Tożsamość pedagogiki współczesnej. Wydanie jubileuszowe z okazji XXV-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 1993 – 2018 (PDF)
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4041-9 (PDF)
- DOI: 10.14746/amup.9788323240419
- Kategoria: Psychologia i Pedagogika, Ebooki
- Data wydania: 2022
Księga Jubileuszowa pt. Tożsamość pedagogiki współczesnej, wydana z okazji 25-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Obchodom 25-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu towarzyszyła konferencja jubileuszowa zatytułowana: Tożsamość pedagogiki współczesnej. Niniejszy tom jest wynikiem refleksji dotyczącej dynamiki rozwoju „pedagogicznej” działalności teoretycznej, zainicjowanej w ramach konferencji. Publikacja prezentuje ważny poznawczo obszar analiz teoretycznych i refleksji nad perspektywami rozwojowymi współczesnej pedagogiki
Księga Jubileuszowa Tożsamość pedagogiki współczesnej jest wynikiem refleksji naukowej członków Prezydium Komitetu Nauk Pedagogicznych (kadencja 2015-2019) oraz władz Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM. Tom jest efektem wieloletnich doświadczeń i osobistego zaangażowania w funkcjonowanie Instytutu Pedagogiki, a od 1993 roku Wydziału Studiów Edukacyjnych, na różnych etapach jego rozwoju, a także próbą określenia tożsamości współczesnej pedagogiki, dla której bezpośrednim bodźcem stał się jubileusz ćwierćwiecza Wydziału Studiów Edukacyjnych w Poznaniu.
Tom Tożsamość pedagogiki współczesnej zawiera szeroki przegląd refleksji nad genezą, obecnym kształtem i perspektywami rozwojowymi współczesnej pedagogiki. Stanowi pogłębione spojrzenie na pedagogikę jako dyscyplinę naukową i jej wymiar edukacyjny, przybliżając drogi jej rozwoju i postrzeganie wybranych subdyscyplin. Jest próbą udokumentowania aktualnego, kluczowego dyskursu dotyczącego jej korzeni, celów, zadań, możliwości i ograniczeń jej rozwoju, meandrów tożsamości, poszukiwania sposobów jej uprawiania, skutecznego przenoszenia myśli pedagogicznej do praktyki edukacyjnej oraz wdrażania jej do realiów funkcjonowania środowisk społecznych i instytucji edukacyjnych. Ma wreszcie na celu ukazanie roli i znaczenia działalności uczelni, a także działalności wydziałów, w perspektywie wypełniania ich misji naukowej, zarówno tej edukacyjnej, jak i związanej ze współpracą ze środowiskiem
Wprowadzenie
Część pierwsza
STUDIA, ROZPRAWY, REFLEKSJE
BogusŁaw Śliwerski
Niewykorzystana szansa polskiej edukacji na rzecz demokracji liberalnej
Stefan M. Kwiatkowski
Bariery w transformowaniu teorii pedagogicznych w (na) praktykę edukacyjną
Barbara Kromolicka
Meandry współczesnej pedagogiki społecznej
Marek Konopczyński
Kryzys resocjalizacji: uwarunkowania – skutki – perspektywy
Heliodor Muszyński
Iść własną drogą i być wiernym sobie
Zbigniew Kwieciński
Zamęt pedagogii współczesnych
Kazimierz Przyszczypkowski
Edukacja – rzecz ku myśleniu (pytania pierwsze)
Wiesław Ambrozik
Sto lat obecności pedagogiki akademickiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Zbyszko Melosik
Dyscyplina naukowa i tożsamość naukowców w kontekście pedagogiki
Agnieszka Cybal-Michalska
Myśl edukacyjna – o powadze teoretyczności ustaleń pedagogicznych
Magdalena Piorunek
Uniwersytet w otoczeniu społecznym. Z doświadczeń w realizacji trzeciej misji przez Wydział Studiów Edukacyjnych
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Doktorat: geneza, znaczenie, kontrowersje
Kinga Kuszak
Język jako narzędzie odzwierciedlania zmian w pedagogice przedszkolnej
Waldemar Segiet
Wokół wspólnotowości: od inspiracji nowoczesności do pedagogicznych odniesień
Część druga
PEDAGOGIKA NA UNIWERSYTECIE IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU W LATACH 1919–2019
Konrad Nowak-Kluczyński
Pedagogika na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w latach 1919–2019. Przeobrażenia organizacyjno-instytucjonalne i naukowe zainteresowania
Część trzecia
LISTY GRATULACYJNE
Część czwarta
GALERIA ZDJĘĆ – JUBILEUSZ 25-LECIA WSE UAM
The Jubilee Book entitled Tożsamość pedagogiki współczesnej [The Identity of Modern Pedagogy], published on the 25th anniversary of the Faculty of Educational Studies at Adam Mickiewicz University in Poznań.
The celebration of the 25th anniversary of the Faculty of Educational Studies at Adam Mickiewicz University in Poznań was accompanied by the Jubilee Conference entitled: Tożsamość pedagogiki współczesnej [The Identity of Modern Pedagogy]. This volume is the result of reflection concerning the dynamics of development in the “pedagogical” theoretical activity, initiated within the conference. This publication presents cognitively important areas of theoretical analysis and reflection on the developmental perspectives of contemporary pedagogy
Tożsamość pedagogiki współczesnej [The Identity of Modern Pedagogy] is the result of the scientific reflection of the members gathered in the Presidium of the Pedagogical Sciences Committee for the term 2015-2019 and the authorities of the Faculty of Educational Studies at AMU. The volume is the effect of long-term experience and personal involvement in the Institute of Pedagogy, and since 1993, the Faculty of Educational Studies at different stages of its development, as well as an attempt to define the identity of modern pedagogy, for which the quarter-century anniversary of the Faculty of Educational Studies in Poznan became a direct incentive.
The volume Tożsamość pedagogiki współczesnej contains a broad overview of reflections on the origins, present shape and developmental perspectives of contemporary pedagogy. It is an in-depth look at pedagogy as a scientific discipline and its educational dimension, taking a closer look at the ways of its development and perception of its selected sub-disciplines. It is an attempt to document the current, vital discourse concerning its roots, aims, tasks, opportunities and limitations of its development, identity meanders, search for ways of its cultivation, effective transposition to educational practice and implementation of pedagogical thinking to the realities of functioning of social environments and educational institutions. Finally, it aims to show the role and importance of the university activity, and the faculty’s activity, in fulfilling their scientific mission, both the educational and that related to cooperation with the environment.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | e-book |
Język | polski |
Tytuł (EN) | The Identity of Contemporary Pedagogy. Jubilee edition to mark 25 years of the Faculty of Educational Studies at Adam Mickiewicz University in Poznań 1993–2018 |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | 1 |
Seria | Psychologia i Pedagogika nr 355 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-4041-9 (PDF) |
DOI | 10.14746/amup.9788323240419 |
Liczba stron | 366 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 38,00 |