Dwa millennia z Owidiuszem
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-3763-1
- DOI: 10.14746/amup.9788323237648
- Kategoria: OUTLET, Filologia Klasyczna, Literaturoznawstwo
- Data wydania: 2020
Tom zawiera 22 artykuły dotyczące twórczości Owidiusza, jednego z najwspanialszych poetów starożytnego Rzymu i na pewno mistrza słowa, który w największym stopniu inspirował twórców kolejnych epok, na polu literatury, malarstwa oraz muzyki. Owidiusz pozostawił po sobie poezję niesłychanie barwną w środki wyrazu, do dziś budzącą zachwyt czytelników. Tragedia dożywotniego wygnania opromiła jego postać niepowtarzalna legendą jako twórcy, który umiał bronić swej samodzielności twórczej nawet wobec potężnego władcy Rzymu. Zebrane w tomie artykuły omawiają różnorodne aspekty poetyki i poezji Owidiusza, a także szeroko rozumianej recepcji tej poezji w następnych wiekach.
Zamiast wstępu
Jakub Pigoń
„Fama novi fontis”. Aluzje metapoetyckie w opowiadaniu o odwiedzinach
Minerwy na Helikonie (Owidiusz, „Metamorfozy” V 250–293)
Barbara Hartleb-Kropidło
Boscy opiekunowie Rzymian. Kult Larów w „Kalendarzu poetyckim”
Owidiusza
Idaliana Kaczor
Sacrum słowem sławione – religia i mity Rzymian w „Fasti” Owidiusza Piotr Bering
Co możemy wyczytać z pierwodruku „Przemian” w przekładzie Kicińskiego?
Aleksandra Arndt
Z XIX-wiecznego wokabularza erotycznego. Miłosny wymiar „Metamorfoz”
w szacie językowej Brunona hr. Kicińskiego
Aleksander Wojciech Mikołajczak
Ryby i ludzie w „Halieutica” Owidiusza – retrospektywne refleksje
tłumacza
Edyta Gryksa
Ars venandi w twórczości Owidiusza na marginesie „Cynegetica” Gracjusza
Faliskusa. Wybrane aspekty
Anna Kucz
Kobiety w „Cynegetica” Nemezjana w kontekście Owidiuszowego lęku wobec
Diany
Maria Maślanka-Soro
Mit Argonautów w „Komedii” Dantego
Antoni Bobrowski
List Ojnone do Parysa (Ovid. Her. 5) w „Troilusie i Criseydzie” Chaucera
Radosław Rusnak
„Sprośny Satyr” czy uczony sylen? Mitologiczna glosa do „Satyra” Jana
Kochanowskiego (w. 195–196)
Monika Miazek-Męczyńska
„Epistolae Quindecim” Marka Alexandra Boyda (1563–1601), albo jak
Szkot odpisał Owidiuszowym heroinom
Elżbieta Wesołowska
Szekspir odwiedza Owidiusza
Justyna Zaborowska-Musiał
Twórczość Owidiusza w jezuickiej dydaktyce szkolnej XVI–XVIII w.
Marlena Puk
„Swoisty paradoks: pełen wdzięku Owidiusz ulubieńcem wzniosłego Metastasia”–
Sulmończyk u osiemnastowiecznego poety włoskiego
Ewa Skwara
„Ariadna na Naksos” w malarstwie
Radosław Piętka
Owidiusz filmowy
Anna Gawarecka
Dlaczego Owidiusz? Ponowoczesne biografie alternatywne wielkiego poety Dawid Barbarzak
Poeta z naszego miasta. Owidiusz w tożsamości Sulmony i Konstancy
The volume contains 22 articles on the work of Ovid, one of the greatest poets of ancient Rome, the master of words, who inspired literature, painting and music creators from the subsequent generations. Ovid created poety which is extremely colorful when it comes to the means of expression and which to this day causes the admiration of readers. The tragedy of lifelong exile shaped his character creating a unique legend. He became an artist able to defend his cerative independence even against the powerful ruler of Rome. The articles collected in the volume discuss various aspects of the poetics of Ovids poetry, as well as the broadly understood reception of this poetry till nowadays.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wstęp | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 15,0 x 24,0 |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Filologia Klasyczna nr 39 |
ISSN | 0554-8160 |
ISBN | 978-83-232-3763-1 |
DOI | 10.14746/amup.9788323237648 |
Liczba stron | 434 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 26,50 |
Rodzaj oprawy | miękka |