Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego
- In Stock: in stock
- ISBN: 83-232-1655-X
- Category: Polish Philology, OUTLET, Linguistics, Psychology and Education, Other Publications
- Year of publication: 2006
Podręcznik zawiera opracowania problemu umuzykalnienia procesu nauczania języków obcych. Teoretyczne rozdziały książki są owocem wieloletnich prac nad projektem dotyczącym roli muzyki i piosenki w procesie przyswajania języka, prowadzonym w Instytucie Filologii Angielskiej UAM. Doświadczenie nauczycieli-badaczy zaowocowało zebraniem pomysłów na praktyczne wykorzystanie muzyki i piosenki na lekcjach języka obcego i stanowi bogate kompendium w glottodydaktyce. Książka adresowana jest do studentów filologii i kolegiów językowych, jak również do nauczycieli i lektorów.
- Wstęp
Część pierwsza- ARGUMENTY TEORETYCZNE NA RZECZ WYKORZYSTANIA MUZYKI I PIOSENKI W NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH
Rozdział I - Muzyka i piosenka w historii nauczania języków obcych- Zadania
Rozdział II - Znaczenie muzyki i pieśni w rozwoju człowieka
2.1. Kultura muzyczna w filogenezie człowieka
2.2. Umiejętności muzyczne w ontogenezie człowieka- Podsumowanie
- Zadania
Rozdział III - Teoretyczne podstawy wykorzystania muzyki i piosenki w nauczaniu języków obcych
3.1. Argument lingwistyczny. Uwarunkowania procesu przyswajania języka
3.2. Argument strukturalny. Podobieństwo w organizacji systemu językowego i muzycznego
3.3. Argument psychologiczny. Osobowościowe uwarunkowania procesu uczenia się języka- Zadania
Część druga- KONCEPCJE WYKORZYSTANIA MUZYKI I PIOSENKI W NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH
Rozdział IV - Umuzykalnienie a strategie glottodydaktyczne
4.1. Receptywna strategia nauczania
4.2. Komunikacyjna strategia nauczania
4.3. Rekonstrukcyjna strategia nauczania
4.4. Eklektyczna strategia nauczania- Podsumowanie
- Zadania
Rozdział V - Muzyka i piosenka w badaniach nad procesem uczenia się
5.1. Pozytywny wpływ muzyki i piosenki na proces dydaktyczny- 5.1.1. Wpływ muzyki na ogólny rozwój ucznia
- 5.1.2. Wpływ muzyki i piosenki na rozwój sprawności czytania w języku ojczystym
- 5.1.3. Wpływ muzyki i piosenki na przyswajanie języka drugiego
- 5.1.3.1. Piosenka jako wyzwalacz wrodzonych mechanizmów akwizycji języka
- 5.1.3.2. Pozytywny wpływ piosenki na proces uczenia się języka obcego
- Wnioski
- 5.2. Problemy z zastosowaniem piosenek na lekcji języka obcego
- 5.2.1. Problemy natury pedagogicznej
- 5.2.2. Problemy natury glottodydaktycznej
- Wnioski
- Zadania
Rozdział VI - Charakterystyka pieśni o potencjalnych wartościach glottodydaktycznych
6.1. Glottodydaktyczna typologia piosenek- 6.1.1. Kryterium autentyczności
6.1.2. Kryterium tematu
6.1.3. Kryterium celu glottodydaktycznego
6.1.4. Kryterium wieku
- 6.1.1. Kryterium autentyczności
- 6.2. Zasady stosowania muzyki i piosenek dla celów dydaktycznych
- Zadania
Część trzecia- PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE MUZYKI I PIOSENEK NA LEKCJI JĘZYKA OBCEGO
Rozdział VII - Zastosowanie muzyki i piosenki na lekcji języka obcego
7.1. Funkcje muzyki i piosenek w szkolnym procesie nauczania języka obcego
7.2. Kiedy stosować piosenki?
7.3. Przykładowe lekcje- Podsumowanie
- Zadania i problemy do dyskusji
- Rozdział VIII - Techniki rozwijające znajomość systemu językowego
- Ćwiczenia
- Rozdział IX - Techniki rozwijające sprawności językowe
- Ćwiczenia
Zakończenie- Bibliografia
Detailed information | |
---|---|
Publication Version | printed |
Format | 17,0 x 24,0 |
Type of publication | Podręcznik, skrypt |
Edition | I |
ISBN | 83-232-1655-X |
Number of pages | 229 |
Number of publishing sheets | 15,00 |
Type of binding | paperback |