Zatrzymane w obrazie. Kadry - Słowa - Fotografie (PDF)
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4197-3 (PDF)
- DOI: 10.14746/amup.9788323241973
- Kategoria: Ebooki, Literaturoznawstwo
- Data wydania: 2023
Autorzy książki proponują spojrzenie na film, literaturę, fotografię (ujmowane także relacyjnie, z perspektywy korespondencji sztuk) jako na nośniki pamięci i nostalgii. Poddają analizie artystyczne próby utrwalenia, zapisania w różnych mediach i za pomocą różnych kodów obrazów tego, co ze swej natury ulotne, przemijające, impresyjne. Wśród przygotowanych tekstów można znaleźć takie, które za punkt wyjścia obierają wizualność, sensualność obrazu, pamięć, nostalgię, melancholię, stylizacje retro oraz kategorie temporalne.
Małgorzata Hendrykowska
Obraz powielony a granice prywatności
Izolda Kiec
Me revoilà! Czyli seans w małym kinie
Natasza Ziółkowska-Kurczuk
Kino i nostalgia. O podróżach filmowych i realnych
Marek Hendrykowski
Odjazd pociągu ze stacji La Ciotat
Roman Włodek
Nina Niovilla – pierwsza polska kinoreżyserka
Monika Bator
Pamięć o polskim kinie w piśmiennictwie Stefanii Heymanowej-Majewskiej
Piotr Zwierzchowski
Stanisława Lenartowicza opowieści o czasie
Mariusz Guzek
Według Meyrinka – Golem Piotra Szulkina na tle innych filmowych Golemów
Barbara Lena Gierszewska
Refleksje o (nie)filmowym Żeromskim
Justyna Czaja
Przestrzeń zbudowana ze wspomnień – o komiksie Dom Paco Roki
Marek Kaźmierczak
Twarz osła. Uwagi o obecności zwierzęcia w filmie na przykładzie Na los szczęścia, Baltazarze! w reżyserii Roberta Bressona
Anna Śliwińska
Obrazy dzieciństwa we współczesnym brytyjskim kinie realizmu społecznego (na przykładzie Małego Liama i Belfastu)
Krystian Przybylski
Krótka historia pewnej rekonstrukcji – odtwarzanie i kształtowanie własnej tożsamości w kinie rumuńskim
Maciej Pietrzak
Żałoba po utraconej niewinności – o Fokstrocie Samuela Maoza
Andrzej Szpulak
„Papusza” i Papusza. O sposobach obróbki estetycznej
Wojciech Otto
PRL – nostalgie i resentymenty a estetyka telewizyjnego serialu kryminalnego
Piotr Pławuszewski
Portret podwójny. O filmie dokumentalnym The B-Side: Elsa Dorfman’s Portrait Photography (2016) w reżyserii Errola Morrisa
Katarzyna Mąka-Malatyńska
Filozofia spotkania. Analiza Filmu balkonowego Pawła Łozińskiego
Mikołaj Jazdon
Filmując Miłosza. Przyczynek do historii Amatorskiego Klubu Filmowego AWA w Poznaniu
Noty o autorach
Notes about the authors
The book Frozen in the Picture. Frames – Words – Photographs offers a look at film, literature and photography (also understood as relational, from the perspective of the correspondence among these arts) as carriers of memory and nostalgia. The authors of the collection analyze artistic attempts at saving and recording, in various media and with the use of various codes and images, of what is by nature ephemeral, transient and impressionistic. The texts include those taking as their starting point: visuality, image sensuality, memory, nostalgia, melancholy, vintage stylizations and temporal categories.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | e-book |
Język | polski |
Tytuł (EN) | Frozen in the Picture. Frames – Words – Photographs |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Filmoznawcza 34 |
ISSN | 1642-8595 |
ISBN | 978-83-232-4197-3 (PDF) |
DOI | 10.14746/amup.9788323241973 |
Liczba stron | 336 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 22,50 |