Language
Mobile navigation Home page

Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne

PLN 20.00

Książka Joanny Szwabe to pionierskie opracowanie jednego z podstawowych problemów pragmatyki języka w literaturze polskiej. Mieści się w nurcie kognitywnym pragmatyki języków naturalnych, badającej procesy poznawcze zaangażowane w komunikację werbalną, sytuuje się więc na pograniczu językoznawstwa, kognitywistyki oraz filozofii języka. Autorka rekonstruuje strukturę komunikatu oraz wnioskowań konwersacyjnych odbiorcy w świetle współczesnych badań pragmatyki, przeprowadza również wyczerpującą analizę implikacji dominującego obecnie modelu inferencyjnego komunikacji w zakresie poznawczej aktywności oraz dyspozycji odbiorcy. W książce wykazano, że sprowadzenie interpretacji do biernego odbioru jest niekonsekwencją modelu inferencyjnego w jego wydaniu kognitywnym oraz wprowadzono ideę interpretacji rozwijającej się pod naciskiem korzyści poznawczych odbiorcy. W ramach tak pojętej komunikacji autorka rozważa zagadnienie dyspozycji pragmatycznych odbiorcy oraz proponuje ujęcie kompetencji pragmatycznej spójne z wymogami inferencyjnego ujęcia komunikacji. Publikacja stanowi ważną pomoc dydaktyczną w zajęciach z językoznawstwa kognitywnego, komunikacji społecznej i filozofii języka.

Uwaga! Egzemplarze outletowe mogą posiadać przetarcia, zabrudzenia, wgniecenia, zagniecenia, drobne uszkodzenia!

Write Your Own Review
You're reviewing:Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne
Detailed information
Publication Version printed
Edition I
Series Umysł. Prace z filozofii i kognitywistyki
ISBN 978-83-232185-1-7
Number of pages 151
Number of publishing sheets 10,00
Type of binding paperback

Related Products

Sign up