Język
Nawigacja mobilna Strona główna

Czytanie informacyjne

Czytanie informacyjne

 

W najnowszym wydaniu Życia Uniwersyteckiego (lipiec/sierpień 2021) dr Mateusz Leszkowicz, z Wydziału Studiów Edukacyjnych, autor książki „Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych” w rozmowie z Jagodą Haloszek mówi: jeżeli myślimy o infografikach jako o tekście multimodalnym tj. układzie małych porcji tekstów, przeplatanych danymi statystycznymi, zdjęciami czy obrazami – to od takich idealnych przepisów możemy odnieść się do teorii kognitywnych, które mówią, jak ludzie łatwiej i szybciej coś rozumieją. Zwróciłbym uwagę na dwa elementy – po pierwsze, jeśli mamy kilkanaście małych porcji tekstowych i ilustracji, to musimy ustawić je w taki sposób, żeby tekst był jak najbliżej skorelowanej z nim ilustracji. Czasem jest to trudne ze względu na skład tekstu. Po drugie, musimy nadać taką graficzną strukturę, która pozwoli na pierwszy rzut oka dać nam już ogólne wyobrażenie, np. że wielka oceaniczna plama śmieci ma cztery główne składniki.

Zobacz książkę: Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych

Wywiad z dr Mateuszem Leszkowiczem: Spojrzenia łapane infografiką



Zapisz się