Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym. Zmieniające się konteksty i perspektywy
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4002-0
- DOI: 10.14746/amup.9788323240037
- Kategoria: Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2021
Wśród kompetencji kluczowych niezbędnych ludziom w XXI wieku wymienia się współpracę zwracając uwagę na znaczenie tej kompetencji w całożyciowym procesie uczenia się i rozwoju. Te kompetencje mogą się rozwijać w sytuacji, gdy jednostki funkcjonują w warunkach sprzyjających podejmowaniu wspólnych działań z innymi ludźmi. Dyspozycje do współdziałania przejawiają już dzieci młodsze (na co wskazują np. badania realizowane przez zespół M. Tomasello), zaś dzieci w wieku przedszkolnym są gotowe do podejmowania różnego typu aktywności wspólne z rówieśnikami, osobami starszymi i młodszymi (o czym dowodzą przywołane przez autorki wyniki badań). W monografii poruszono właśnie zagadnienie współpracy dzieci przedszkolnych w zmieniających się kontekstach i perspektywach. Autorki podjęły w niej próbę spojrzenia na to, jak zmieniało się (i nadal zmienia) postrzeganie kompetencji dzieci przedszkolnych do podejmowania i realizacji działań wspólnych z innymi ludźmi. Zwracają uwagę na zmianę na kontinuum: od kategoryzowania dziecka w okresie średniego dzieciństwa jako niezdolnego do współdziałania po propozycje współpracy z innymi dziećmi, nauczycielkami i nauczycielami aż do włączania go w działania wspólne z osobami dorosłymi w przestrzeni środowiska lokalnego. Przywołują mniej i bardziej znane badania i ich rezultaty dotyczące zagadnienia współpracy między dziećmi przedszkolnymi. Podejmują próbę uchwycenia zmian w postrzeganiu roli i zadań przedszkola i relacji nauczycielek i nauczycieli z rodzicami dzieci oraz szerszym środowiskiem lokalnym. Te zmiany zmierzały od kierowniczej, dyrektywnej roli nauczycieli i nauczycielek do co raz szerzej ujmowanego współdziałania jako kluczowego elementu „kultury instytucji edukacyjnej”, obejmującego wspólne określanie celów, zasad, warunków współpracy, sposobów realizacji działań, itp. Przykładem rozwiązania wywiedzionego z nowoczesnych koncepcji psychologicznych, socjologicznych i pedagogicznych na kompetencje współdziałania dzieci przedszkolnych jest projekt „Przedszkolaki na Uniwersytecie” realizowany na Wydziale Studiów Edukacyjnych od 2014 roku, opisany przez autorki w jednym z rozdziałów monografii. Prezentując założenia projektu autorki zwracają uwagę na tworzenie przestrzeni wspólnej, przestrzeni współpracy przez różne podmioty: przedstawicieli uczelni wyższej: nauczycielki i nauczycieli akademickich i studentki oraz studentów, dyrektorki i nauczycielki przedszkoli, dzieci przedszkolne i ich rodziców. Odwołują się do wybranych wypowiedzi i komentarzy uczestników i uczestniczek projektu. W dalszej części przywołują dziecięcą perspektywę ujmowania pojęcia współpracy z drugim człowiekiem na podstawie wypowiedzi dzieci przedszkolnych. W zakończeniu opracowania prezentują wybrane zabawy sprzyjające rozwijaniu współpracy między dziećmi przedszkolnymi.
Wprowadzenie – jak rozumiemy pojęcie współpracy
1. Współpraca między dziećmi. Zmieniająca się perspektywa w pedagogice
przedszkolnej
1.1. Dziecko niewspółpracujące
1.2. Dziecko współpracujące z rówieśnikami
1.3. Dziecko współpracujące z rówieśnikiem w świetle badań Stefana Baleya
i współpracowników
1.4. Dziecko zdolne do współżycia i kolektywizmu
1.5. Uczenie się przez współpracę, tutoring rówieśniczy, współpraca rówieśnicza
1.6. Dziecko przedszkolne we współpracy z rówieśnikiem – wybór badań
1.7. Podsumowanie
2. Małe dziecko współpracujące z dorosłym
2.1. Epizody wspólnego zaangażowania jako wczesna forma współpracy dziecka
i dorosłego
2.2. Dorosły budujący rusztowanie podczas współpracy z dzieckiem
2.3. Małe dziecko we współpracy z dorosłym w świetle badań Michaela Tomasello
2.4. Nauczycielka organizująca współpracę dzieci przedszkolnych – od dyrektywnego
kierowania do tworzenia kultury uczenia się
2.5. Dziecko w wieku przedszkolnym współpracujące z nauczycielką
2.6. Podsumowanie
3. Dziecko przedszkolne jako świadek i uczestnik współpracy w najbliższym
środowisku. Od nadrzędnej roli nauczyciela do współpracującego środowiska
3.1. Współpraca przedszkola z rodzicami dzieci – od dominującego nauczyciela
do wspólnych celów
3.2. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym – od niwelowania
braków do lokalnej wspólnoty
3.3. Podsumowanie
4. Uniwersytet tworzący przestrzeń do współpracy z udziałem dzieci
przedszkolnych
4.1. Społeczne konteksty rozwoju dziecka przedszkolnego
4.2. Uniwersytet w egzosystemie dziecka przedszkolnego
4.3. Współpraca między różnymi podmiotami – modelowanie postawy współpracy
dziecka przedszkolnego
4.4. Współpraca przedszkola z uczelnią wyższą w ramach projektu „Przedszkolaki
na Uniwersytecie”
4.5. Podsumowanie
5. Pojęcie współpracy w wypowiedziach dzieci przedszkolnych
5.1. Sytuacyjny charakter współpracy w perspektywie dzieci
5.2. Wspólność doświadczeń w wypowiedziach dzieci
5.3. Podsumowanie
6. Współpraca dzieci przedszkolnych – inspiracje dla praktyki
6.1. Zabawy i gry rozwijające umiejętność współdziałania i współpracy
Bibliografia
Summary (Cooperation of preschool children. Changing contexts and perspectives)
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Język | polski |
Tytuł (EN) | Cooperation of preschool children. Changing contexts and perspectives |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 346 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-4002-0 |
DOI | 10.14746/amup.9788323240037 |
Liczba stron | 172 |
Rodzaj oprawy | miękka |