Język
Nawigacja mobilna Strona główna

Mateusz Leszkowicz, Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych

Mateusz Leszkowicz, Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych

 

Współczesne przekazy medialne stają się wizualnie rozdrobnione. Zauważalne jest to w szacie graficznej wielu podręczników, czasopism, interfejsów internetowych czy grafik informacyjnych. Media te, szczególnie silnie eksponują małe porcje tekstowe i obrazowe. W tym sensie stają się pozbawione sekwencyjnego i liniowego odbioru, typowego dla recepcji literatury pięknej lub dzieła filmowych. Powstaje pytanie, w jaki sposób odbiorcy wyszukują punkty początkowe czytania oraz według jakich kryteriów tworzą własne ścieżki poznawcze w trakcie recepcji przykładowo grafik informacyjnych. Autor wyjaśnia kwestię, czy zróżnicowany układ graficzny (design) wpływa na prowadzenie uwagi wzrokowej i rozumienie treści przez nastoletnich odbiorców, używając w tym celu metody pomiaru ruchów gałki ocznej (okulografii) w trakcie ekspozycji różnych typów infografik. Rezultaty tego typu badań znajdują szerokie zastosowanie w projektowaniu graficznym materiałów drukowanych oraz tekstów elektronicznych.



Zapisz się