Edukacja i tożsamość etniczna mniejszości w obszarach podbiegunowych (studium socjopedagogiczne)
- In Stock: in stock
- ISBN: 978-83-232-2680-2
- Category: OUTLET, Psychology and Education, Sociology
- Year of publication: 2013
Książka zawiera analizę różnorodnych kontekstów relacji między edukacją a procesami kształtowania tożsamości etnicznej na obszarach Dalekiej Północy oraz wieloaspektową analizę sytuacji tubylczych grup mniejszościowych tamtych okolic. Przedstawiono w niej również rekonstrukcję zmian praktyk edukacyjnych i polityki oświatowej wobec mniejszości tubylczych w krajach leżących w strefie okołobiegunowej. Podejmowane rozważania sytuują się na pograniczu socjologii i pedagogiki porównawczej i w tym kontekście dokonano próby diagnozy relacji pomiędzy socjalizacją, szkolnictwem i tożsamością ludów tubylczych zamieszkujących obszar podbiegunowy. Badaniami objęto problemy asymilacji i dyskryminacji społeczno-kulturowej mniejszości etnicznych żyjących w północnych obszarach Norwegii, Szwecji, Finlandii, Rosji, a także na Grenlandii oraz w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych (Alaska).
This book deals with the issue of the relation between education and the processes of the development of ethnic identity in the Far North. It also presents a multifaceted analysis of the sociocultural situation of indigenous minority groups in the Arctic regions. Particular emphasis was placed on reconstructing educational practices and the
educational policy that is implemented toward indigenous minorities in countries located in circumpolar areas. An attempt was made at examining the relationship between the socialization, schooling and ethnic identity of indigenous peoples. The studies focused on the issues of sociocultural assimilation of, and discrimination against, ethnic minorities living in the northern areas of Norway, Sweden, Finland and Russia as well as in Greenland, Canada, and the United States (Alaska).
Detailed information | |
---|---|
Spis treści | Download file |
Wstęp | Download file |
|
|
Publication Version | printed |
Format | 17,0 x 24,0 |
Title (EN) | Education and ethnic identity of minorities living in the polar regions (a socio-educational study) |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
Series | Psychologia i Pedagogika nr 207 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-2680-2 |
Number of pages | 444 |
Number of publishing sheets | 34,00 |
Type of binding | hardcover |