Language
Mobile navigation Home page

Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury. Analiza metodologiczno-teoretyczna

PLN 15.00

Wstęp. 5
Rozdział I. Koncepcje kultury i uczestnictwa w kulturze w polskiej socjologii kultury ... 9
1.1. Uczestnictwo kulturalne jako przedmiot badań socjologii kultury w Polsce 9
1.2. Założenia teoretycznometodologicznej analizy socjologicznych badań partycypacj w kulturze artystycznej ... 14
1.3. Rozumienie kultury i uczestnictwa w kulturze w badaniach ankietowo statystycznych 21
1.3.1. Życie kulturalne .. 24
1.3.2. Pojęcie kontaktów kulturalnych 25
1.3.3. Konsumpcja kulturalna 25
1.3.4. Aktywność kulturalna 28
Rozdzia II. Socjologiczne badania poziomu uczestnictwa w kulturze artystycznej. . 42
2.1. Podmiotowe ujęcie partycypacji w kulturze artystycznej w analizach „jakości" recepcji sztuki. 42
2.1.1. „Pogłębione pojęcie odbioru kultury" .. 44
2.1.2. Rozumienie „recepcji kultury" 45
2.1.3. Problem przeżycia estetycznego w badaniach socjologicznych .. 46
2.1.4. Interpretaqa a odtworzenie dzieła sztuki. 47
2.2. Określenie jakości partycypacji w kulturze artystycznej w badaniach opisowo-statystycznych .. 52
2.2.1. Instytucjonalne kryterium poziomu uczestnictwa w kulturze artystycznej 53
2.2.2. Typy lektur jako wskaźniki jakości partycypacji w sztuce 54
2.3. Odbiór sztuki jako podstawowy sposób ustalania poziomu uczestnictwa w kulturze artystycznej .. 56
2.3.1. Problem przekazu artystycznego w socjologii kultury 56
2.4. Zagadnienie właściwego i twórczego odtworzenia dzieła sztuki 68
2.5. „Istota" dzieła sztuki w potocznej praktyce odbiorczej ... 75
2.6. Empiryczne badania potocznej recepcji sztuki (wybrane przykłady) .. 79
Rozdział III. Uwarunkowania uczestnictwa w kulturze artystycznej w świetle badań socjologicznych 92
3.1. Zagadnienie determinant partycypacji w kulturze 92
3.2. Społeczno-kulturowe uwarunkowania uczestnictwa kulturalnego ... 97
3.2.1. Płeć i wiek jako społeczno-kulturowe czynniki warunkujące kontakty z kulturą .. 97
3.2.2. Czas wolny 98
3.2.3. Środowisko kulturowe 99
3.2.4. Orientacje światopoglądowe a partycypacja w kulturze artystycznej 101
3.2.5. Wzór „człowieka kulturalnego" 103
3.3. Indywidualno-podmiotowe uwarunkowania uczestnictwa w kulturze. 108
3.3.1. Potrzeby kulturalne 108
3.3.2. Zainteresowania kulturalne .. 117
3.3.3. Upodobania i zamiłowania kulturalne .. 122
3.3.4. Wrażliwość i dyspozycja estetyczna ... 123
3.3.5. Pamięć jako czynnik warunkujący i rozróżniający uczestnictwo w kulturze artystycznej 129
3.3.6. Świadomość kulturalna - doświadczenie kulturalne - kompetencja kulturowa 131
Rozdział IV. Partycypacja w kulturze artystycznej w perspektywie socjologii wiedzy 145
4.1. O kryzysie socjologii kultury 145
4.2. Koncepcje badań odbioru sztuki w kontekście socjologii wiedzy 148
4.3. Zwroty metaforyczne i konwencje artystyczne jako postulowany przedmiot badań socjologii odbioru sztuki. 159
Zakończenie ... 164
Bibliografia ... 168
Research on participation in artistic culture in Polish sociology of culture (summary). 177

 

Uwaga! Egzemplarze outletowe mogą posiadać przetarcia, zabrudzenia, wgniecenia, zagniecenia, drobne uszkodzenia!

Write Your Own Review
You're reviewing:Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury. Analiza metodologiczno-teoretyczna
Detailed information
Publication Version printed
Format 17,0 x 24,0
Title (EN) Research on participation in artistic culture in Polish sociology of culture
Edition I
Series Filozofia i logika nr 78
ISSN 0083-4246
ISBN 83-232-0816-6
Number of pages 178
Number of publishing sheets 13,75
Type of binding paperback

Related Products

Sign up