Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem
- Dostępność: dostępny
- ISBN: 978-83-232-4168-3
- DOI: 10.14746/amup.9788323241690
- Kategoria: Psychologia i Pedagogika
- Data wydania: 2023
Czym jest ocenianie zachowania i czemu służy? Czy jest konieczne? Czy może sprzyjać rozwojowi uczniów i uczennic? Wielu nauczycieli, uczniów oraz rodziców zadaje sobie te pytania. Autorki publikacji, jako nauczycielki, same od lat poszukują sensu oceniania zachowania, a także alternatywnych rozwiązań wobec powszechnie stosowanych systemów punktowych i ocen opisowych. W książce opisują zmianę (a może nawet rewolucję), na którą się zdecydowały – odejście od „ustalania oceny zachowania” na rzecz budowania w szkole klimatu dla uczniowskiej autorefleksji, a wszystko w granicach prawa oświatowego. Prezentują trzy modele, w których ocenianie zachowania to całoroczny proces wspomagający uczniów i uczennice w samopoznaniu, kształtowaniu kompetencji społeczno- emocjonalnych, świętowaniu sukcesów, wyciąganiu wniosków z potknięć, docenianiu wysiłku wkładanego we własny rozwój.
Wstęp
Rozdział 1
Model pierwszy – ocena to coś więcej niż stopień
Rozdział 2
Model drugi – propozycja dla młodszego ucznia i uczennicy
Rozdział 3
Model trzeci – propozycja dla starszego ucznia i uczennicy
Zakończenie
Bibliografia
Nasze publikacje o ocenianiu zachowania
O nas
What is graded assessment of pupils' conduct in schools, and what is it for? Is it necessary? Can it support students' development? Many teachers, students and parents pose these questions. As teachers, we have spent many years searching for the sense in graded assessment of pupils' conduct, as well as for alternatives to commonly used scoring systems and descriptive grades.
The book describes the change (and maybe even a revolution) that we have decided on. Moving within the limits of educational law, we gave up "grading pupils' conduct" in favour of fostering a school atmosphere conducive to students’ self-reflection.
We present three models for graded assessments of pupils' conduct. In our models, behaviour assessment is a year-round process supporting students in achieving self-knowledge, shaping social and emotional competencies, celebrating success, drawing conclusions from their stumbles, and appreciating the effort put into self-development.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Wprowadzenie | Pobierz plik |
Spis treści | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Format | 17,0 x 21,0 |
Język | polski |
Tytuł (EN) | Evaluating behaviour - the best way to do it? Three models for evaluating behaviour, with a commentary |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
ISBN | 978-83-232-4168-3 |
DOI | 10.14746/amup.9788323241690 |
Liczba stron | 78 |
Rodzaj oprawy | miękka |