Zapowiedzi wydawnicze

Abstrakt (en)

The monograph contains the revised text of three lectures from the two preceding academic years. The first is dedicated to Herodotus, an intellectual and traveller living in the first half of the fifth century BC, the father of history as he was called by Cicero. The second lecture amply treats Thucydides, who established critical historiography. Central passages and figures of his monograph on the Great War between the Athenians and the Spartans, which dominated the second half of the fifth century BC, are presented and discussed. Finally, a lecture introduces into Greek literary criticism. The first major critic was Plato, a towering figure of intellectual life from the turn of the fifth to the fourth century BC onwards. Each lecture focusses on items characteristic of the authors treated. In the case of Herodotus, for instance, the question of reliability is of great importance. Thucydides, on the other hand, establishes himself as a powerful analytic force, owing some of his concept to contemporary thinking, though. Eventually, Plato’s ideas have been much criticised during the last century. He appears to voice strangely authoritarian views, which seem to contradict his own upbringing in democratic Athens.

Abstrakt (pl)

Monografia zawiera przejrzane teksty trzech wykładów wygłoszonych w ciągu ostatnich dwóch lat akademickich. Pierwszy wykład jest poświęcony Herodotowi, myślicielowi i podróżnikowi żyjącemu w pierwszej połowie V w. p.n.e., nazwanemu przez Cycerona ojcem historiografii. Drugi wykład traktuje o Tukidydesie, który zapoczątkował historiografię krytyczną. W tej części książki zostały zaprezentowane i omówione najważniejsze fragmenty jego monografii opisującej Wielką Wojnę pomiędzy Atenami i Spartą, która zdominowała drugą połowę V w. p.n.e., oraz postacie zajmujące w niej centralne miejsce. Ostatni wykład stanowi wprowadzenie do zagadnień greckiej krytyki literackiej. Pierwszym ważnym krytykiem literatury był Platon, wyróżniająca się postać w życiu intelektualnym starożytnej Grecji u schyłku V i w IV w. p.n.e. Każdy z wykładów koncentruje się na problematyce związanej z przedstawionym w nim autorem. Na przykład w przypadku Herodota niezwykle istotna jest kwestia wiarygodności. Tukidydes z kolei zaproponował analityczne ujęcie historii. Niektóre jego koncepcje nawiązywały do współczesnej mu myśli sofistycznej. Natomiast idee Platona były przedmiotem ostrej krytyki w minionym stuleciu. Wydaje się on głosić zdecydowanie autorytarne poglądy, które pozostają w sprzeczności z wychowaniem, jakie uzyskał w demokratycznych Atenach.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Filologia Klasyczna
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia dla prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej, ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Inicersitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym, znajdującym się w tak zwanym „kryzysie”. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości. Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Filologia Polska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
Przedmiotem monografii jest analiza rosyjskich homografów akcentowych – graficznie identycznych jednostek wyrazowych różniących się miejscem akcentu i znaczeniem (leksykalnym, gramatycznym lub leksykalno-gramatycznym), takich jak атлас – атлас, трусить – трусить, ноги – ноги, носите – носите, еду – еду, воронью – воронью – воронью. Bazę materiałową pracy tworzy około 54 000 szeregów homograficznych wyodrębnionych w wyniku szczegółowej analizy danych szerokiej gamy słowników współczesnego języka rosyjskiego – objaśniających, ortograficznych, ortoepicznych, gramatycznych, słowników homonimów, homografów i in. W monografii wyeksponowano i omówiono poszczególne typy (strukturalne, semantyczne i in.) rosyjskich homografów akcentowych oraz ukazano ich miejsce w systemie leksykalno-morfologicznym dzisiejszej ruszszczyzny. Posługując się danymi statystycznymi, autor określił stopień produktywności relacji homograficznych między wyrazami jednej lub różnych części mowy, a także między formami tego samego wyrazu. Wiele uwagi poświęcono roli mechanizmów słowotwórczych w kształtowaniu i rozpowszechnieniu zjawisk homograficznych we współczesnym języku rosyjskim.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Filologia Rosyjska
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
Publikacja stanowi spójny zbiór tekstów odnoszących się do zmian zachodzących w przestrzeni życia rodzinnego. Jej nowatorstwo polega na przyjęciu zarówno na płaszczyźnie koncepcyjnej, jak i metodologicznej perspektywy biograficznej, a rodzina zaprezentowana została jako semantyczny system znaczeń, w którym uaktualnia się proces biograficznego uczenia się. Zamieszczone w tomie rozdziały, których autorami się młodzi badacze rzeczywistości społecznej, są także wyrazem sprzeciwu wobec normatywnego tonu większości publikacji z zakresu pedagogiki rodziny. Książka składa się z trzech części, z których pierwsza, odnosi się do dylematów metodologicznych i koncepcyjnych. Wprowadzona tu zostaje kategoria biografii rodzinnej jako nowa perspektywa oglądu zdarzeń normatywnych i nienormatywnych w systemie rodzinnym. W części drugiej zaprezentowano konkretne rozwiązania zarówno na gruncie badań naukowych, jak i praktyki pedagogicznej, autorzy podejmują próbę zmierzenia się z kategoriami transmisji rodzinnych (w przypadku zachowań ryzykownych młodzieży) oraz (re)konstrukcji (a wręcz nowej konstrukcji) systemu rodzinnego w odpowiedzi na nienormatywne zdarzenia życiowe (rozwód i przedwczesne ojcostwo). Ostatnia część zawiera odważne, oparte na zasadach metodologii autoetnografii ewokatywnej, przykłady naukowych analiz własnego-autobiograficznego materiału narracyjnego. Są to równocześnie teksty zaangażowane w sprawy publiczne, dotykające kwestii polityki społecznej i opieki zdrowotnej (m.in. niepełnosprawności, chorób nowotworowych). Książka powinna zainteresować pedagogów, psychologów i socjologów podejmujących w swych badaniach tematykę familiologiczną. Poprzez nowatorską formułę i nieoczywiste rozwiązania koncepcyjne oraz przyjętą perspektywę biograficzną i spory ładunek emocjonalny zawarty w tekstach autoetnograficznych może być ona także atrakcyjną lekturą dla osób przeżywających na co dzień trudności związane z chorobą, stratą i zmianami we własnych rodzinach.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Psychologia i Pedagogika
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
W książce podjęto próbę spojrzenia na dyskurs korporacyjny z perspektywy ekolingwistycznej. Autorka ze szczególną uwagą traktuje procesy dyskursywnego kształtowania tożsamości korporacyjnej w przestrzeni wirtualnej. Pierwszy rozdział precyzuje zakres zainteresowań ekolingwistyki oraz prezentuje podejście integracyjne, które powinno stanowić znak rozpoznawczy tej stosunkowo młodej dziedziny językoznawstwa, wnoszącej niezwykle cenny wkład w zrozumienie dyskursywnej konstrukcji współczesnego świata. W kolejnych trzech rozdziałach zawarte zostały rozważania dotyczące kluczowych dla pracy pojęć: tożsamości korporacyjnej, komunikacji w cyberprzestrzeni oraz dyskursu i ideologii. Efektem tych rozważań jest zaproponowany Ekologiczny Model Tożsamości Korporacyjnej oraz opracowanie metody badawczej łączącej elementy eko-krytycznej analizy dyskursu z analizą korpusową. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na silną ekologizację dyskursu korporacyjnego, który charakteryzuje się nasyceniem terminologią ekologiczną, a w warstwie ideologicznej dominacją paradygmatu eko-społecznego, w szczególności modelu zrównoważonego rozwoju, oraz odejściem od paradygmatu neoliberalnego. Monografia stanowi pierwsze tego typu obszerne opracowanie, które adresowane jest zarówno to studentów zainteresowanych komunikacją językową, jak i badaczy dyskursu specjalistycznego oraz teoretyków i praktyków komunikacji korporacyjnej.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Językoznawstwo stosowane
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
Przedmiotem podjętych w monografii rozważań jest postsocjalistyczna formacja społeczno-ekonomiczno-polityczna dokonana z punktu widzenia antropologii społecznej. To studium środkowoeuropejskiej i polskiej wersji kapitalizmu. W krytyczny sposób przedstawia jak neoliberalizm wyklucza z głównego nurtu społeczeństwa całe jego segmenty oraz ich opór wobec stanowionych relacji władzy i podporządkowania. Ujawnia mechanizmy tworzenia hierarchii między ludźmi w zwykłych działaniach. Codzienne praktyki ujmuje jako korelat globalnych relacji zależności i podporządkowania, lecz zarazem eksponuje sprawczą moc aktorów społecznych. Stanowi zarówno krytykę systemów wytwarzających nierówności, jak i towarzyszących im hegemonicznych dyskursów. Autor odchodzi od dominującego wyjaśniania tworzenia „postsocjalistycznych Innych” w kategoriach tożsamościowych. Nie odmawiając kulturze znaczenie w kreowaniu dystynkcji społecznych, analizuje klasowy charakteru nierówności, które przyobleka się jedynie w idiomy różnic kulturowych. Książka odkrywa, jak wytworzone nierówności doprowadziły do karmionej dziś populizmem wrogości wobec wszelkich Innych, w szczególności ksenofobii i islamofobii podszytej rasizmem.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Antropologia społeczna
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona
«pierwszapoprzednia1234567następnaostatnia»
Strona 1 z 7

Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Collegium Maius
ul. A. Fredry 10, 
61 - 701 Poznań
Centrala: 61 829 46 46,   Fax: 61 829 46 47,   Sprzedaż: 61 829 46 40
Dział Handlowy press@amu.edu.pl,    Sekretariat wydnauk@amu.edu.pl