Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne
- In Stock: in stock
- ISBN: 978-83-232185-1-7
- Category: OUTLET, Umysł. Prace z filozofii i kognitywistyki, Philosophy and Logic
- Year of publication: 2008
Książka Joanny Szwabe to pionierskie opracowanie jednego z podstawowych problemów pragmatyki języka w literaturze polskiej. Mieści się w nurcie kognitywnym pragmatyki języków naturalnych, badającej procesy poznawcze zaangażowane w komunikację werbalną, sytuuje się więc na pograniczu językoznawstwa, kognitywistyki oraz filozofii języka. Autorka rekonstruuje strukturę komunikatu oraz wnioskowań konwersacyjnych odbiorcy w świetle współczesnych badań pragmatyki, przeprowadza również wyczerpującą analizę implikacji dominującego obecnie modelu inferencyjnego komunikacji w zakresie poznawczej aktywności oraz dyspozycji odbiorcy. W książce wykazano, że sprowadzenie interpretacji do biernego odbioru jest niekonsekwencją modelu inferencyjnego w jego wydaniu kognitywnym oraz wprowadzono ideę interpretacji rozwijającej się pod naciskiem korzyści poznawczych odbiorcy. W ramach tak pojętej komunikacji autorka rozważa zagadnienie dyspozycji pragmatycznych odbiorcy oraz proponuje ujęcie kompetencji pragmatycznej spójne z wymogami inferencyjnego ujęcia komunikacji. Publikacja stanowi ważną pomoc dydaktyczną w zajęciach z językoznawstwa kognitywnego, komunikacji społecznej i filozofii języka.
Uwaga! Egzemplarze outletowe mogą posiadać przetarcia, zabrudzenia, wgniecenia, zagniecenia, drobne uszkodzenia!
Detailed information | |
---|---|
Publication Version | printed |
Edition | I |
Series | Umysł. Prace z filozofii i kognitywistyki |
ISBN | 978-83-232185-1-7 |
Number of pages | 151 |
Number of publishing sheets | 10,00 |
Type of binding | paperback |