Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata
- Dostępność: brak w magazynie
- ISBN: 978-83-232-3410-4
- Kategoria: Filologia Polska
- Data wydania: 2018
Książka poświęcona jest temu, jak lekcje języka polskiego mogą inicjować, wspierać oraz rozwijać zdolność myślenia, w tym myślenia o współczesności. Autor pokazuje, na czym ta aktywność umysłowa polega, zarówno w kontekście filozoficznym (tu istotną rolę odgrywają odwołania do dorobku Hannah Arendt), jak i edukacyjnym, oraz czym się wyróżnia na tle innych aktywności człowieka. Diagnozuje również wyzwania kulturowe, cywilizacyjne, społeczne, geopolityczne, z jakimi musi zmierzyć się edukacja humanistyczna w dzisiejszej szkole. Podkreśla, że odpowiedzialność za losy świata wymaga adekwatnej koncepcji wychowania obywatelskiego (adresowanej do młodych ludzi), które pozwoli ocalić przez zniszczeniem różnorodność tego świata. Szczególną rolę w realizowaniu wyznaczonych edukacji polonistycznej zadań przypisał autor współczesnemu reportażowi literackiemu (m.in. tekstom Wojciecha Jagielskiego, Wojciecha Tochmana, Katarzyny Boni, Małgorzaty Szejnert, Krzysztofa Millera, Filipa Springera); gatunek ten pozwala bowiem, jego zdaniem, zarówno na refleksję nad współczesnością, jak i nad obywatelskością.
Informacje szczegółowe | |
---|---|
Spis treści | Pobierz plik |
Summary | Pobierz plik |
Wstęp | Pobierz plik |
|
|
Wersja publikacji | drukowana |
Tytuł (EN) | The Lessons of (Civic) Thinking. Polish Language and Literature Education in the Face of Contemporary World Issues |
Typ publikacji | Monografia |
Wydanie | I |
Seria | Filologia Polska nr 206 |
ISSN | 0554-8179 |
ISBN | 978-83-232-3410-4 |
Liczba stron | 280 |
Liczba arkuszy wydawniczych | 19,00 |
Format [cm] | 17,0 x 24,0 |
Rodzaj oprawy | miękka |