Language
Mobile navigation Home page

Widząc - rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej

PLN 22.00

Tytuł książki wskazuje na rolę ucznia w procesie świadomego odbioru przekazów obrazowych i słowno-obrazowych. Opisane kierunki pracy dydaktycznej nie są ograniczone do ram przedmiotu język polski, a przedstawiony materiał wykracza poza jego granice. Wiele uwagi autorka poświęca przekazom obrazowym i słowno-obrazowym w podręcznikach do kształcenia literackiego i na lekcjach języka polskiego. Rozdział Słowo i obraz w podręcznikach szkolnych do kształcenia literackiego zawiera analizę dwóch projektów podręczników To lubię! oraz Przeszłość to dziś. Drugi podręcznik jest ukazany jako rozwiązanie edytorskie odwołujące się do obrazu w celach motywacyjnych.

Kolejne rozdziały książki: Symbolika gestów i znaków; Ilustracja książkowa; Historyjka obrazkowa i komiks; Fenomen fotografii -zawierają omówienie różnych tekstów kultury popularnej i wysokoartystycznej, które dobrane zostały ze względu na swoje szczególne walory w kształtowaniu sprawności odbioru przekazów obrazowych i słowno-obrazowych.

  • Wprowadzenie

  • Część I. ROZPOZNANIA
    • 1. Miejsce przekazów obrazowych i słowno-obrazowych w kulturze symbolicznej
    • 2. Obraz i słowo w tradycji i współczesności dydaktyki polonistycznej
    • 3. Obraz i słowo w podręczniku szkolnym do kształcenia literackiego

  • Część II. W STRONĘ PRAKTYKI
    • 4. Edukacja wizualna. Założenia. Projekt
    • 5. Edukacja wizualna na lekcjach języka polskiego
      • 5.1. Symbolika gestów, przedmiotów i znaków. Od informacji do symbolizacji
      • 5.2. Ilustracja książkowa jako wprowadzenie do przekazu werbałno-ikonicznego
      • 5.3. Historyjka obrazkowa i komiks jako wprowadzenie do narracji intermedialnej
      • 5.4. Od poezji wizualnej do hipertekstu. Rola słowa i obrazu w społeczeństwie cyfrowym
      • 5.5. Fenomen fotografii. Od zdjęcia w albumie rodzinnym do fotografii prasowej
      • 5.6. Teksty i obrazy. Rola relacji utwór literacki - dzieło sztuki w edukacji wizualnej na lekcjach języka polskiego

  • Podsumowanie

  • Bibliografia
  • Indeks osobowy

  • Seeing - understand. Teaching of Polish language and culture facing visual education (Summary)
Write Your Own Review
You're reviewing:Widząc - rozumieć. Dydaktyka polonistyczna wobec edukacji wizualnej
Detailed information
Publication Version printed
Type of publication Monografia
Edition I
ISBN 978-83-232-2010-7
Number of pages 284
Format [cm] 17,5 x 24,0
Type of binding hardcover
Sign up