a specyfika ekonomiczno-socjologicznego pojmowania własności
Własność środków produkcji
Własność siły roboczej
Makro- i mikrozróżnicowania społeczne
Menedżerowie jako klasa i jako stan społeczny
Makroklasy i ich zorganizowane działania. Rola organizacji menedżerskich....
Menedżerowie jako technostruktura
Menedżerowie a elita w sensie absolutnym i relacyjnym
Sposoby produkcji a mikroklasy społeczne
Niektóre przykłady praktyki zarządzania przedsiębiorstwami w świetle wykształcenia i kwalifikacji menedżerów
Etyczne problemy menedżerów
Mikroklasa top menedżerów a właściciele przedsiębiorstw
Apropriacja stanowisk kierowniczych
Stałość zatrudnienia menedżerów
Menedżerowie a szacunek społeczny kształtujący ich tożsamość
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III
Menedżerowie a organizacja i społeczeństwo wiedzy
Kompetencje menedżerów a organizacja wiedzy i organizacja ucząca się
Kwalifikacje a kompetencje. Uwagi definicyjne
Organizacja wiedzy
Społeczeństwo wiedzy
Klasyczne koncepcje na gruncie nauk społecznych a współczesne stosunki w gospodarce. Prolegomena do Emila Durkheima koncepcji anomii i grupy profesjonalnej
Anomia jako kategoria zapoznana
Grupa profesjonalna i jej funkcje
Socjalizacja w ramach grupy profesjonalnej. Znaczenie etyki zawodowej
Grupa profesjonalna a typy więzi społecznej
Współczesne przykłady anomii w życiu gospodarczym
Podsumowanie - o przydatności Durkheimowskich kategorii w analizie współczesności
ROZDZIAŁ IV
Konflikt w organizacji. Socjopedagogiczne ujęcie miejsca i roli menedżerów w procesie rozwiązywaniu konfliktów
Pojęcie konfliktu organizacyjnego
Typy konfliktów w organizacji
Źródła konfliktu w organizacji
Przebieg konfliktu w organizacji
Strategie zachowań w konflikcie
Rola konfliktu w organizacji
Rozdział V
Edukacja menedżerska w nowoczesnych społeczeństwach
Geneza edukacji menedżerskiej
Szkoły biznesu i ich pozycje w rankingach światowych
Akademickie formy kształcenia menedżerów
Akademicka edukacja menedżerska w Polsce w świetle raportów Państwowej
Komisji Akredytacyjnej
„Rynek" edukacji menedżerskiej w Polsce po 1989 r
Edukacja a wzory sukcesu życiowego
Sukces a szansę życiowe
Dorośli i młodzież wobec możliwości osiągnięcia sukcesu
Menedżerowie jako ludzie sukcesu
Merytoryczne i pozamerytoryczne uwarunkowania sukcesu życiowego
Edukacyjny kontekst roli kapitału społecznego w nowoczesnych społeczeństwach
Język podręczników zarządzania a wartości i tożsamość menedżerów
Obietnice sukcesu i awansu w świetle anonsów na studia MBA
Kultura organizacyjna a edukacyjne oddziaływania we współczesnych organizacjach
Pojęcie kultury organizacyjnej
Wymiary kultury
Poziomy kultury
Zaufanie a kultura organizacyjna
Kultura organizacyjna a klimat organizacyjny
Kultura narodowa a typ kapitalizmu
ROZDZIAŁ VI
Zarządcy bez wiedzy. Badania własne nad menedżerską edukacją w Polsce
Założenia metodologiczne
Eksplikacja problematyki badawczej
Dobór metod, procedur i technik badawczych
Wybór zbiorowości badanej
Reprezentatywność typologiczna badań
Pilotaż narzędzia
Elementy zwiadu badawczego
Zastosowanie analizy zawartości w badaniu edukacji menedżerskiej
Styl życia polskich menedżerów w świetle analizy zawartości grup dyskusyjnych portalu GoldenLine
Pokolenie GoldenLine a styl życia
Uczeni-praktycy a popularność niektórych kredencjałów
Funkcjoznaki w życiu polskich menedżerów. „Tania socjalizacja"
Ekostyl menedżerów a podróże i rezygnacja z pracy
Pozorna eksperckość a wiarygodność zarządców
Prezentacja wyników badań ilościowych
Charakterystyka badanych zarządców
Miejsce badanych w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw
Poczucie sprawstwa a decyzje edukacyjne
Stosunek badanych do podwładnych
Postawy badanych wobec kształcenia menedżerskiego oraz „kapitału społecznego"
Prezentacja wyników badań jakościowych
Bezcelowość studiów MBA. Urodzeni menedżerowie
Wnioski
Menedżerskie wypowiedzi a gramatyka ojczystego języka
Menedżerowie - specjaliści od diagnozowania osobowości kandydatów do pracy i pracowników?
Polskie uniwersytety w oczach zarządców. Wiedza a jej aplikacja
Edukacja a inne czynniki sukcesu życiowego. Poczucie sprawstwa
Lenistwo pracowników. Polscy zarządcy o swoich podwładnych
Skrytość jako cecha polskich menedżerów
Walory przyjętego postępowania badawczego i propozycje przyszłych ujęć empirycznych
Uwagi końcowe
Literatura
Aneks
Managerial Education in Modern Society. A Theoretical and Empirical Study
(Summary)
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | Managerial Education in Modern Society. A Theoretical and Empirical Study |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 160 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-2306-1 |
Liczba stron | 306 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 22,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |