The Paper Bridge. Contemporary Theatre and Film Interconnections Between Japan and The West
- In Stock: in stock
- ISBN: 978-83-232-3958-1
- DOI: 10.14746/amup.9788323239598
- Category: Polish Philology, Film Studies, Culture Studies
- Year of publication: 2021
In the postwar period, Japanese performing arts and filmmaking underwent rapid and profound transformations. Following the era of accelerated modernization, during which Japan had been quickly absorbing cultural influences and patterns imported from the West, a slew of innovative avant-garde theatre and film artists of the 1960s began revisiting and reexamining their own cultural backgrounds and legacies. This strong counter – reaction was also related to Japan’s postwar political landscape, as well as the country’s military dependence on the United States and the social turmoil that it bred. The prominent Japanese theatre and film innovations, developed over the course of the turbulent 1960s, became part of the worldwide cultural processes and have remained interrelated with their counterparts elsewhere, also in Poland, ever since. This publication builds upon this tradition of exploration and innovation, which often involved searching for roots and regenerations. It celebrates and examines the intersections of contemporary Japanese and Western theatre, film, and media art, including direct artistic collaborations and major impacts on both sides, as well as non-immediate influences and distant reverberations.
W okresie powojennym japońskie sztuki performatywne i filmowe uległy szybkim i głębokim przemianom. Po epoce przyspieszonej modernizacji, podczas której Japonia szybko wchłaniała wpływy kulturowe i wzorce importowane z Zachodu, mnóstwo innowacyjnych awangardowych artystów teatralnych i filmowych z lat 60. zaczęło ponownie odwiedzać i ponownie badać własne pochodzenie kulturowe i spuściznę. Ta silna reakcja była również związana z powojennym krajobrazem politycznym Japonii, a także z zależnością militarną tego kraju od Stanów Zjednoczonych i zamieszaniem społecznym, które wywołała. Wybitne japońskie innowacje teatralne i filmowe, które rozwinęły się w burzliwych latach 60. XX wieku, stały się częścią światowych procesów kulturowych i od tamtej pory pozostają w powiązaniu z ich odpowiednikami w innych krajach, także w Polsce. Publikacja nawiązuje do tej tradycji poszukiwań i innowacji, które często wiązały się z poszukiwaniem korzeni i regeneracji. Celebruje i bada przecięcia współczesnego japońskiego i zachodniego teatru, filmu i sztuki medialnej, w tym bezpośrednią współpracę artystyczną i główne wpływy po obu stronach, a także wpływy niezwiązane bezpośrednio z odległymi pogłosami.
Notes on contributors
List of figures
Introduction
Wojciech Otto and Grzegorz Ziółkowski
Polish-Japanese Theatre Exchanges in the Performative Arts: Background and Results
Jadwiga Rodowicz-Czechowska
Nō Theatre Interconnected
Jakub Karpoluk
From Modern Nō Plays to Patriotism: Mishima Yukio in Polish Theatre
Beata Kubiak Ho-Chi
Suzuki Tadashi at the Theatre Olympics in Wrocław, 2016
Henryk Lipszyc
Aikido in Actor Training: A Personal Perspective
Przemysław Błaszczak
Mindfulness of the Body: The Beginnings of Butō Dance in Poland
Magdalena Zamorska
The Delegated Performances of the Dead: Performing in Post-Fukushima Phantom Reality
Kyoko Iwaki
A Few Refl ections on Kurosawa’s Rashōmon
Marek Hendrykowski
Andrzej Wajda in Japan: Prince Myshkin and the Dybbuk
Krzysztof Loska
Transcultural Exchange in the Films of Yamamura Kōji
Olga Bobrowska and Michał Bobrowski
Index of names
Detailed information | |
---|---|
Introduction | Download file |
Contents | Download file |
|
|
Publication Version | printed |
Format | 14,0 x 22,0 |
Language | angielski |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
ISBN | 978-83-232-3958-1 |
DOI | 10.14746/amup.9788323239598 |
Number of pages | 180 |
Number of publishing sheets | 11,00 |
Type of binding | paperback |