Podmiotowość dziecka i wartość dzieciństwa. Współczesna recepcja myśli Janusza Korczaka (PDF)
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4298-7 (PDF)
- DOI: 10.14746/amup.9788323242987
- Kategoria: Psychologia i Pedagogika, Ebooki
- Data wydania: 2024
Monografia porusza zagadnienia dotyczące podmiotowości dziecka i wartości dzieciństwa w odniesieniu do współczesnej pedagogicznej recepcji myśli Janusza Korczaka – twórcy oryginalnego systemu wychowania opartego na szacunku, zaufaniu i miłości do dziecka. Ten uznany i szanowany pedagog propagował prawa przysługujące dziecku, które opierał na założeniu, że dziecko jest osobą i z tego tytułu wynikają atrybuty jego egzystencji (w tym godność). Przywiązywał ogromną wagę do podmiotowego traktowania dziecka, twierdził, że dziecko to wartość najwyższa. Podkreślał także twórcze podejście dziecka do własnego życia i kształtowania własnej osobowości. Z kolei z opieką w okresie dzieciństwa, która jest prawem dziecka, należy łączyć – według niego – odpowiedzialność dorosłych (rodziców, wychowawców w placówce opiekuńczej) w procesie wychowania.
Nawiązanie do idei Janusza Korczaka widoczne jest we współczesnej pedagogice, czego przykładem są prężnie działające w Polsce Korczakowskie Szkoły Marzeń.
Publikacja jest adresowana do przedstawicieli wielu nauk, w tym humanistycznych, społecznych, teoretyków dzieciństwa i jego badaczy, nauczycieli, pedagogów, rodziców, studentów kierunków socjologicznych, pedagogicznych, nauk o rodzinie, psychologów oraz szerokiego grona odbiorców, którzy interesują się problematyką dziecka i dzieciństwa.
Wstęp
Część I
Proces kształtowania się podmiotowości dziecka w pedagogice/wychowaniu
Rozdział I
Podmiotowość dziecka w kontekście wychowania
Rozdział II
Podmiotowość w ontogenezie dziecka
Rozdział III
Poczucie podmiotowości i podmiotowość dziecka – w kierunku praktyki wychowania
Część II
Korczakowskie inspiracje w dociekaniach teor etycznych o dziecku i dzieciństwie
Rozdział IV
Dziecko i dzieciństwo jako wartość
Rozdział V
Niedostrzeganie wiodących praw dziecka
Rozdział VI
Rodzina i dziecko w obliczu presji zmian
Rozdział VII
Odpowiedzialność rodzicielska potrzebą czasów współczesnych i koniecznością powrotu do idei Janusza Korczaka
Część III
System wychowawczy Janusza Korczaka w praktyce
Rozdział VIII
Geneza systemu wychowania Janusza Korczaka i jego główne założenia
Rozdział IX
Egzemplifikacja realizacji założeń Korczakowskiego systemu wychowania
Rozdział X
Znaczenie wychowawcy w systemie wychowania Korczaka
Rozdział XI
Inne formy wspierające Korczakowski system wychowania dziecka
Rozdział XII
Rodzina i szkoła formami wspierającymi realizację systemu wychowania Korczaka
Rozdział XIII
Korczak a współczesność
Bibliografia
Noty o autor kach
Summary. Child’s subjectivity and the value of childhood. The contemporary reception of Janusz Korczak thought
The monograph addresses issues concerning the subjectivity of the child and the value of childhood in relation to how the ideas of Janusz Korczak are received in contemporary pedagogical. Korczak was the creator of an original system of upbringing based on respect, trust and love for the child. This recognised and respected pedagogue promoted the rights of the child, which he based on the assumption that the child is a person and that the attributes of their existence (including dignity) derive from this. Korczak attached great importance to the subjective treatment of the child, asserting that the child is the highest value. He also emphasised the child's creative approach to his or her own life and the formation of their own personality. In turn, in Korczak’s view, care during childhood, which is the right of the child, should be linked to the responsibility of adults (parents, educators in care institutions) in the process of upbringing.
References to Janusz Korczak's ideas are evident in contemporary pedagogy, as exemplified by the thriving ‘Korczak Dream Schools’ in Poland.
This publication is addressed to representatives of many sciences, including the humanities, social sciences, theorists and researchers dealing with childhood, teachers, educators, parents, students of sociology, pedagogy, family studies, psychologists, and also the wider audience interested in issues related to the child and childhood.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | e-book |
Język | polski |
Tytuł (EN) | The subjectivity of the child and the value of childhood. Contemporary reception of Janusz Korczak's thought |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | psychologia i pedagogika nr 369 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-4298-7 (PDF) |
DOI | 10.14746/amup.9788323242987 |
Liczba stron | 184 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 12,00 |