Prawa dziecka. Konteksty prawne i pedagogiczne
- In Stock: out of stock
- ISBN: 978-83-232-2403-7
- Category: Psychology and Education
- Year of publication: 2012
O prawach dziecka można wypowiadać się na rozmaite sposoby. Widziałem kiedyś książkę zbudowaną z rysunków dzieci, których zadaniem było poszczególne prawa dziecka narysować. I narysowały! Jeśli chodzi o naukowców, to prawa dziecka są naturalnym obszarem badań prawników i pedagogów. Powie ktoś, że pomysł książki, ukazującej rozmaite konteksty pedagogiczne i prawne praw dziecka, nie jest więc szczególnie odkrywczy. Jestem odmiennego zdania. Po pierwsze dlatego, że o ważnych pojęciach rozmowy nigdy dość, zwłaszcza jeśli rozmawiają osoby kompetentne. Po wtóre, od dawna nie ukazała się książka na temat praw dziecka tak mocno oddająca specyfikę osobistego, indywidualnego spojrzenia naukowców i praktyków różnych dziedzin. Lektura tekstów dowodzi, że w żaden sposób nie krępowano ich wrażliwości, nie nakładano ram merytorycznych ani formalnych, a przeciwnie, zebrano w tym tomie wypowiedzi bardzo różniące się pod względem sposobu narracji, w tym wplataną w poważne wywody dawką emocji. Po trzecie, grono Autorów nie zostało dobrane w taki sposób, by zgodnym chórem głosić jedynie słuszne tezy. Uważny Czytelnik łatwo zauważy, że poszczególni Autorzy, zaproszeni do napisania artykułów, różnią się między sobą poglądami i to w kwestiach dla praw dziecka podstawowych. Książka nie ma więc tezy, no chyba że tę jedną, iż zdaniem wszystkich Autorów – jak to już powiedziano – o prawach dziecka rozmawiać trzeba. Jest to zapewne swoisty dowód na to, że idea ochrony praw dziecka (a więc idea ochrony praw człowieka), która przeżywa głęboki kryzys jednakowoż żyje, a informacje o jej śmierci są mocno przesadzone.
The book is composed of articles written by lawyers and pedagogues and it touches upon different aspects of protection of child’s rights. The focus of these articles ranges from history (genesis of the Convention for the Rights of a Child) to politics (institutions and changes in law), including educational policies (that falls short of preparing a child for a life in a democratic system). Some of the articles are devoted to the issue of protection of a child in a family (maintaining contact with relatives, protection of health) and in school (rights of students, rules of conduct in school community), studying the rights of children in a widely understood educational context (freedom and rights vs. responsibility; rights and intellectual and spiritual molding of children).
Detailed information | |
---|---|
Spis treści | Download file |
|
|
Publication Version | printed |
Format | 17,0 x 24,0 |
Title (EN) | The Rights of the Child – Legal and Pedagogical Contexts |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
Series | Psychologia i Pedagogika nr 171 |
ISSN | 0083-4254 |
ISBN | 978-83-232-2403-7 |
Number of pages | 234 |
Number of publishing sheets | 4,00 |
Type of binding | paperback |