Język
Nawigacja mobilna Strona główna

Konkret i praktyka

Konkret i praktyka

 

W kwietniowym wydaniu internetowego dwutygodnika kulturalnego o profilu recenzyjno-informacyjnym artPapier została opublikowana recenzja książki „Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka” Marii Kwiatkowskiej-Ratajczak.

Małgorzata Wójcik-Dudek - autorka recenzji pisze: w ostatnio wydanej publikacji „Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka” Maria Kwiatkowska-Ratajczak kierując na szkołę intensywne światła ramp, dowodzi, że scena, na jakiej znalazła się edukacja polonistyczna, nie jest najbardziej spektakularna. Aby pozostać przy teatralnej metaforyce: edukacja polonistyczna wydaje się teatrem,którego scenarzysta „forsę wziął” (resztę można sobie dośpiewać),aktorzy próbują ze słabych ról stworzyć spójny spektakl, a widownia uważnie się temu wszystkiemu przygląda, czasem wchodząc w rolę suflera, ale częściej wybierając jednak rolę krytyka, żeby nie powiedzieć – hejtera. Kwiatkowska-Ratajczak na pohybel tym pierwszym, ale i ostatnim, pisze książkę, w której przekonuje do zgoła innych postaw wobec szkoły, które z trudem mogą być jednak praktykowane w społeczeństwie self-made manów. Autorka w przejmujący sposób, choć rzadko dosłownie, przypomina o szlachetnym afekcie, jakim jest wdzięczność kierowana, o zgrozo, pod adresem szkoły. Mam wrażenie, że całą książkę podszeptała Kwiatkowskiej-Ratajczak właśnie wdzięczność, choć sama autorka już w pierwszym zdaniu „Wstępu” deklaruje,że tekst wyrasta z niezgody, a „jej źródłem jest przekonanie o niesłuszności nagminnej krytyki szkoły” (Kwiatkowska-Ratajczak 2021: 9).

Zobacz pełny tekst recenzji w artPapier: artPapier - „Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka”

 



Zapisz się