Zapowiedzi wydawnicze

Czym jest moda i jakie ma współcześnie znaczenie? Powyższe pytanie stanowiło bezpośrednią inspirację dla powstania książki. Autorka przyjęła interdyscyplinarną perspektywę badawczą, odwołując się do dorobku wielu dyscyplin naukowych – od wzornictwa po socjologię – co pozwala na rozpatrzenie wieloaspektowej natury mody. Będąc jednocześnie naukowcem, projektantem i pedagogiem, autorka konfrontuje obserwacje i działania twórcze ze zmieniającą się w czasie świadomością współczesności studentów, a pochodną tego dialogu jest przyjęta retoryczna forma wywodu, w tym pytania skierowane do czytelnika. Celem takiego rozwiązania jest skłonienie odbiorcy do refleksji nad dyskutowanymi zagadnieniami, ponieważ nie zawsze jesteśmy skłonni doceniać rolę mody i wpływ, jaki na nas wywiera. Może dlatego, że paradoksalnie znaczy dla nas zbyt wiele? Moda, będąc zjawiskiem wielowątkowym i wieloznacznym, jest także istotnym elementem kontaktów międzyludzkich, bo manipulując nią, możemy powiedzieć o sobie wszystko…albo nic.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Nauki o sztuce, sztuki projektowe
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona


“The New Age” magazine, published in London from 1907 - 1922 by Alfred R. Orage, addressed modern politics, literature and art, with contributions from Ezra Pound, Beatrice Hastings, H. G. Wells, Wyndham Lewis, Herbert Read, G. K. Chesterton, H. Belloc, and Arnold Bennett, whose work was often first published on its pages. Its emphasis on the promotion of modernist and avant-garde cultural experiments made it an important platform for publicity and debate within the modernist public sphere. The book analyses the reception of art in The New Age in the context of British cultural history. Treating art criticism as a literary genre, it traces the journal’s art reviews from artists (e.g. Walter Sickert), writers (e.g. T. E. Hulme) and professional art critics (Huntly Carter), as well as examines literature inspired by modern art. The book studies critical discourse to review arts events showing how these texts argue for the introduction and justify the existence of avant-garde modernist art in Britain. Focusing on the main idea behind The New Age – to enhance dialogism between various factions of modernity – the resulting arguments, clashes and controversies are revealed.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Literaturoznawstwo angielskie
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona


Filozofując, zazwyczaj sądzimy, że jest jeden świat fizyczny (monizm), nadbudowany nad rzeczami (substancjalizm), wyposażonymi wyłącznie we własności pozytywne, w regularny sposób powiązane ze sobą (kauzalizm). Nic dziwnego: taka wizja rzeczywistości podyktowana jest przez praktykę życiową ludzi. Poddaje się jej na ogół nauka (zwłaszcza tradycyjna), a za nią filozofia (zwłaszcza współczesna). Wyjątek czynimy tylko dla siebie samych. To człowiek, i tylko on, ma być zdolny do „kreowania” niebywałych światów w swoim „umyśle” (mentalizm). A jego doświadczenie ma być – jedyne – zdolne do rozpoznania, co spośród tego, co „stworzyliśmy”, pokrywa się z „rzeczywistością” (empiryzm). Wolno przypuszczać, że wszystkie te poglądy są fałszywe. Ale nawet jeśli tak nie jest, i tak warto wyobrażać sobie alternatywne wizje rzeczywistości – poza tą, którą dyktuje nam nasza praktyka życiowa (i nasza pycha). Autor usiłuje obmyślić na kartach niniejszej książki jedną z takich możliwych alternatyw, zwaną metafizyką unitarną. Próbuje również, przepatrując tradycyjne trudności filozoficzne, a także sięgając po inspirację do innych dziedzin, m.in. do poezji metafizycznej i teologii apofatycznej, argumentować, iż zadanie takie jest mniej fantastyczne, niż mogłoby się zdawać. Mniej fantastyczne, nic więcej.

Dodatkowe informacje

  • Dziedzina Filozofia i logika
  • Typ publikacji Monografia
  • Termin wydania -
  • ::: UAM – Pasja dobrze wykształcona


«pierwszapoprzednia12345następnaostatnia»
Strona 5 z 5

Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Collegium Maius
ul. A. Fredry 10, 
61 - 701 Poznań
Centrala: 61 829 46 46,   Fax: 61 829 46 47,   Sprzedaż: 61 829 46 40
Dział Handlowy press@amu.edu.pl,    Sekretariat wydnauk@amu.edu.pl