Poznańska pedagogika specjalna. Tradycje - osiągnięcia - perspektywy
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 83-232-1692-4
- Kategoria: OUTLET, Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2006
The creation, thirty years ago, of studies in the field of special education as a major subject at Adam Mickiewicz University was the result of the needs of the society in the region and it also resulted from the adoption of the syllabus, methodological and legislative solutions concerning studies in the field of practical realisation of the social obligation of education and rehabilitation of people with mental retardation. In the past years many favourable changes in the organisation, syllabus and methodology have been made both in the theory and practice of special education. They have led to the scientific development of this discipline and to undertaking of the systemic co-operation of different specialised social and educational institutions serving specialist preparation of teachers for the many-sided prophylactic, therapeutic and educational work with handicapped children. Evaluation of the conception of teaching special educators and achievements presented by the Authors in this collected work mark favourable prospects and ways in the hope of further enrichment of cognitive interests and successful realisation of pragmatic goals and tasks of special education focused on alleviating and removing the results of human incomplete abilities in the normal functioning of these people in the society.
Wstęp (WŁADYSŁAW DYKCIK, ANDRZEJ TWARDOWSKI)
Część I
POMIĘDZY TRADYCJĄ A DNIEM DZISIEJSZYM
IRENA OBUCHOWSKA, Pedagogika specjalna: drogi nadziei
ANDRZEJ TWARDOWSKI, Znaczenie działalności naukowej profesor Ireny Obuchowskiej dla rozwoju pedagogiki specjalnej
WŁADYSŁAW DYKCIK, Lokalno-regionalne uwarunkowania rozwoju poznańskiej pedagogiki specjalnej w zakresie wzajemnej współpracy teorii z praktyką
ALEKSANDRA MACIARZ, Przemiany pedagogiki specjalnej w ostatnim trzydziestoleciu (1975-2005)
ANIELA KORZON, Interdyscyplinarny charakter rehabilitacji niepełnosprawnych
ŁUKASZ ORYLSKI, Wielowymiarowość zjawiska niepełnosprawności
KRYSTYNA D. RĘEDZICKA, Pomaganie Innemu - misja czy umiejętność
FRANCISZEK WOJCIECHOWSKI, Wzrastanie ku dorosłości. Kontekst niepełnosprawności człowieka
KRYSTYNA BARŁÓG, Empatia dzieci z "trudnościami" w edukacji wczesnoszkolnej
KRYSTYNA BŁACHNIO, System studiowania logopedii na stacjonarnych i zaocznych kierunkach pedagogiki
ILONA GRINCZELIS, Młodość, podmiotowość, umiejętność uczenia się od innych - perspektywy poznańskiej pedagogiki specjalnej
BEATA TYLEWSKA-NOWAK, Wczesna dorosłość osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
DOROTA POTEJKO, Programowe zadania realizowane przez pełnomocnika prezydenta miasta Poznania na rzecz osób niepełnosprawnych
Część II
OSIĄGNIĘCIA I PERSPEKTYWY ROZWOJU PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
MONIKA KARWACKA, Stereotypy w myśleniu o seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną
MATYLDA PACHOWICZ, Możliwości zmiany stereotypu osoby niepełnosprawnej intelektualnie
MAGDALENA GRUTZ, Partnerstwo, małżeństwo i rodzicielstwo w doświadczeniach własnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz relacjach otoczenia społecznego - zarys projektu badawczego
ANNA DROZDOWICZ, Badanie jakościowe stosunków interpersonalnych na gruncie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną
ANNA JAKONIUK-DIALLO, Podmiotowa rola rodziców w rehabilitacji dziecka z za- burzeniami rozwoju
MARIA P. STASIAKIEWICZ. Wykorzystanie bodźców prototypowych w inspirowaniu twórczej aktywności rysunkowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
HANNA KUBIAK, Karanie dzieci o zaburzonym rozwoju
MARZENA BUCHNAT, Wpływ cukrzycy na rozwój i funkcjonowanie dziecka
MAŁGORZATA CICHECKA- WILK, Otyłości można "nauczyć" - pedagogiczne aspekty kształtowania zachowań żywieniowych u dzieci
ANETA WOJCIECHOWSKA, Koncepcje autyzmu i problemy diagnostyczne - przegląd literatury
MACIEJ SIERADZKI, Jan Dziedzic - dorobek życia
STANISŁAW GROMADZIŃSKI, Osobiste reminiscencje ze współpracy nauczycieli szkół specjalnych i naukowców - pedagogów specjalnych
EDMUND OSES, Osiągnięcia w procesie rehabilitacji Ośrodka Szkolno- Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych w Owińskach
MAGDALENA WODZIK, Przeżycia i doświadczenia matki dziecka z autyzmem
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,5 x 24,0 |
Tytuł (EN) | The Poznan special education school. Traditions - achievements - prospects of development |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Psychologia i Pedegogika nr 134 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 83-232-1692-4 |
Liczba stron | 356 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 23,00 |
Rodzaj oprawy | miękka |