Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, TOM 2: Praktyki edukacyjne
- In Stock: out of stock
- ISBN: 978-83-232-3862-1 (PDF)
- DOI: 10.14746/amup.9788323238621
- Category: Open Access, Polish Philology, E-books
- Year of publication: 2024
„Edukacja jest najpotężniejszą bronią, jakiej możesz użyć, aby zmienić świat” – to zdanie Nelsona Mandeli patronowało w listopadzie 2019 roku poznańskiemu IV Kongresowi Dydaktyki Polonistycznej i towarzyszy też będącej jego efektem publikacji Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. Dwutomowe dzieło zawiera szkice blisko 80 badaczy z większości polskich uczelni, z uniwersytetów zagranicznych oraz nauczycieli polonistów. Autorzy zastanawiają się, jak w praktyce szkolnej i akademickiej wprowadzać młodych ludzi w fundamentalne prawidłowości życia społecznego, pokazywać bogactwo i znaczenie różnic, które nie muszą dzielić, ale mogą siebie wzajemnie wspierać. Artykuły są swoistą wielogłosową szkołą obywatelskiego myślenia, łączy je poszukiwanie rozmaitych możliwości porozumienia w sytuacji istnienia nierozwiązanych dawnych problemów i pojawienia się nowych wyzwań edukacyjnych. Dotyczą m.in. narracji tożsamościowych, relacji między patriotyzmem a polonocentryzmem i kosmopolityzmem, polskości w kulturze popularnej i mediach, działań edukacyjnych będących przestrzenią rewizji i otwierania wyobrażeń o Polsce i polskości, wielokulturowości i migracji jako zadań dla szkolnej polonistyki. Poruszają też kwestie obszarów zapomnianych, czyli także tego, o czym w edukacji polonistycznej się nie mówi oraz ideałów naukowych i sytuacji kryzysowych w relacjach między szkołą a uniwersytetem.
Pracownia współmyślenia – Maria Kwiatkowska-Ratajczak
TOM 1
NARRACJE TOŻSAMOŚCIOWE W EDUKACJI POLONISTYCZNEJ
EDUKACJA HUMANISTYCZNA –
DAWNE PROBLEMY I NOWE WYZWANIA
Barbara Myrdzik
O potrzebie kształtowania autonomii poznawczej i egzystencjalnej na lekcjach nie tylko języka
polskiego
Zenon Uryga
Na cmentarzysku polonistycznych podręczników – kilka myśli
Agnieszka Rypel
Moja Polska? – dyskursy tożsamościowe w edukacji polonistycznej
Bernadeta Niesporek-Szamburska
Niewiedza obywatelska uczniów – nowy problem polonisty?
Zofia Budrewicz, Maria Sienko
Polska i polskość na lekcjach polskiego. O potrzebie wychowania obywatelskiego
Monika Szczot
PATRIA. POLIS. KOSMOS. O udziale tradycji klasycznej w budowaniu tożsamości
POLAKA, EUROPEJCZYKA, OBYWATELA ŚWIATA
Agnieszka Czyżak
„Być z przestrzenią” – uczyć o świecie
Anita Jarzyna
O czym myślę, kiedy myślę o zwierzętach w edukacji polonistycznej? Siedem odpowiedzi
EDUKACYJNE NARRACJE O POLSKOŚCI
Jerzy Kaniewski
Polskość jako zadanie i jako wyzwanie w edukacji szkolnej
Danuta Łazarska
Czytanie Polski na lekcjach literatury. O potrzebie otwierania uczniów na wieloaspektowe
wyobrażenia o Polsce i polskości
Piotr Kołodziej
Gombrowicz wyklęty albo o wychowaniu patriotycznym na lekcjach POLSKI(ego)
Izabela Funk
Dekonstrukcja i konstrukcja obrazu Polski i Polaka: Witold Gombrowicz wobec wyzwań edukacji polonistycznej
Joanna Hobot-Marcinek
Okręt Rzeczpospolitej między etnosem, etosem a eidosem w edukacji polonistycznej
Małgorzata Latoch-Zielińska
Polska i polskość w tekstach kultury popularnej (na przykładzie wybranych piosenek
Anna Domagała-Trzebuchowska
Wizualizacja i fabularyzacja historii Polski w komiksie na przykładzie serii komiksowej
Tytus, Romek i A’Tomek
III. PATRIOTYZM A POLONOCENTRYZM?
Janusz Waligóra
„Latarnik polski” – studium przypadku
Iwona Morawska
Edukacja patriotyczna w świetle wypowiedzi i projektów przyszłych nauczycieli języka polskiego
Małgorzata Gajak-Toczek
Jaki patriotyzm? – kilka lekcji na XXI wiek
Agnieszka Kania
Wspomnienia z czasów II wojny w odbiorze młodzieży. Echa głosów – rozmowa w milczeniu – kartka z dziennika
Dorota Karkut
Jak przybliżyć bohatera? Propozycja lektury Pamiętnika matki Zdzisławy Bytnar na lekcjach języka polskiego
Maria Szoska
Bliski czy odległy? Popkulturowa komitywa z Mickiewicze
Anna Podemska-Kałuża
II wojna światowa w komiksie. Jak kształtować dyskurs o „trudnej przeszłości” za pomocą tekstu kultury popularnej?
Elżbieta Lubczyńska-Jeziorna
Mała ojczyzna i definiowanie patriotyzmu na lekcjach polskiego w perspektywie pozytywistycznych reminiscencji
WSPÓŁCZESNE LEKCJE POLSKI(EGO) – MIĘDZY EDUKACJĄ A FORMACJĄ
Witold Bobiński
Nie „ego”, lecz „eko” – język polski jako lekcje podmiotowości
Marek Pieniążek
Performatywne świadectwo dla języka polskiego
Elżbieta Błachowicz
Między słowem a milczeniem. O przywracaniu sensu w dialogu z młodzieżą we współczesnej szkole
Katarzyna Maria Pławecka
„Kapitały” lokalności w świecie globalnym albo pomnik przeszłości – […] Historie ze Spisza na lekcjach języka polskiego
Zofia Zasacka
Spontaniczny kanon lekturowy na lekcji języka polskiego?
Agnieszka Handzel
Empatia. Język serca w szkole?
W WIELOKULTUROWYM ŚWIECIE (PROBLEMY I WYZWANIA)
Anna Janus-Sitarz
Kali czy Nabu? Jaka literatura i jaki nauczyciel będą uczyć rozumienia drugiego człowieka?
Dorota Michułka, Łukasz Gregorowicz
Ja – Inny. Aspekty wielokulturowości we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży
jako polemika ze „strefą ciszy” (teoria czytania empatycznego i praktyka odbioru)
Małgorzata Antuszewicz
„Dobry” chrześcijanin i „zły” muzułmanin. Fragmenty Pana Wołodyjowskiego z perspektywy
postkolonialnej
Ewa Nowak
Poszerzanie przestrzeni, czyli fotoreportaż Adama Pańczuka Karczeby na lekcjach POLSKI(ego)
Małgorzata Kulik, Klaudia Mucha-Iwaniczko
Pamięć jest naszym domem. Miejsce historii Żydów w edukacji humanistycznej – projekt dydaktyczny
Michał Kózka
Do przyjaciół Moskali – polsko-rosyjski dialog językowo-kulturowy. Diagnozy – Strategie – Próby realizacji
Irena Masojć, Henryka Sokołowska
Lekcje Polski i polskiego w innym otoczeniu kulturowym. Specyfika kształcenia polonistycznego na Litwie
Alicja Goczyła Ferreira
„Kultura jest przodków, a lekcje są z Polski” – o przekonaniach językowych potomków polskich imigrantów w Brazylii uczących się języka polskiego
Indeks osobowy
TOM 2
PRAKTYKI EDUKACYJNE
SZKOŁA INTERPRETACJI
Joanna Roszak
Poezja s-pokoju (w dydaktyce języka polskiego w szkole podstawowej)
Anna Pilch
Czy poeci XXI wieku są uwrażliwieni na sztukę?
Ewa Jaskółowa
Od Karmazynowego poematu Jana Lechonia do Wolności tragicznej Kazimierza Wierzyńskiego. Uczeń wobec poezji Skamandra
Krzysztof Biedrzycki
Doznawanie polskości w wierszach Marcina Świetlickiego i Wojciecha Wencla
Małgorzata Wójcik-Dudek
O (dez)orientacji. Szkolna lektura Miejsca Andrzeja Stasiuka oraz Profesora Andrewsa w Warszawie Olgi Tokarczuk
Ewa Żukowska-Ciecierska
Dwie lekcje Tadeusza Nowakowskiego o polskości i emigracji
Jan Zdunik
Męskość, wojna, patriotyzm. I wojna światowa w dydaktyce polonistycznej w kontekście studiów nad męskością
Maria Stachoń
O kształtowaniu tożsamości narodowej i czytaniu staropolskiej poezji religijnej
OBSZARY EDUKACYJNEGO TABU I POLSKICH LĘKÓW
Hanna Gosk
O czym w edukacji polonistycznej się nie mówi. „Narracje bezpieczeństwa” i ich podatni słuchacze
Grażyna B. Tomaszewska
Że nienawiść jest… Ojczyzna i obczyzna w kręgu wzajemnych podejrzeń: Stefan Chwin, Srebrzysko, Hieronim Bosch, Niesienie krzyża
Sławomir Jacek Żurek
Nauczanie o Zagładzie w Polsce i Izraelu. Komparatystyka pamięci. O potrzebie badań empirycznych
Maciej Wróblewski
Doświadczanie przemocy w literackich i nieliterackich światach dziecięcych. Perspektywa edukacyjna
Agata Patalas
Polski: lekcja rasizmu czy o rasizmie?
Paulina Gajosowa
Czy literatura była kobietą?
Paulina Osak
(Nie)widzialna historia, czyli o czym się nie mówi w lekturach szkolnych. Teatr Niewidzialnych Dzieci Marcina Szczygielskiego
Krystian Maciej Tomala
Koniec czy początek gry? Tematyka homoseksualna w powieściach dla młodzieży i na lekcjach języka polskiego
III. NOWA (?) KOMUNIKACJA, NOWE (?) MOŻLIWOŚCI
Jolanta Nocoń
Język(i) i komunikowanie się w zglobalizowanym świecie – o ekologii języka w edukacji polonistycznej XXI wieku
Anna Tabisz
Czy lekcje języka polskiego uczą myślenia? O pytaniach zadawanych przez studentów podczas praktyk
Marta Szymańska, Małgorzata Pamuła-Behrens
Metoda JES-PL jako wsparcie w rozwijaniu języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem
migracji
Paweł Sporek
Swobodne wypowiedzi w dydaktyce literatury i języka polskiego. Obszar dydaktyczny zapomniany, zaniedbany, niewykorzystany?
Magdalena Swat-Pawlicka
Retoryka w szkole w kontekście wyzwań społeczeństwa obywatelskiego
Sebastian Borowicz
Projekt paideia 2.0. Kształcenie humanistyczne w społeczeństwie technoscience
Rafał Kochanowicz
Cyfrowe opowieści multimodalne w perspektywie polonistycznej
Marianna Szumal, Marek Stróżyk
eTwinning inspiracją dla edukacji polonistycznej w zakresie kształtowania tożsamości narodowej i regionalnej
Magdalena Marzec-Jóźwicka
Wykorzystanie wiedzy neurodydaktycznej w pracy nad Pieśnią XIV Jana Kochanowskiego. Propozycja metodyczna
Elżbieta Kruszyńska
Picture book w szkolnej edukacji polonistycznej
JAK I PO CO UCZYĆ, CZYLI O WSPÓŁCZESNYCH DYLEMATACH METODYCZNYCH
Kinga Białek
Świadomość i refleksyjność. Czytanie proceduralne jako odpowiedź na wyzwania ery informacji
Zofia Pomirska
Gdy przyszłość staje się teraźniejszością ‒ wokół Wizji szkoły przyszłości Czesława Kupisiewicza
Agnieszka Piela
O kształceniu historycznojęzykowym w szkole podstawowej słów kilka
Violetta Wejs-Milewska
Polonistyka i polityka. W stronę strategii długofalowych
Kordian Bakuła
Jaka jesteś dydaktyko języka polskiego? Rzut oka na stan dyscypliny
Tomasz Chachulski
Olimpiada Literatury i Języka Polskiego wobec procesu kształcenia w szkolnictwie podstawowym i średnim
Beata Udzik
Praktyki lekcyjne a praktyki egzaminacyjne – miejsca wspólne i rozdroża
Mirosław Grzegórzek
Ewaluacja uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej w raportach CKE (na przykładzie
charakterystyki postaci) a egzamin ósmoklasisty
Małgorzata Pachowicz
Nauczyciel polonista i standardy kształcenia nauczycieli w XXI wieku
Iwona Kołodziejek
Empatyczny dialog ze studentem. O roli tutorialu w kształceniu przyszłych nauczycieli
Anna Wileczek
„Polski” dla niepolonistów. Refleksje o językowej dydaktyce na niepolonistyce
Indeks osobowy
“Education is the most powerful weapon you can use to change the Word” – Nelson Mandela's statement became the patron slogan for the Poznań 4th Congress of Polish Language Teaching in November 2019 and was also accompanied by a publication entitled Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku (Eng. A Polish Lesson – Educational Practices in the Face of 21st-century Anxieties). The two-volume work contains essays by nearly 80 scholars from most Polish universities, from foreign universities and Polish-language teachers. The authors consider how to introduce young people to the fundamental norms of social life through school and university practice, and show the richness and importance of differences that not necessarily have to divide, but can in fact support each other. The articles are something of a multi-voice school of civic thinking; what connects them is the search for various possibilities of communication in a situation of unresolved old problems and the emergence of new educational challenges. They include topics such as identity narratives, the relationship between patriotism and Polonocentrism and cosmopolitanism, Polishness in popular culture and the media, educational activities as a sphere for revising and opening up ideas about Poland and Polishness, and multiculturalism and migration as tasks for Polish studies in schools. They also raise the issues related to forgotten areas, i.e. what is not spoken about in Polish language education, as well as scientific ideas and crisis situations in the relationship between school and university.
Detailed information | |
---|---|
Wprowadzenie | Download file |
Spis treści | Download file |
|
|
Publication Version | e-book, open access |
Language | polski |
Title (EN) | A Lesson in POLAND/POLISH – Educational Practice in the Face of 21st-Century Anxieties VOL 2: EDUCATIONAL PRACTICE |
Type of publication | Monografia |
Edition | I (2021) |
Series | Filologia Polska nr 231 |
ISSN | 0554-8179 |
ISBN | 978-83-232-3862-1 (PDF) |
DOI | 10.14746/amup.9788323238621 |
Number of pages | 564 |
Number of publishing sheets | 32,00 |