Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny w przestrzeni społecznej
- In Stock: in stock
- ISBN: 978-83-232-2817-2
- Category: OUTLET, Psychology and Education
- Year of publication: 2014
Publikacja odnosi się do problematyki wykluczenia, marginalizacji, ale również akceptacji i tolerancji w stosunku do szeroko pojmowanej inności. Inność rozumiana najczęściej jako odmienność potrzeb, możliwości, wzorców funkcjonowania w przestrzeni społecznej stała się płaszczyzną interdyscyplinarnego dyskursu reprezentantów nauk humanistycznych, społecznych, medycznych, technicznych. Ukazał on różnorodność wielopłaszczyznowość możliwego rozumienia i odczytywania tytułowej inności. Czy inność/odmienność jest przeszkodą w osiągnięciu życiowo istotnych celów? Czy może jest szansą budowania porozumienia i wspólnej przestrzeni? Autorzy przekonują do swoich racji, czasem wręcz prowokują. Czy przekonają – Czytelnik sam zdecyduje. Autorami tekstów są autorytety oraz młodzi, rozpoczynający pracę naukową, badacze. Autorami są również praktycy, którzy wiedzę akademicką konfrontują na co dzień z rzeczywistością, stają przed problemami, które muszą rozwiązywać jako pedagodzy, psychologowie, terapeuci, architekci dosłownie i w przenośni projektujący naszą wspólną przyszłość.
The authors of the articles that are collected in this book deal with the theory and practice of developing relationships with the Other in the process of education, upbringing and communication, which can (and which often do) provide a basis for positive social change as well as for modifying people’s views and attitudes. In the course of their scholarly as well as practical and social work, they often ponder over the role and place of the Other in contemporary society with regard to defining his/her special needs that are related to the fulfillment of social roles, conceptual and psychological support, educational and everyday situations as well as barriers to employment. The authors of these articles also present examples of projects and practical solutions that are connected with education, work and rehabilitation, which may help improve the quality of life of marginalized individuals. The question about the place of the Other in society remains open, just like the space for reflection on the condition and prospects for development of special education in the 22nd century.
Detailed information | |
---|---|
Spis treści | Download file |
Wstęp | Download file |
|
|
Publication Version | printed |
Format | 17,0 x 24,0 |
Title (EN) | The Place of the Other in Contemporary Educational Sciences: The Other in Society |
Type of publication | Monografia |
Edition | Psychologia i Pedagogika nr 217 |
Series | Psychologia i Pedagogika nr 217 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-2817-2 |
Number of pages | 508 |
Number of publishing sheets | 34,00 |
Type of binding | paperback |