Doświadczenia estetyczne jako podstawa poznania integralnego w perspektywie estetyki pragmatycznej
- In Stock: in stock
- ISBN: 978-83-232-4092-1
- DOI: 10.14746/amup.9788323240938
- Category: Philosophy and Logic
- Year of publication: 2022
Celem monografii jest konceptualizacja poznania integralnego w oparciu o koncepcję doświadczenia estetycznego Johna Deweya. Poznanie integralne stanowi alternatywę dla jednostronnego poznania intelektualnego. Nie ogniskuje się ono na intelekcie, ale wymaga uwzględnienia i pielęgnowania sfery estetycznej, czyli ciała, zmysłów, uczuć, wyobraźni i intuicji. Kluczowym czynnikiem w poznaniu integralnym jest świadomość, która skupia się nie tylko na umyśle, ale również uczuciach, zmysłach i ciele. Poznanie integralne wymaga uwzględnienia nie tylko znaczeń pojęciowych, ale również znaczeń jakościowych. Praktykowanie tego rodzaju poznania prowadzi nie tylko do nabywania wiedzy, ale także do polepszania jakości życia i doświadczania, kształtowania człowieka będącego jednością psychofizyczną, harmonii wewnętrznej, radości i spełnienia. Poznanie integralne nie jest czymś danym. Wymaga ono kształcenia i stanowi współcześnie ważne wyzwanie.
Wprowadzenie
Część 1
Poznanie integralne wobec założeń pragmatyzmu, estetyki pragmatycznej i somaestetyki
1.1. Poznanie integralne a pragmatyczna koncepcja prawdy i poznania
1.2. Poznanie integralne wobec założeń i zadań estetyki pragmatycznej
1.3. Poznanie integralne a założenia somaestetyki
Część 2
Estetyka pragmatyczna i somaestetyka w kontekście przemian kultury współczesnej
2.1. Zwrot antymetafizyczny i procesy estetyzacji
2.2. Zwrot somatyczny i estetyczny w sferze poznawczej
Część 3
Doświadczenie estetyczne i poznanie integralne
3.1. Kwestia związku poznania i doświadczenia
3.2. Doświadczenie estetyczne
3.3. Ku wspólnym źródłom doświadczenia estetycznego i poznania
3.4. Poznanie integralne a poznanie niepełne
3.5. Aksjologiczny wymiar poznania integralnego
Część 4
Komponenty poznania integralnego
4.1. Uwagi wstępne
4.2. Świadomość
4.3. Uczucia
4.4. Zmysły
4.5. Myślenie estetyczne i znaczenia jakościowe
4.6. Wyobraźnia i intuicja
4.7. Myślenie refleksyjne
Część 5
Poznanie integralne w praktyce
5.1. Poznanie integralne w edukacji a koncepcja pedagogiczna Johna Deweya
5.2. Poznanie i sztuka życia, czyli o poznaniu integralnym w filozofii starożytnej
5.3. Poznanie integralne w nauce. Inspiracje estetyczne w fizyce
Podsumowanie
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Indeks nazwisk
Summary (Aesthetic experience as the basis of integral cognition from the perspective of pragmatic aesthetics)
The aim of the monograph is to conceptualize integral cognition based on John Dewey’s concept of aesthetic experience. Such cognition is an alternative to unilateral intellectual cognition. Integral cognition is not focused on the intellect, but requires the unification of the intellect with the senses, feelings and corporeality, as well as with imagination and intuition, that is, the aesthetic sphere. The key factor in integral cognition is the consciousness that focuses not only on the mind but also on feelings and corporeality. Practising this type of cognition leads not only to the acquisition of information but also to improvements in the quality of life and experience, the holistic development of the human being, inner harmony and satisfaction. In modern western culture, the practice of integral cognition poses an important challenge.
Detailed information | |
---|---|
Wprowadzenie | Download file |
Spis treści | Download file |
Summary | Download file |
|
|
Publication Version | printed |
Format | 17 x 24 |
Language | polski |
Title (EN) | Aesthetic experience as the basis of integral cognition. From the perspective of pragmatic aesthetics |
Type of publication | Monografia |
Edition | I |
Series | Filozofia i Logika nr 137 |
ISSN | 0083-4246 |
ISBN | 978-83-232-4092-1 |
DOI | 10.14746/amup.9788323240938 |
Number of pages | 254 |
Number of publishing sheets | 17,50 |
Type of binding | paperback |