Standardy dobrej administracji w prawie administracyjnym
Poszukiwanie wzorców dla funkcjonowania administracji publicznej oraz ich rozpoznawanie jest podstawowym zadaniem administratywistów. Od początku powstania nowożytnego państwa badacze zastanawiali się nad tym, jak skuteczniej i najlepiej administrować, na jakich założeniach powinno opierać się prawo, czy jak właściwie ukształtować potrzebne dla funkcjonowania państwa instytucje. Przed kilkoma laty dyskusja nad tematem dobrej administracji rozpoczęła się niemal jednocześnie w związku z powstaniem Karty praw podstawowych UE oraz pracami nad Europejskim Kodeksem Dobrej Administracji. Zgodnie z redakcją art. 41 Karty: „Każdy ma prawo do tego, aby jego sprawy były rozpatrywane przez instytucje i organy Unii Europejskiej bezstronnie, rzetelnie i w rozsądnym terminie”. Trzeba nadmienić jednak, że pojęcie standardów dobrej administracji posiada szerszy zakres niż ten zawarty w Karcie praw podstawowych UE.
Zagadnienie dobrej administracji posiada fundamentalne znaczenie dla określenia relacji administracja publiczna – jednostka (podmioty administrowane). Głównym celem badawczym postawionym przez autora monografii jest próba odpowiedzi na pytanie, czy postanowienia materialnego prawa administracyjnego odpowiadają podstawowym standardom dobrej administracji.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 24,0 |
Tytuł (EN) | Standards of good administration in administrative law |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Prawo nr 198 |
ISSN | 0083-4262 |
ISBN | 978-83-232-3135-6 |
Liczba stron | 360 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 23,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |